Hund utan arbetsvilja? rädd? vad ska jag göra?

Sv: Hund utan arbetsvilja? rädd? vad ska jag göra?

kl

Gå till vet för utredning. Antingen är den sjuk, eller så är det någonting skumt med mentaliteten på den.

*håller tummarna för er*

Fästingsjuka?
Ont i nacken/ryggen? Kanske gör ont att titta uppåt?
Magproblem typ jäsning/luft?
Kan det ha med löp/skendräktighet att göra?

Det bästa är nog som andra föreslagit ett veterinärbesök. Om en hund är frisk så brukar det finnas något som den gillar och blir glad av att få göra. När det gäller viltspår så blir många hundar osäkra av bloddoften de(n) första gången / gångerna. Testa gärna ett par gånger till.

Vilken typ av godis har du använt vid träning? Alla gillar inte allt så ibland får man ha lite fantasi. Kokt kyckligmage/hjärta, kokt skinka, färdigköpta köttbullar, ost, torkad blodkorv och något som kallas för hundsalami (små korvar som är cirka 4 cm långa lite torkade) som man köper i hundaffären/utställning tillhör mina hundars favoriter.

Det skulle såklart ha varit till hallonskog, inte till lager.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte om det är vanligt att flattar drabbas av nedsatt sköldkörtelfunktion, men det kan ju annars vara idé att be vet. kolla även det, för med en ofungerande sköldkörtel kan man bli extremt trött och oengagerad i allt.

Tycker också det låter jätteskumt med en så pass ung hund av en så aktiv ras som beter sig mer som om hon vore 12-14 år... Antingen är hon ett jättestort undantag inom rasen eller så är hon inte frisk. Förvisso är inte alla hundar arbetsvilliga bara för att de tillhör en aktiv och arbetande ras, men de jag träffat som hellre varit "soffhundar" än arbetande hundar har ändå varit pigga och glada hundar som bara inte haft lust att anstränga sig så mycket när det gäller träning.

Hoppas det ordnar sig!

Det jag reagerar mest på med denna hunden är inte kanske arbetsviljan, för den kan även en bc ha dåligt av så att säga.
Men däremot har jag aldrig träffat en flat som är så off som denna beskrivs. De ska ju vara flummiga folk kära hundar och alla jag träffat har till högsta grad stämt in på det.

Tack till alla som har tagit sig tid att svara. Hann inte ringa till veterinären idag, gör det imorgon när jag inte jobbar. Uppdaterar tråden när jag har vart där med hunden. :)

Min var oxå trött och slö, han vela inte leka han sov, sov och sov. Han var 6-8 månader. Vi hade dock en hälta att gå efter, men vi letade och letade men vet hittade inga fel. När de kollar det dom kunde komma på så testade de för borelia och vad tror i, jo han hade ju det...

Men några dagar på antibiotika så fick jag en helt annan hund, han vela vara ute mer och mer. Han lös upp och blev mer och mer hund. Han ni kollar för Borelia, eller din hund kanske har någon annan infektion i kroppen?

Nu har jag en hund som skulle vilja vara ute hela tiden om han fick!! :)
Men vad jag förstått så vill vissa veterinärer inte ta borelia test, men stå på dig om du vill ha testet. Jag hade aldrig tagit en fästing på honom men hade tydligen missat en ändå... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka