Hundar av koppelryck

Sv: Hundar av koppelryck

Förvisso, men om man redan har en hund som gör utfall då? Mina mamma föredrar flexikoppel på hundarna vilket jag självutnämnt till "lära dra koppel". Ena hunden har dessutom gjort utfall vilket orskat honom skada och att hala in en hund med flexi går liksom inte på ett effektivt sätt. Försökte med din metod, jag har alltid haft läderkoppel och vände /stod still med hunden som jag fick dra med mig för att han tvunget skulle åt den andra vem-de-nu -må-vara. Sagt och gjort köpte jag ett litet kedjestryp. Gick en promenad och ryckte en gång i rättan stund och "varnade" sedan med att rassla i det. När det var fixat på ett kick fick han tillbaka sitt fleece och han går nu lydigt och hur fint somhelst i kopplet. Jag gjorde det för att slippa dra ut på stressen han utstätter sig för och för att komma åt honom när han var så pass blockerad. Så länge man använder ett stryp rätt tycker jag att det är helt okej. Men givetvis ska det inte ryckas frenetiskt!

Att ha en hund i flexikoppel, och hunden gör utfall är ju inte så smart kanske... Och vad menar du med att du med att du försökt min metod? Jag skrev väl inte om någon metod i mitt inlägg?
Sen är de så sant att ett koppeltryck i rätt stund kan hjälpa, förutsatt att det kommer precis rätt stund OCH att hunden förstår vad rycket innebär. De flesta hundar skulle nog inte koppla ihop rycket med utfallet utan istället möjligen förvärra situationen...
 
Sv: Hundar av koppelryck

Kan du bevisa att din hund hade skadats av koppelryck?
Det är ju det hela tråden handlar om. Att en hund kan ha ont någonstans är inget onormalt, men att bevisa hur skadan har uppkommit är i många fall nästan omöjligt.

Kan du inte bevisa din teori så är den helt ointressant. Skadan om det nu var en skada, kan lika gärna ha uppkommit vid lek eller någon krock med något när hunden varit lös, den sannolikheten är mycket större. Det är att göra det enkelt att genast basunera ut koppelskada om det inte går att bevisa.

Fortfarande saknas bevis.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Fast samtidigt så kan man använda sig av logik och inte bara leta efter svar "svart på vitt" :cool:
 
Sv: Hundar av koppelryck

Fast samtidigt så kan man använda sig av logik och inte bara leta efter svar "svart på vitt" :cool:

Det är det som jag håller på med:angel: :angel:

Rent logiskt så måste det ju finnas oerhört mycket skadade hundar eftersom alla skriver om hur farligt det är med koppelryck och olika halsband, när man samtidigt vet att en mycket stor del av hundarna sliter i koppel. Men några sådana skade hundar påträffas ju aldrig, så var finns de?

Om man använder samma logik så måste ju alla lassofångade renar vara helt invalidiserade eller hur?

Man har skrämt opp en hel befolkning så att de ej vågar ta kommandot när de går med sina hundar. Vi har massor med människor som skadats av hundar som sliter i koppel, och det accepteras utan vidare, men en som hindrar hunden att slita i koppel med t.ex. en halti på hunden han blir korsfäst i forumet. Tycker du det är logiskt?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag använder mig av stryp eller halvstryp och anser att halti är en styggelse :cool:

Dock har jag aldrig behövt rycka eller slita i mina hundar, så att det blivit tvärknyck i deras nackar eller så att de flugit som flingor under en snöstorm och alltså bedömer jag risken att mina hundar har skador i nacken pga halsbandsvalet och koppletärning som = 0


Jag är dock övertygad om att det finns hundar, som har mer eller mindre problem med nacken efter häftiga flygturer i kopplet (oavsett halsband), men jag misstänker också att dessa hundar har ägare, som inte kan läsa av sin hund och därmed missar att hunden har mer eller mindre besvär i nacken och därav kommer de inte under vård.

Till slut läker skadan ut/hunden lär sig leva med den.

Det är nog sällan, som det blir invalidiserande skador, men det räcker väl med att det finns en rätt stor skaderisk vid upprepande ryck och slit i kopplet?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Att ha en hund i flexikoppel, och hunden gör utfall är ju inte så smart kanske... Och vad menar du med att du med att du försökt min metod? Jag skrev väl inte om någon metod i mitt inlägg?
Sen är de så sant att ett koppeltryck i rätt stund kan hjälpa, förutsatt att det kommer precis rätt stund OCH att hunden förstår vad rycket innebär. De flesta hundar skulle nog inte koppla ihop rycket med utfallet utan istället möjligen förvärra situationen...

Jaså? Begrundat på vad?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jag vill bara klargöra först att jag inte påstår att kraftiga koppelryck inte gör skada.
Att ta hunden till en kotknackare bevisar inte att hunden fått skador av koppelryck. Det kan finnas många orsaker till att hunden hade ont.
*Stress kan ge spänningar i musklerna och sitter det i nacken så blir ju hunden öm där.
*Upphakningar kan säkert förekomma hos hund som hos häst och det behöver inte betyda att hunden fått ett kraftigt ryck eller stöt. Vid upphakning så blir ju musklerna spända just runt området och självklart öm.

Alltså, att hunden har ont någon stans behöver inte betyda att en yttre påverkan var nödvändig.
Att du hade ont i ryggen men felet satt i vristerna säger ju bara att skadan behöver inte sitta där hunden har ont.
Jag själv har ömma muskler i övre ryggen och nacke...det har visat sig nu att jag har en disk som sitter långt ner i ländryggen som är irriterad pga av att jag är överrörlig där. Nackont behöver inte betyda nackskada.

Tinnitus hos hund har jag aldrig hört. Finns det veterinära fall där man misstänker tinnitus?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Vad sökte du för när din hund hade nackskada? Hon måste väl ha fått någon form av ändrat beteende eftersom du sökte veterinär?
 
Sv: Hundar av koppelryck

Man har skrämt opp en hel befolkning så att de ej vågar ta kommandot när de går med sina hundar. Vi har massor med människor som skadats av hundar som sliter i koppel, och det accepteras utan vidare, men en som hindrar hunden att slita i koppel med t.ex. en halti på hunden han blir korsfäst i forumet. Tycker du det är logiskt?

Jag är förvisso inte för halti, men nog är det så att det förmodligen finns fler människor med arm/nack/ryggproblem än vad det finns hundar som har nackproblem av ryck. Jag möter iaf oftare folk som far i kopplet efter sin hund oavsett ras än folk som åtminstone försöker få rätt på koppelgåendet (även om de flesta faktiskt inte har en aning om vad de håller på med).
 
Sv: Hundar av koppelryck

Vad sökte du för när din hund hade nackskada? Hon måste väl ha fått någon form av ändrat beteende eftersom du sökte veterinär?

hon gjorde utfall mot andra hundar. en av de instruktörer jag kontaktade tyckte att jag skulle kolla upp om hon gjorde utfall p g a smärta. på utfallsfronten hände det dock ingenting efter behandlingen (eller träningarna med den instruktören).

Athos: jag är ganska säker på att skadan berodde på koppelryck. hon har vad jag vet inte lekt så mycket med andra hundar innan jag fick henne. hon kastade ju sig fram i kopplet med full kraft och de gånger det inte var rakt fram fick hon sig en flygtur. dessutom vet jag att förra ägaren var ganska hårdhänt med kopplet. hon hade inte bara spänningar i nacken, utan även i käken och på ländryggen. hon fick gå utan halsband ganska länge tills det läkt ordentligt, men nu har vi halsband igen och jag har inte märkt att hon skulle ha ont (vet vad jag ska leta efter), men så gör hon heller inte utfall längre.

hundars öron är uppbyggda på i stort sett samma sätt som våra. de delar av örat som ger tinnitus när de skadas finns hos hundar också. alltså borde de kunna få tinnitus på samma sätt som vi. man har ju inte hörselskydd på jakthundar trots att det skjuts hej vilt kring dem så det är väldigt sannolikt att hundar hörselskadas. ändå så känner jag inte till ett enda exempel på en hund med den diagnosen! beror det på att det inte finns hundar med tinnitus eller på att det inte "går" att ställa den diagnosen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar av koppelryck

Man har skrämt opp en hel befolkning så att de ej vågar ta kommandot när de går med sina hundar. Vi har massor med människor som skadats av hundar som sliter i koppel, och det accepteras utan vidare, men en som hindrar hunden att slita i koppel med t.ex. en halti på hunden han blir korsfäst i forumet. Tycker du det är logiskt?

men man tar väl ändå inte kommandot över en hund genom att rycka lite med ett koppel? sedan tror jag inte att någon här skulle säga nej till halti under en övergångsperiod om det var fara för människans hälsa.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Jaså? Begrundat på vad?

Om hunden gör utfall mot en annan hund och man rycker till i kopplet kan effekten istället bli att den förknippar obehaget från kopplet till den andre hunden och vid nästa möte blir grejen ännu värre.
Sen upplever jag i överlag att tryck runt nacken/halsen på hunden snarare "hetsar" (eller hur man ska uttrycka det..) och förvärrar än hjälper...
Dock beror det väl kanske också på vad anledningen till att hunden gör utfall är också!
Då tycker jag att det finns bättre metoder för att snabbt få hunden att avbryta utfall.
 
Sv: Hundar av koppelryck

Om hunden gör utfall mot en annan hund och man rycker till i kopplet kan effekten istället bli att den förknippar obehaget från kopplet till den andre hunden och vid nästa möte blir grejen ännu värre.
Sen upplever jag i överlag att tryck runt nacken/halsen på hunden snarare "hetsar" (eller hur man ska uttrycka det..) och förvärrar än hjälper...
Dock beror det väl kanske också på vad anledningen till att hunden gör utfall är också!
Då tycker jag att det finns bättre metoder för att snabbt få hunden att avbryta utfall.


Jasså????
Vilka metoder då????
 
Sv: Hundar av koppelryck

Om hunden gör utfall mot en annan hund och man rycker till i kopplet kan effekten istället bli att den förknippar obehaget från kopplet till den andre hunden och vid nästa möte blir grejen ännu värre.
Sen upplever jag i överlag att tryck runt nacken/halsen på hunden snarare "hetsar" (eller hur man ska uttrycka det..) och förvärrar än hjälper...
Dock beror det väl kanske också på vad anledningen till att hunden gör utfall är också!
Då tycker jag att det finns bättre metoder för att snabbt få hunden att avbryta utfall.

Vill också veta vilka dessa metoder är.
Personligen anser jag att man ska bryta en dålig vana med ett tvärstopp. Nu vet inte jag hur du rycker i ett koppel, men poängen är att man ska kunna rycka fåtal gånger tillsammans med ett "nej" när hunden gör fel (förutsatt att hunden kan "nej") . Står någon och rycker i sin hund frenetiskt när de blir bemötta kan jag mycket väl tänka mig att hunden blir upphetsad iom att ägaren redan är det och smittar av sig i sin hysteri. Men som så många gånger sagt, att missbruka ett redskap är ett välkänt fenomen.
 
Sv: Hundar av koppelryck

men man tar väl ändå inte kommandot över en hund genom att rycka lite med ett koppel? sedan tror jag inte att någon här skulle säga nej till halti under en övergångsperiod om det var fara för människans hälsa.

Det är ju betydligt enklare att styra upp en hund med koppel än utan. Och poängen är ju fortfarande inte att man bara ska så som du uttrycker det "rycka lite med ett koppel".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 325
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp