Hund till faniljen

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Jag är väldigt hundsjuk... Tänker på min underbara schäfer, som tyvärr fick somna in alldeles för tidigt, varje dag.

Har två små barn, ingen tid över men måste ändå få fantisera.

Vi säger 2-3 framöver. Vill ha en sällskapshund som jag ändå kan få egentid med och då tänker jag spår, lydnad,sök.

De hundar som ligger under sällskap på skk känns inte som det jag söker efter, eller är jag trångsynt?

En arbetsnarkoman som schäfer går inte (mitt hjärta gråter en smula men tänkte leva länge till så de hinns med) men vill heller inte ha en soffpotatis.

De få hundar jag kommer att tänka på är typ staffe och golden?

Vilka mer är barnkära, lätta att ha med att göra samt är villiga att träna lydnad/sök och spår?

Tack på förhand :bow:

Jag är väldigt hundsjuk... Tänker på min underbara schäfer, som tyvärr fick somna in alldeles för tidigt, varje dag.

Har två små barn, ingen tid över men måste ändå få fantisera.

Vi säger 2-3 framöver. Vill ha en sällskapshund som jag ändå kan få egentid med och då tänker jag spår, lydnad,sök.

De hundar som ligger under sällskap på skk känns inte som det jag söker efter, eller är jag trångsynt?

En arbetsnarkoman som schäfer går inte (mitt hjärta gråter en smula men tänkte leva länge till så de hinns med) men vill heller inte ha en soffpotatis.

De få hundar jag kommer att tänka på är typ staffe och golden?

Vilka mer är barnkära, lätta att ha med att göra samt är villiga att träna lydnad/sök och spår?

Tack på förhand :bow:

Kan du tänka dig att trimma alt lämna till trimmare (en som KAN trimma rasen, det är det verkligen inte alla som kan) och kan tänka dig en mindre hund så föreslår jag dvärgschnauzer :up: ! Roliga, personliga, robusta, är med på allt men kräver typ inget.

Våra kör vi agility, viltspår, personspår, rallylydnad och lydnad med, i olika utsträckning beroende på vad de gillar och hur mycket de vill göra :) . De är med på joggingturer, långpromenader i skog och mark, älskar att sova länge på morgnarna ( :D ) osv.

Riktigt trevliga och roliga aktiva sällskapshundar :love:

Jag har en golden (utställningstyp) som passar in på det. Kräver kanske lite mer jobb för att motiveras i lydnaden än en del andra raser men älskar all typ av nosarbete. Bra med barn och kan ta det lugnt en vecka om man inte riktigt hinner med.
Jag kör än så länge rally och nosework. Vi har testat både sök och spår och hon skulle säkert gilla båda men matte tycker inte riktigt tiden finns för att satsa på det.

Håller med @Miao om Dvärgschnauzer. Jag har flera Schäfrar och en liten Dvärg och den lille är precis lika pigg och robust som de stora, hänger med på allt utan att kräva det.

Valde rasen efter att ha haft flera brukshundar och ville ha en liten, käck, robust familjehund som även sonen (då 7,5 år) kunde vara delaktig i :)

Vill du ha "schäfer" i sällskapshundsformat (ligger i grupp 1 dock) så är kanske en welsh corgi cardigan något för dig.
Våran är visserligen en handfull, hon känns som brukshund i litet format och vill jobba men det finns säkert lugnare individer. Mentalt så påminner hon väldigt mycket om vår schäfer vi hade när jag växte upp. Vi tränar just nu mest agility men det spelar ingen roll vad vi tränar, hon ställer upp på allt bara hon får jobba!

Vår cardigan Nessie till vänster, blandisen Nike t.h.
21167839_10212738679776087_8838518613487843482_o.jpg

@Voff och @Miao

Vad är det för skillnad mellan dvärgschnauzer och schnauzer? :)
Mer än storleken då :p

Jag är rätt dålig på dagens schnauzer, men när jag köpte min första DS (2007) så var schnauzer inte alls så roliga. Träskalliga, oföriga och rätt skarpa var de exemplar jag kom i kontakt med. Däremot så har jag hört rykten att de generellt blivit bättre :) .

Jag har dock sett långt fler föriga och roliga allroundpysslare bland DS än bland schnauzer under år som jag varit ute på tävlingsbanorna i agility, lydnad, bruks och rally :) .

@Voff och @Miao

Vad är det för skillnad mellan dvärgschnauzer och schnauzer? :)
Mer än storleken då :p

Det blir mer hund med storleken tycker jag. Jag har en vän som föder upp Schnauzer (och innan födde hon upp Dvärgschnauzers) och enligt henne blir de lite mer av allt utom pajaseriet, för dvärgarna är några riktiga pajasar :D
Går man ett snäpp till, till Risen så har du än mer "hund" dvs brukshund.

@*Gotlandsrusset* Jag har en schnauzer som är 2 och 1/2 år och en som är 5 månader. Har dock ingen erfarenhet av dvärgschnauzern. Schnauzern är ju mycket ovanligare än dvärgen, så de syns inte så ofta. Men beskrivningarna som @Miao och @Voff ger av dvärgschnauzer låter precis som en schnauzer, så de är nog rätt lika :)

Sällar mig i kören över dvärgsnauzerns förträfflighet. Har haft förmånen att låna en över helgen. Passar utmärkt i vår 80 kvadrat lägenhet, med tre barn 8,10,12. Alla kan roa sig och hunden. Hon är pigg och glad 16 månader och vid hundmöten visar hon intresse men kan gå förbi.

Det enda bekymret vi har haft är att hon ligger på som förgjort i kopplet.

Men nu 36 timmar senare och lunchen i form av beröm så är det lätt att bryta av det med pussljud och backningar.

Klart en hund jag skulle välja om vi skulle köpa hund.

Det här är ett test för att se hur vår allergiske son reagerar och ännu har han inte klagat alls och dessutom lekt, klappat och vilat tillsammans. Så den stora frågan blir om det gör att han får energi för att gå i skolan oxå.

Så det finns hopp

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 513
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 769
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
4 326
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V