Hund utan arbetsvilja? rädd? vad ska jag göra?

hallonskog

Trådstartare
Jag har en hund som inte värkar vilja göra någonting, hon vill aldrig titta upp på en och typ "vad vill du att jag ska göra nu, matte?" Utan hon bara blänger rätt fram trots försök att få henne att vilja göra saker. Belöning i form av godis, leksak och en massa annat roligt funkar inte för hon tycker helt enkelt inte om det. säger man "sitt" så tar det "sjuhundra år" innan hon sätter sig och man måste upprepa det man sagt, alltid. Det är som hon är i en annan värld. Jag fick hunden när hon var runt 1 år och hon är nu 2½ år.

Hon är rädd för hastiga rörelser. Utomhus är hon rolig att ha med i tex skogen där jag inte har några krav, bara att hon ska gå/springa med. Då blir hon en glad hund, när hon är inomhus ligger hon i sitt "hörn" och finns i princip inte och rör sig i princip inte förutom när hon ska äta eller dricka.
Har även nån månad bara haft med henne i skogen utan krav, likaså hemma utan krav för att hon ska våga ta för sig. Hon tar aldrig för sig. :confused:

Nu har jag försökt på alla sätt och vis att denna hund ska våga ta för sig men jag vet inte längre hur jag ska gå tillväga. Jag har aldrig varit med om att några hundar som varit såhär . När jag köpte denna hund trodde jag bara att hon var lite blyg av sig och att det blir bättre när hon blir ensam hund, men jag behöver råd av er hur jag ska gå tillväga nu.
Hon är kollad av veterinär ua.

vi kommer ingenstans längre och behöver tips, ska man vända sig till en tränare? vilken sorts tränare? Hon är av rasen flat & hon beter sig garanterat inte som en sån.

Sv: Hund utan arbetsvilja? rädd? vad ska jag göra?

Kurs hos närmsta brukshundklubb? Om du berättar var du bor kan du säkert också få lite tips på privata tränare.

Vad kollades hos vet? Var hunden såhär hos tidigare ägare också?

Allmänt, kollades i mun, öron, tassar, leder osv. Ska man göra något grundligare som blodprov? röntgen?

Nu är det säkert inte likadant med din hund, men tänkte säga att min förra hund var oxå sådär "off" hela tiden. Lära sig saker ville/kunde han aldrig, verkade rädd för det mesta, trots sina ynka 2 år så var han aldrig sådär valpig och busig som en hund i den åldern ska va. Han var dock väldigt mysig när det bara var han och jag, och det enda som han reagerade glatt på och ville leka med var sin nalle som han gillade att både "slakta sönder" och jucka mot ibland. Han hade kollats hos vet ett par gånger innan (allmänkontroll) men friskförklarades.
Men så plötsligt vid 2års åldern fick han sitt första epilepsianfall. Då togs det blodprover som visade att något inte stod rätt till. Efter ytterligare några besök så beslutade dom om att göra MR av skallen och då visade det sig mycket riktigt att han hade neurologiska skador - "dold" vattenskalle. Det gick fort efter det och en månad senare var han borta.

Med det sagt, jag skulle på din plats göra en grundligare koll hos vet, åtminstone ta blodprov

Det där lät precis som min hund :( då ska jag
Ta och boka tid för grundligare veterinärundersökning.
Hon har precis som din hund aldrig varit någon busig hund. Nu vart jag nästan rädd att det är allvarligt. :confused:

Vad är det för ras?

Alla hundar har olika saker som motiverar dem. Du måste hitta hennes motivation. Lek? Att bara få vara nära? Godis? Kramar? kli? vad som helst.

Vad är det för ras?

Alla hundar har olika saker som motiverar dem. Du måste hitta hennes motivation. Lek? Att bara få vara nära? Godis? Kramar? kli? vad som helst.

Det är en flat coated retriver.
Jag har testat allt känns det som men hon bryr sig inte. Att leka med henne går inte, hon vill bara inte, hon vill aldrig ha dragkamp med en repbit eller liknande som andra hundar brukar älska, hon bara släpper den hela tiden.

Hon hämtar pinnar ibland som man kastar, men oftast struntar hon i det och bara sätter sig ner och bara tittar "ingenting" (hon påminner om ferdinand som luktar på blommor). Har testat sök med henne, men hon ger upp jämt. Jag har kastat ut godisarna mitt framför henne och sagt "sök", men när jag kastat ut godisarna lite för långt bort från henne så vill hon inte.
Hon gillar att bli klappad, men hon söker knappast upp en för att bli klappad, kanske om vi är utomhus.

Har du testat att ta bort all mat minst ett dygn innan träning så att hon är ordentligt hungrig och villig att träna för att få mat?

Nej det har jag inte testat, nog för att hon har matvägrat någon dag & har då inte märkt någon skillnad. Men kanske ska ta och testa få se om det blir något resultat.

Det är en flat coated retriver.
Jag har testat allt känns det som men hon bryr sig inte. Att leka med henne går inte, hon vill bara inte, hon vill aldrig ha dragkamp med en repbit eller liknande som andra hundar brukar älska, hon bara släpper den hela tiden.

Hon hämtar pinnar ibland som man kastar, men oftast struntar hon i det och bara sätter sig ner och bara tittar "ingenting" (hon påminner om ferdinand som luktar på blommor). Har testat sök med henne, men hon ger upp jämt. Jag har kastat ut godisarna mitt framför henne och sagt "sök", men när jag kastat ut godisarna lite för långt bort från henne så vill hon inte.
Hon gillar att bli klappad, men hon söker knappast upp en för att bli klappad, kanske om vi är utomhus.

Leker hon med andra hundar?

Jag har sett den tendensen hos andra flattar, tyvärr är det lite vad som händer när man avlar bort jaktegenskaperna. Är föräldrarna till din hund meriterade på något vis förutom utställning?

Har du provat att spåra? Viltspår kanske kan få igång henne lite?

Tycker hon inte om något godis alls? Mjukost? Korv? Blodpudding? Färskfoder? Mina gör vad som helst för torkad kycklinglever.

Vår förste hund var lite som din, ville inte leka eller göra något egentligen. Vi fick tipset att stoppa ett grisöra i en strumpa för att locka till lek. Och det funkade!

Det finns även kaninskinn att klä dummiesar i att köpa som de flesta hundar brukar gilla.

Senast ändrad:

Nu kände jag att min haka åkte ner i backen. En flat som beter sig sådär!?!?!
I den åldern så ska de ju va överallt och ingenstans ungefär!
Antingen så har hunden extremt otypisk mentalitet eller så är den sjuk på något sätt.
Det där beteendet är väl det sista man vill ha och förväntar sig då man skaffar en flat.

Oj, låter väldigt "oflattigt"! Även om din hund skulle vara avlad på linjer helt utan jaktmeriter så har då aldrig jag träffat på ngn flat som är så "off". Kör på en grundlig vetundersökning först innan du blandar in eventuella tränare etc.

Jag har sett den tendensen hos andra flattar, tyvärr är det lite vad som händer när man avlar bort jaktegenskaperna. Är föräldrarna till din hund meriterade på något vis förutom utställning?

Föräldrarna är endast utställningshundar. Fadern var dock duktig på spårning.

Har du provat att spåra? Viltspår kanske kan få igång henne lite?

Tycker hon inte om något godis alls? Mjukost? Korv? Blodpudding? Färskfoder? Mina gör vad som helst för torkad kycklinglever.

Vår förste hund var lite som din, ville inte leka eller göra något egentligen. Vi fick tipset att stoppa ett grisöra i en strumpa för att locka till lek. Och det funkade!

Det finns även kaninskinn att klä dummiesar i att köpa som de flesta hundar brukar gilla.

La ett blodspår åt henne förut då jag tänkte att det skulle vara mer intressant än godisbitar, men nej. Luktade lite grann sen var det bra.
Visst hon äter det hon får men hon vill inte göra saker för det, det ska i princip landa framför henne utan att hon ska behöva göra något.

Hon har fått ett grisöra förut, det kanske tog 1 vecka för henne att äta upp det. (Min förra hund åt upp sånt på 5 minuter :angel: )

Vart köper man kaninskinn ?

Nu kände jag att min haka åkte ner i backen. En flat som beter sig sådär!?!?!
I den åldern så ska de ju va överallt och ingenstans ungefär!
Antingen så har hunden extremt otypisk mentalitet eller så är den sjuk på något sätt.
Det där beteendet är väl det sista man vill ha och förväntar sig då man skaffar en flat.

Jo, jag visste hur flattar var innan jag skaffade min, i tron om att jag skulle få en likadan. Men så blev det inte. Funderar på om hon kanske blir bättre med åldern? Vissa säger att man vet hur dom kommer att vara resten av livet när dom är 3-4år, men jag vet inte riktigt?

Oj, låter väldigt "oflattigt"! Även om din hund skulle vara avlad på linjer helt utan jaktmeriter så har då aldrig jag träffat på ngn flat som är så "off". Kör på en grundlig vetundersökning först innan du blandar in eventuella tränare etc.

Jag har heller aldrig träffat på en flat som är så här, förutom min då förstås.
Hon ska i vilket fall som helst till en veterinär igen. Ska man be dom undersöka något speciellt? Eller vet dom vad dom ska kolla när jag säger hur hunden är?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka