Hund till Irland

Aningsfull

Trådstartare
Vad ska man tänka på om man ska ta med sig hunden till Irland? Vilka vacciner ska den ha? Brukar det vara problem att ta med hund mellan Sverige och Irland?

Jag och sambon ska nämligen söka jobb på Irland och vill se över möjligheten att ta våra hundar med oss.

Sv: Hund till Irland

För att få resa in till Irland krävs att hunden är behandlad mot fästingar och avmaskat mot dvärgbandmask, samt vaccinerad mot rabies, ha pass och vara id-märkt.

Från Irland till Sverige krävs bara: pass, id-märkning och anmälan vid tullgränsen.

Det står mycket fakta på Jordbruksverkets sida.

Trots att Irland och Storbritannien tillhör EU, har de i tillägg lite krångligare regler. Ta reda på vad som gäller om du är på väg dit.
Jag tror att Irland har karantän regler.

Fran Irland galler bara EU-pass....da passet innebar att du aven ar id-markt!! Du behover inte saga till tullen att du kommer heller, da de ska vara beredda pa det.

I och med att Irland ar ett sjukdomsfritt land, kravs lite hardare regler nar det galler inforsel av djur fran Sverige.
Dessutom maste ni flyga hundarna in till Irland, vilket kan krangla till flytten lite extra, eftersom ni sakert kor hit med flyttlass mm. Har ni dessutom fler an en hund, kan det vara svart att fa ett flygbolag att ta hundarna pa samma flight, da de flesta bolagen har som regel att bara ta ett vuxet djur i cargo hold. Dock kan ni ju skicka dem med frakt till Irland, men det kanns nog inte sa roligt.

Jag har aven for mej att det irlandska jordbruksverket tar ut en avgift pa inforsel av husdjur....nagonting som Sverige inte gor.

/Ramona - som exporterar ca 70 hundar om aret till Sverige.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 710
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 532
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 698
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar