Hund utställningar

Rouise

Trådstartare
vill höra lite åsiker om just hundutställningar
  • bra vs dåligt
  • dyrt?
  • roligt vs tråkigt
  • för och nackdelar
osv..

så en trevlig diskussion om hundutställningar..

/rouise
 
Sv: Hund utställningar

bra vs dåligt Bra att meritera hundar för avel, dåligt att det inom många raser finns utställningsvariant och bruksvariant, alla dommare dömer inte efter samma egenskaper (en hund kan få en trea en gång och nästa vinna rubbet!)

dyrtAlla intressen kostar, så farligt är det inte, fast det kunde vara bättre rabatter för de med många hundar

roligt vs tråkigtRoligt när det går bra, tråkigt när det inte går bra!:p roligt att träffa fler med samma brinnande intresse, tråkigt med skitsnackare

för och nackdelarJa, vad säger man här då??

Över lag tycker jag det är roligt med utställning. Nu är jag inte den som åker på varje utställning jag ser men några per år blir det.
 
Sv: Hund utställningar

bra vs dåligt
- en utställning blir vad du gör den till. Varför är du just du där med din hund?
Jag ser själv när jag är ute på de större utställningarna vilka som är där med sina showhundar och vilka som är där för att få en bedömning på just sin individ.

dyrt?
- dyrt är bara det som inte är värt priset. Klart det kan kännas dyrt om man betalar 350 spänn, åker 20 mil enkel resa för att visa sin hund i en minut och sedan åker man ut direkt med en kvalitetstvåa (särskilt om hunden fått bättre förut).
Men så är det. Det beror på vad domaren vill ha för typ av hund och i vilken form man själv och hunden är i just för dagen.


roligt vs tråkigt
- Det är såklart roligare när det går bra och "allt klaffar". Tråkigt tycker jag är när man pratar med folk runt omkring med samma ras och frågar vad dom fått för kritik och det visar sig att domaren skrivit mer eller mindre samma sak om varenda hund (även om det är bra saker så är det tråkigt).
På stora stockholm nu senast så var det INTE så. Domaren bedömde verkligen varje individ och tog tid på sig! :bow:


för och nackdelar
- Det är en stor press på hunden man lägger då det kan vara flera tusen andra hundar och man begär att sin hund ska vara i toppform! Det är detta man tränar mest för, eller i alla fall jag. Hur min hund uppför sig runtomkring och utanför ringen!

Nackdelar vet jag inte om jag vill skriva här, jag har en hel del åsiker om "en viss sorts hundmänniskor". Åker man på större utställningar tror jag de flesta vet vilka jag pratar om. ;)

Det är och ska vara roligt att ställa ut sin hund! Jag ställer ut min hund för att jag tycker det är roligt. Han är inte framavlad för varken avel eller show eller nåt utan en ren sällskapshund! Så det är lite extra kul när det går bra!
Även om det inte går bra jämt så får han i alla fall bättre och bättre kritik för varje gång. Den tycker jag är viktigare än vilken färg man får på bandet :)
 
Sv: Hund utställningar

bra vs dåligt
- en utställning blir vad du gör den till. Varför är du just du där med din hund?
Jag ser själv när jag är ute på de större utställningarna vilka som är där med sina showhundar och vilka som är där för att få en bedömning på just sin individ.

dyrt?
- dyrt är bara det som inte är värt priset. Klart det kan kännas dyrt om man betalar 350 spänn, åker 20 mil enkel resa för att visa sin hund i en minut och sedan åker man ut direkt med en kvalitetstvåa (särskilt om hunden fått bättre förut).
Men så är det. Det beror på vad domaren vill ha för typ av hund och i vilken form man själv och hunden är i just för dagen.


roligt vs tråkigt
- Det är såklart roligare när det går bra och "allt klaffar". Tråkigt tycker jag är när man pratar med folk runt omkring med samma ras och frågar vad dom fått för kritik och det visar sig att domaren skrivit mer eller mindre samma sak om varenda hund (även om det är bra saker så är det tråkigt).
På stora stockholm nu senast så var det INTE så. Domaren bedömde verkligen varje individ och tog tid på sig! :bow:


för och nackdelar
- Det är en stor press på hunden man lägger då det kan vara flera tusen andra hundar och man begär att sin hund ska vara i toppform! Det är detta man tränar mest för, eller i alla fall jag. Hur min hund uppför sig runtomkring och utanför ringen!

Nackdelar vet jag inte om jag vill skriva här, jag har en hel del åsiker om "en viss sorts hundmänniskor". Åker man på större utställningar tror jag de flesta vet vilka jag pratar om. ;)

Det är och ska vara roligt att ställa ut sin hund! Jag ställer ut min hund för att jag tycker det är roligt. Han är inte framavlad för varken avel eller show eller nåt utan en ren sällskapshund! Så det är lite extra kul när det går bra!
Även om det inte går bra jämt så får han i alla fall bättre och bättre kritik för varje gång. Den tycker jag är viktigare än vilken färg man får på bandet :)


jag kunde inte ha sagt det bättre själv.. så tycker jag med!

en nackdel dock som förekommer rätt ofta är att stora välkännda hundar får sina meriter oberoende hur hunden ser ut för dagen..
ena dagen är den pigg, vaken, har utstålning och helt undebar och får sina meriter..
nästa utställning är samma hund, trött, inte alls samma utstrålning och ser varken pigg eller glad ut och får ändå sina meriter för att det är en välkänd hund och den tidigare har sett bra ut..
tycker att man ska dömma hunden för hur den ser ut för dagen!
 
Sv: Hund utställningar

bra vs dåligt
Bra är ju just det man är där för, kritiken på hunden. Då vill jag ha en rättvis kritik, fick en gång "hade vunnit för dagen om hunden hade varit hane":crazy: Vad ska jag göra åt det, byta kön på hunden? Dåligt är väl just när man åker skitlångt och får dålig kritik. Dock är jag numera kritisk själv och väljer vilka domare jag ställer för.

dyrt?
Jag kan tycka att det är dyrt, men betalar gladeligen så länge de tar in duktiga utländska domare:D

roligt vs tråkigt
Roligt är att träffa alla med samma ras, skvallra lite och berätta för alla noviser om sin ras. Tråkigt är när, som Seabaz skrev, när alla får samma kritik och nån gammal veteran med hur många vinster som helst blir BIR:smirk:

för och nackdelar
Jag hatar folk med tält och alla som inte kan hålla sig på sin plats i ringen, men i det stora hela finns det inte så många nackdelar, skulle kunna räkna upp hur många nackdelar som helst med hästtävlingar, så jag tycker att utställningsnissarna sköter sig;)

//E
 
Sv: Hund utställningar

vill höra lite åsiker om just hundutställningar
  • bra vs dåligt
  • dyrt?
  • roligt vs tråkigt
  • för och nackdelar
osv..

så en trevlig diskussion om hundutställningar..

/rouise
Jag tycker att utställningar är roligt men kan ibland ta en sån j**la tid! Det tråkigaste med utställningar är alla satans domare som känner alla stora uppfödare och dömer till deras fördel! Det är inte ens spännande!
 
Sv: Hund utställningar

då antar jag att du hatar mej och min familj då :p
men du kanske kan förklara vaför du hatar folk med tält!

För att de sätter sig allra närmst ringen och tar upp massa plats så att åskådare har svårt att se. Vi som inte har tält får snällt sätta oss bak och ser inget... Nu börjar de bli lite strängare med tältplatser, men annars tycker jag att de med tält kan hålla sig lite längre bak.

//E
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
889
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 658
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp