Hund tillsammans med bästis?

HorseCrazy

Trådstartare
Hej nu är de så att jag och min bästis tänkte skaffa hund tillsammans, vi har hittat en trevlig och nu undrar jag går det att ha hund tillsammans, vi kommer jättebra överrens och har samma åsikter och intresse, vi skulle dela alla kostnader (mat,veteriner,valpen,utrustning m.m) hunden skulle bo hos mig, hon har nära till mig:laugh: allt verkar jättebra, vi ska göra regler, kommer det fungera? vad har ni för erfarenhet av hunddelning??:laugh: :bump: jag hoppas att jag får svar då jag behöver verkligen veta det Tack på förhand :)

Sv: Hund tillsammans med bästis?

Hej nu är de så att jag och min bästis tänkte skaffa hund tillsammans, vi har hittat en trevlig och nu undrar jag går det att ha hund tillsammans, vi kommer jättebra överrens och har samma åsikter och intresse, vi skulle dela alla kostnader (mat,veteriner,valpen,utrustning m.m) hunden skulle bo hos mig, hon har nära till mig:laugh: allt verkar jättebra, vi ska göra regler, kommer det fungera? vad har ni för erfarenhet av hunddelning??:laugh: :bump: jag hoppas att jag får svar då jag behöver verkligen veta det Tack på förhand :)

Av mina egna erfarenheter tycker jag inte alls detta verkar som en bra ide.
Ni kommer ha skilda åsikter om saker och ting oavsätt, och även om ni hade kommit hyfsat bra överrens och löst problemen så ska man aldrig skaffa ett djur tillsammans med någon. Om man inte gör upp från början vem denna tillhör om ni skulle komma i luven på varandra osv.
Detta är lite som att jämföra det här med delat vårdnad av djur , djuret slängs från människa till människa, från hem till hem(fast i detta läge ska hunden bo hos dig), ni kanske har olika syn på uppfostran m.m. Hunden kan bli en oroad individ i slutändan. Nej skaffa egen hund är mitt råd.

Spontant säger jag aldrig i livet. Vad gör ni om någon av er flyttar tex? Hunden lever ju ganska länge för även om det passar era liv just nu, hur kommer det se ut om 10 år? Jag har min hund ihop med mitt ex och jag tänker aldrig mer äga ett djur ihop med någon.

Håller med. Vem tar hunden om ngn flyttar? TS, ni kanske vill plugga, jobba utomlands, träffar en partner på annan ort? Jag har skaffat hund när jag haft sambo men har då varit mycket tydlig med att hunden är MIN, delar vi på oss finns ingen tvekan om vems hunden är. Tycker det är skönt, finns så gott om skräckhistorier där folk börjat bråka om hunden..

Jag kan bara svara för mig själv. Vill jag ha kvar min bästis skulle jag inte skaffa hund tillsammans med bästisen. Ni måste tänka igenom det noga och ha en färdig plan för situationer som kan uppstå, ha ett avtal.
Var skall hunden bo? Vem skall ha huvudansvaret? Hur löser ni det om ni båda 2 vill göra något speciellt samma dag? Om det skulle hända något med hunden, kommer ni då att anklaga varandra? Vad händer om en av er träffar en kille/tjej som då är intressantare än hunden. Om en av er flytta? Plus 1000 andra små frågor. Liksom för alla par som skaffar hund, men jag tror (ursäkta om jag har fel) att ni är yngre och era framtidsplaner kan ändras flera gånger om.
Allt kan verka rosenrött i början, men förr eller senare kommer ni till en punkt när ni är oense. Men det kan ju gå, bara allt är klart från början.
Får ni det att funka så är det bara att lycka till!

Vi har som tur var inte bråkat om hunden och det är solklart från oss båda att det är jag som bestämmer över henne och mina tävlingar och tränigar går före allt eftersom hunden älskar att tävla och träna. Så det fungerar helt ok men jag vet ett fd par som är stenhårda på "sina" dagar så han som tävlar hundarna får inte "låna" dem för tävling på helgen när det är hans ex vecka.

Håller med helt och hållet!

kl
Varför vill ni skaffa hund tillsammans? om det är av ekonomiska skäl så vad händer när hunden gör sig illa när du har den? får du betala allt då? sådana saker leder garanterat till tjaffs...
Om det är för att ni helt enkelt inte vill ha hund på heltid så ska ni självklart inte ha hund alls. En hund är ett ansvar man inte bara kan avsäga sig och detta gäller så länge hunden lever och mår bra!Hunden behöver ett hem, en trygghet och en person som är "the one".
Självklart kan saker förändras, man flyttar hunden mår inte bra eller andra faktorer som gör att man måste/vill omplacera men detta ska vara i yttersta nödfall inget man från början kan förutse.

Håller med! Jag skulle aldrig göra det!
Sen om det funkar för er och ni gärna vill och tror på det så kör hårt:)

Att 2 vänner delar på vårdnaden av ett husdjur brukar vara början till slutet på vänskapen.
Jag har haft häst ihop med en väninna och det gick jättebra till en början. Efter ca 3 år så hade "hon" inte tid eller råd längre och hon ville tom snåla på vet.besöken. Det slutade med att jag tog över hästen helt och den sk. vännen ser jag inte så ofta längre.

Jag gör aldrig om det!

Som många andra ser jag mest problem med att dela djur, något som också kan vara bra att tänka på är att eftersom hunden kommer bo hos dig är det stor risk att den kommer bli mest fäst vid dig (och att du tillslut får ta allt jobb, så kul är det inte att torka valp kiss). Din kompis kanske inte skulle ta det bra om det blir så att hunden endast tycker om dig.

Sen om ni genomför det kan det vara bra att ni lär den samma kommandon, så hunden inte blir för förvirrad.

Såg på din profil att du är snart 13. Personer förändras i tonåren och många växer ifrån varandra. En hund är ett stort åtagande, vad händer om den blir sjuk? Har du den egna ekonomin, vilket man inte brukar ha vid 13? Bådas föräldrar måste vara väldigt involverade och deras åsikter vid t.ex. sjukdom måste samstämma.

Såg på din profil att du är snart 13. Personer förändras i tonåren och många växer ifrån varandra. En hund är ett stort åtagande, vad händer om den blir sjuk? Har du den egna ekonomin, vilket man inte brukar ha vid 13? Bådas föräldrar måste vara väldigt involverade och deras åsikter vid t.ex. sjukdom måste samstämma.

Oftast vill väl också seriösa uppfödare ha era föräldrars delgivande om ni är så pass unga. Så om ni går i dessa barnorna och funderar på att skaffa hund tillsammans hoppas jag ni har prata med era föräldrar om detta. Man brukar inte heller ha någon direkt egen ekonomi till alla dess kostnader som kan dyka upp titt som tätt ( detta kommer troligtvis era föräldrar få stå för) om ni inte jobbar vid sidan av skolan.

Nej, jag tror inte på det.
Jag har öht inte "delat" min hund med dåvarande sambon heller. Visst, vi har delat på ansvaret (jag har dock skött träningen då jag har intresset) och till viss del matkostnader, men inköp och alla papper står på mig. Jag ville ha det tydligt att det var min hund om vi skulle gå isär (vilket vi gjorde, och han tänkte samma redan i början).

Risken finns att det blir mkt bråk, vill man offra hund och vän?

Och varför ska ni dela, speciellt om den bara ska bo hos dig?

Nej jag kan inte tänka mig att det skulle funka. Oavsett hur mycket man bestämmer innan eller inte. Väntar hellre något extra år så du kan köpa en egen hund och uppfostra precis som du vill, är mitt tips:)

Jag säger också nej. Jag skaffar inte djur på basis att jag är beroende av någon annan för att jag ska kunna ta hand om dem. Jag har gjort det en gång och lärt mig min läxa då det slutade med omplacering.

De djur jag har idag är mina och i slutändan alltid mitt ansvar. Sen att vi i praktiken är två som delar på både ansvar och kostnader spelar ingen större roll. Det underlättar helt klart, men ansvaret är till syvende och sist mitt.

Å andra sidan vill min sambo jättegärna i framtiden skaffa en jakthund. Då kommer det att bli hans hund och hans ansvar. Självklart kommer den hunden i praktiken att vara en lika stor del av mitt liv som "mina" hundar. Men han kommer ändå att ha det slutgiltiga ansvaret och sista ordet när det kommer till hundens skötsel och träning.

alla andra har svarat så bra redan, så jag säger bara nej, det tror jag inte kommer att fungera. I början kanske, men när "smekmånaden" är över så nej.

Mitt föslag är att du (dina föräldrar om du är under 18) skaffar hund, och att din bästis kan följa med på promenader, vara hundvakt osv ändå. Föräldrarna måste skriva kontraktet med säljaren, det får man inte göra som minderårig.

Det bästa sättet att förstöra en bra vänskap på är att dela på något som för det första kostar pengar...Nej aldrig i livet!

Okej tack alla för de bra tipsen, jag har nu sovit på saken och pratat med bästisen att det antagligen inte kommer att funcka, så jag köper egen hund, annors blir det rätt råddigt. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 397
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat