Hundar av koppelryck

Sv: Hundar av koppelryck

Precis, det borde ju myllra av hundar med nackskador... Om vare sig veterinärer eller försäkringsbolas har ngn slags statistik att komma med känns det ju lite "råtta i pizzan"...
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag tycker tvärtom. När jag har flexi på mina hundar så har jag aldrig ens ett litet drag i kopplet. Det är ju hur bra som helst. De kan de dessutom stå och nosa några meter bakom mig utan problem eller ned i ett dike och göra sina behov utan att jag behöver kliva ned i halva diket själv. Skulle de går för långt fram eller för långt bak är det ju bara att kalla in den och be de anpassa sitt tempo lite. Jag förstår inte varför det skulle vara så "farligt" och dåligt faktiskt. Jag har aldrig förstått det i dessa debatter faktiskt...

.

Nej nej, alltså. Jag tror det handlar väldigt mycket om vad man har i kopplet och vem som håller i snöret. Jag tycker att det verkar som att du ändå har en bra vardagslydnad på dina hundar och kan kalla in dem i kopplet. Vissa personer har ju alltförofta (iaf i mitt område) väldigt arga/rädda tussar som ska ge sig på en/el ens hund och har dom kopplet utsträckt får man stå och "hala" in dem vilket jag anser väldigt oeffektivt. I detta fallet har det handlat om min tax som hade väldiga rädslor och aggressioner mot mötande hundar och han fick gå helt utsträckt i sitt flexi tills "oj där kom visst en hund" och inhalningen påbörjas frenetiskt alltmedan man har en galen limpa i snöret. Jag åtgärdade det med stumt läderkoppel och ett ryck i strypet utöver allmän lydnad. Funkade och ingen skada skedd!;)
 
Sv: Hundar av koppelryck

Med tanke på hur lite som krävs för att en människa ska få en whiplash så...

//E

Men nu var det väl hund vi snacka om??

En huns har en helt annan anatomi än vad vi har så o jämnföra dom är inte s vidare värst smart.

Det är ju rent larvigt o påstå att en hund får skador på nacken av ett normalt koppelryck. Då skulle jag kolla om hunden verkligen fått all kalk till skelletet den behöver.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Hunddjurets anatomi är ju uppbyggt för kunna arbeta med tryck o ryck i nacken när dom jagar vilt. Så tror jag att man ska nog rycka rätt så rejält för o skada hunden i nacken med hjälp av ett ryck.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Men var det flexits fel eller ägarnas fel att det inte fungerade i flexi :confused:

Det är som att säga att alla Ferarris är farliga och dåliga för att det ibland sitter en idiot bakom ratten. Det är knappats bilmodellens fel där heller...
 
Sv: Hundar av koppelryck

Nu finns det ju de hundar som faktiskt får skador. Bl.a. min kompis gamla tävlingshund. Jag vet ungefär hur hårda de kunde vara mot henne för att korrigera vissa saker... Att rycka så att hunden flyger 2 meter tror jag att man ska vara försiktig med oavsett djurets anatomi.

Det var f.ö. hårt att se henne gå omkring och ha ont :(
 
Sv: Hundar av koppelryck

Nu finns det ju de hundar som faktiskt får skador. Bl.a. min kompis gamla tävlingshund. Jag vet ungefär hur hårda de kunde vara mot henne för att korrigera vissa saker... Att rycka så att hunden flyger 2 meter tror jag att man ska vara försiktig med oavsett djurets anatomi.

Det var f.ö. hårt att se henne gå omkring och ha ont :(

Jag vet att hundar har fått problem med nacken med koppelryck.
Men satt igår o fundera lite om detta.

Jag har ju tränat skydd där det är extrema påfrestningar på nacke och rygg men bara hört talas om en hund som fått nackskador av o gått i ärm och det är en Dobermann tik som kollidera i modprovet. Men så är Dobermann mycket klenare uppbyggd runt nacken än vad ex Schäfer och Rottweiler är.

Pratat en hel del om detta med gammla bruksrävar o de kan heller inte heller minnas nån hund som gått me nackskador av ex vis korgstötar eller ärmarbete eller koppelryck.

Kanske är det lika där att aveln är åt fel håll med att hundarna inte är lika grova och tåliga som förr, så finns det kanske dom gammla linjerna kvar som är beprövade som fortfarande håller för stora påfrestningar. Vi mixtrar ju med det mesta så blir inte förvånad om hundarna är sämre byggda i dag än då. eller så kanske dom lider av benskörhet, inte vet ja.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag har svårt att tro att en medelsvensson med dito hund ska kunna skada sin hund genom koppelryck oavsett halsbandstyp.
Jag har varit tillsammans med tränare som jobbat efter den mycket gamla metoden och det hade aldrig konstaterats skador som uppkommit genom koppelryck.

Om nu hundar är så känsliga som det påstås. Kan de då någon gång få leka med en annan hund? Kan man överhuvudtaget ha en hund lös? Jag har flera ggr. varit med om att hundar har halkat och brakat rätt in i väggar eller andra fasta föremål. Smällar som varit avsevärt mycket svårare än vad man kunnat åstadkomma med koppelryck.

Jag pratade med en lapp och frågade hur vanligt det var med skadade renar. Han höll på att skratta ihjäl sig. Han hade aldrig hört talas om att en ren någon gång skadats när man fångar den med lasso i hornen. Man får då en hävarm som ju gör att det blir en fruktansvärd kraft i uppbromsningen. Men som sagt inga skador

Konkreta bevis efterlyses och saknas fortfarande.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Nu finns det ju de hundar som faktiskt får skador. Bl.a. min kompis gamla tävlingshund. Jag vet ungefär hur hårda de kunde vara mot henne för att korrigera vissa saker... Att rycka så att hunden flyger 2 meter tror jag att man ska vara försiktig med oavsett djurets anatomi.

Det var f.ö. hårt att se henne gå omkring och ha ont :(

Kan du eller någon annan verifiera att det var ett koppelryck som var orsaken till problemet?
Är det uteslutet att något annat t.ex. lek eller krock med något orsakat skadan och att sedan hunden reagerat när kopplet kom på?

Alltså inga antaganden utan konkret klart besked.
 
Sv: Hundar av koppelryck

ok då frågar jag dig. hur diagnostiserar man whiplash? är det bara att ta en röntgenplåt eller?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag antar att det är en uteslutningsdiagnos eftersom det inte syns på röntgen. En hund med nackskador som inte har några förändringar på röntgen har isf smärta pga mjukdelsskador, alltså whiplash.
 
Sv: Hundar av koppelryck

En första förutsättning är ju att hunden blir undersökt eller hur? Hundarna kommer ju inte till vettarna för undersökning överhuvudtaget, eftersom inte ens de har någon kännedom om att några sådana problem finns överhuvudtaget.

Alltså vi har ca en miljon hundar och ingen kommer till veterinärerna för undersökning, eftersom någon sådan statistik tydligen inte finns, alltså kvarstår frågan, finns det överhuvudtaget någon risk att använda koppel och olika sorters halsband.
Fortfarande efterlyses konkreta svar, inget egen tro eller tyckande.
Hur kan renarna som ju har samma typ av kroppskonstruktion som hundar klara sig utan skador när de fångas?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Men var det flexits fel eller ägarnas fel att det inte fungerade i flexi :confused:

Det är som att säga att alla Ferarris är farliga och dåliga för att det ibland sitter en idiot bakom ratten. Det är knappats bilmodellens fel där heller...

Nje och det har jag inte påstått heller. Utan precis som du säger, ett flexi är ett kasst koppel i fel händer och det är ytterst få individer jag sett kunna gå normlt med sina hundar i flexikoppel. Det blir ett "lära dra" koppel. Jag gillar personligen inte flexit dels för att det kass kvalite och för att det är obekvämt att hålla i den där stora platmojjängen.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag vet att hundar har fått problem med nacken med koppelryck.
Men satt igår o fundera lite om detta.

Jag har ju tränat skydd där det är extrema påfrestningar på nacke och rygg men bara hört talas om en hund som fått nackskador av o gått i ärm och det är en Dobermann tik som kollidera i modprovet. Men så är Dobermann mycket klenare uppbyggd runt nacken än vad ex Schäfer och Rottweiler är.

Pratat en hel del om detta med gammla bruksrävar o de kan heller inte heller minnas nån hund som gått me nackskador av ex vis korgstötar eller ärmarbete eller koppelryck.

Kanske är det lika där att aveln är åt fel håll med att hundarna inte är lika grova och tåliga som förr, så finns det kanske dom gammla linjerna kvar som är beprövade som fortfarande håller för stora påfrestningar. Vi mixtrar ju med det mesta så blir inte förvånad om hundarna är sämre byggda i dag än då. eller så kanske dom lider av benskörhet, inte vet ja.

Jag kan till viss del hålla med, men jag tror först och främst att skador av koppelryckningar beror på folks missbruks eller kassa kunskap i att "korrigera" hunden på det sättet. Läser man eller hör om denna metoden kan jag tänka mig att folk står och rycker frenetiskt i sin hund som förmodligen redan drar och fattar inte varför det inte funkar när hunden far åt alla håll. Vilket jag tror själva misstaget är. Man drar/rycker i hunden så nacke och kropp förföyttas istället för att bara utnyttja den lilla friktionen i halsbandet så att trycket halsbandet skapar fördelas jämnt över hela halsen medan hunden förblir i samma position.

Jeppe stridh som hade sitt program "hundskolan" på svt änvände sig ju av denna metoden speciellt på den tyska jaktterrierns som gärna var stöddig mot andra hundar osv, problemet var ju att det faktiskt visades på tv, jag kan bara tänka mig hur många människor som trott sig fått en "aha" upplevelse efter det och gått ut på promenad och försökt demonstrera detta. Aj aj:cool: . Jag tror på att hans metod funkar, men inte på det sättet man såg deltagaren med tysken göra. Hon lyckades ju rycka så häftigt att hunden snurrade runt i luften:crazy: .

Det där med skydd kan ju också vara en grej. Dels att som du sa att hundar har en helt annan anatomi och behov av en kraftig/tålig nacke, och i skyddet lär man ju utsätta nacken för risker om något! Grejjen är ju den att hunden är förberedd på vad den ska göra och på så vis skadas inte nacken om inte en olycka sker. Koppelkorrigerar man hunden är den ju oftast inte beredd vilket lär vara det som orsakar skada i kombination med illa hanterande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar av koppelryck

Alla dressyrmetoder kan bli fel om de missbrukas eller misstolkas. Så frågan är ju om man överhuvudtaget ska skriva böcker eller göra tv-program om hundfostran eftersom det alltid finns en risk att det kan misstolkas. Någonstans måste man ju lita på att hundägare har någon form av sunt förnuft. Fast det är väl det som är problemet nu när det är modernt att ha hund, folk som inte borde ha hund har det...
 
Sv: Hundar av koppelryck

Eller så är det situationen. En hund som kurar ihop sig i vänta på en korrigering eller en hund som GÖR något? Vilken hund är spänd i nacken, eller hur jag nu ska säga. Om man "håller ihop" så håller ju musklerna ihop allting. Tänk själv om en hund skulle rycka dig i armen när du är förberedd eller inte förberedd. Det blir ju en enorm skillnad.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Inget annat än att jag sett den hund lätta från backen och flyga 2 meter. Jag vet inte hur vanligt det är att man korrigerar så hårt? Jag skulle bli mer förvånad om det är någon mildare som en smäll vid bus som skulle vara orsaken. Det är ju alltid lättare med omv'nd bevisbörda. Skulle du kunna garantera på något sätt att det INTE är kopplelryck som orsakat det?
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar av koppelryck

Alla dressyrmetoder kan bli fel om de missbrukas eller misstolkas. Så frågan är ju om man överhuvudtaget ska skriva böcker eller göra tv-program om hundfostran eftersom det alltid finns en risk att det kan misstolkas. Någonstans måste man ju lita på att hundägare har någon form av sunt förnuft. Fast det är väl det som är problemet nu när det är modernt att ha hund, folk som inte borde ha hund har det...

Precis! Eller så kan man precis som i "Dog whisperer" på tv4+ ha varningstext på medan vissa metoder prövas. Dvs att man ska utnyttja metoderna med hjälp av proffs.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Eller så är det situationen. En hund som kurar ihop sig i vänta på en korrigering eller en hund som GÖR något? Vilken hund är spänd i nacken, eller hur jag nu ska säga. Om man "håller ihop" så håller ju musklerna ihop allting. Tänk själv om en hund skulle rycka dig i armen när du är förberedd eller inte förberedd. Det blir ju en enorm skillnad.

Men om hunden är beredd på korrigeringen så är det uppenbart fel på metoden. Dels ska ju koppelkorrigering inte användas regelbundet utan har man gjort en korrekt korrigering ska den ju räcka. Visst skapar det obehag, men hunden får ju inte vara rädd för halsbandet!
Jag tror det kan göra skada om hunden spänner sig före en korrigering iom att den spänner sig annorlunda än om den ex angriper en ärm och gör något som är naturligt för den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 325
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp