L
liten82
Sv: Hundar av koppelryck
Att ha en hund i flexikoppel, och hunden gör utfall är ju inte så smart kanske... Och vad menar du med att du med att du försökt min metod? Jag skrev väl inte om någon metod i mitt inlägg?
Sen är de så sant att ett koppeltryck i rätt stund kan hjälpa, förutsatt att det kommer precis rätt stund OCH att hunden förstår vad rycket innebär. De flesta hundar skulle nog inte koppla ihop rycket med utfallet utan istället möjligen förvärra situationen...
Förvisso, men om man redan har en hund som gör utfall då? Mina mamma föredrar flexikoppel på hundarna vilket jag självutnämnt till "lära dra koppel". Ena hunden har dessutom gjort utfall vilket orskat honom skada och att hala in en hund med flexi går liksom inte på ett effektivt sätt. Försökte med din metod, jag har alltid haft läderkoppel och vände /stod still med hunden som jag fick dra med mig för att han tvunget skulle åt den andra vem-de-nu -må-vara. Sagt och gjort köpte jag ett litet kedjestryp. Gick en promenad och ryckte en gång i rättan stund och "varnade" sedan med att rassla i det. När det var fixat på ett kick fick han tillbaka sitt fleece och han går nu lydigt och hur fint somhelst i kopplet. Jag gjorde det för att slippa dra ut på stressen han utstätter sig för och för att komma åt honom när han var så pass blockerad. Så länge man använder ett stryp rätt tycker jag att det är helt okej. Men givetvis ska det inte ryckas frenetiskt!
Att ha en hund i flexikoppel, och hunden gör utfall är ju inte så smart kanske... Och vad menar du med att du med att du försökt min metod? Jag skrev väl inte om någon metod i mitt inlägg?
Sen är de så sant att ett koppeltryck i rätt stund kan hjälpa, förutsatt att det kommer precis rätt stund OCH att hunden förstår vad rycket innebär. De flesta hundar skulle nog inte koppla ihop rycket med utfallet utan istället möjligen förvärra situationen...