Hund till Island?

L

Lill Malin

Hittade ingen tidigare tråd med något svar så skapar en ny,

Har varit o ringt till jordbruksverket och endel andra ställen, hamnat i långa (dyra!!) telefonköer och utan några bra svar, därför jag söker mig hit!

Vad är det som gäller med karantäntider osv när man tar in en hund till Island?
Vart kan man hitta dessa regler?
Borde väl finnas info om detta på internet?

Är tänkt att jag ska åka och jobba på Island efter jul, blir väl där minst ett halvår och vill gärna ta med min valp som är 5 månader just nu.

Sv: Hund till Island?

Jag tror faktiskt inte att du får ta med hunden in, om jag inte är helt ute och seglar nu så gäller samma regler alla djur som för häst. Såvitt reglerna inte har ändrats på senare tid alltså, men jag har då inte hört något om det.

Visst får man ta med hundar dit, men med extra krångel och karantän och tom plånbok. ;)
Har ett par uppfödarkollegor som har exporterat valpar dit, men aldrig hört talas om någon som varit där så kort tid och tagit med hunden som sällskap.

Klart man får ta in hundar, och även andra mindre djur, till Island.

Tex vet jag ett par som flyttade dit för ett tag sedan som tog med sig sin ena hund, en schäfer.

Och hur skulle man annars kunna föda upp både hundar och katter av andra raser än "bonddjur" ?

Men det innebär som sagt stora kostnader och långa karantäner så för några månaders skull är det nog ingen som tar med sig hunden.

Tyvärr är nog det lämpligaste för både dig och hunden att hitta en annan lösning :(

Hund som flyttas till Island ska vara 6 veckor i karantän. Själva karantänen kostar 10000-12000 SEK beroende på hur stor hunden är. På det får du lägga transportkostnader och veterinärkostnader.
www.hvatastadir.is kan du läsa mer om karantänen sidan finns även på engelska.

I somras hälsade jag på en bekant på Island. Denne har importerat sin hund från Sverige.
Det krävdes:
-pass
-vaccinationer (rabies med godkända antikroppar, leptosprios, valpsjuka, parvo, HCC)
-karantän

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 015
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 898
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18