Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker tvärtom. När jag har flexi på mina hundar så har jag aldrig ens ett litet drag i kopplet. Det är ju hur bra som helst. De kan de dessutom stå och nosa några meter bakom mig utan problem eller ned i ett dike och göra sina behov utan att jag behöver kliva ned i halva diket själv. Skulle de går för långt fram eller för långt bak är det ju bara att kalla in den och be de anpassa sitt tempo lite. Jag förstår inte varför det skulle vara så "farligt" och dåligt faktiskt. Jag har aldrig förstått det i dessa debatter faktiskt...
.
Med tanke på hur lite som krävs för att en människa ska få en whiplash så...
//E
Nu finns det ju de hundar som faktiskt får skador. Bl.a. min kompis gamla tävlingshund. Jag vet ungefär hur hårda de kunde vara mot henne för att korrigera vissa saker... Att rycka så att hunden flyger 2 meter tror jag att man ska vara försiktig med oavsett djurets anatomi.
Det var f.ö. hårt att se henne gå omkring och ha ont
Nu finns det ju de hundar som faktiskt får skador. Bl.a. min kompis gamla tävlingshund. Jag vet ungefär hur hårda de kunde vara mot henne för att korrigera vissa saker... Att rycka så att hunden flyger 2 meter tror jag att man ska vara försiktig med oavsett djurets anatomi.
Det var f.ö. hårt att se henne gå omkring och ha ont
Men var det flexits fel eller ägarnas fel att det inte fungerade i flexi
Det är som att säga att alla Ferarris är farliga och dåliga för att det ibland sitter en idiot bakom ratten. Det är knappats bilmodellens fel där heller...
Jag vet att hundar har fått problem med nacken med koppelryck.
Men satt igår o fundera lite om detta.
Jag har ju tränat skydd där det är extrema påfrestningar på nacke och rygg men bara hört talas om en hund som fått nackskador av o gått i ärm och det är en Dobermann tik som kollidera i modprovet. Men så är Dobermann mycket klenare uppbyggd runt nacken än vad ex Schäfer och Rottweiler är.
Pratat en hel del om detta med gammla bruksrävar o de kan heller inte heller minnas nån hund som gått me nackskador av ex vis korgstötar eller ärmarbete eller koppelryck.
Kanske är det lika där att aveln är åt fel håll med att hundarna inte är lika grova och tåliga som förr, så finns det kanske dom gammla linjerna kvar som är beprövade som fortfarande håller för stora påfrestningar. Vi mixtrar ju med det mesta så blir inte förvånad om hundarna är sämre byggda i dag än då. eller så kanske dom lider av benskörhet, inte vet ja.
Alla dressyrmetoder kan bli fel om de missbrukas eller misstolkas. Så frågan är ju om man överhuvudtaget ska skriva böcker eller göra tv-program om hundfostran eftersom det alltid finns en risk att det kan misstolkas. Någonstans måste man ju lita på att hundägare har någon form av sunt förnuft. Fast det är väl det som är problemet nu när det är modernt att ha hund, folk som inte borde ha hund har det...
Eller så är det situationen. En hund som kurar ihop sig i vänta på en korrigering eller en hund som GÖR något? Vilken hund är spänd i nacken, eller hur jag nu ska säga. Om man "håller ihop" så håller ju musklerna ihop allting. Tänk själv om en hund skulle rycka dig i armen när du är förberedd eller inte förberedd. Det blir ju en enorm skillnad.