Hund somnar ståendes! Orolig

Blomman89

Trådstartare
Flera gånger om dagen har min hund börjat somna ståendes. Detta började för ca. två veckor sedan och sker mer eller mindre flera gånger dagligen.. Han går och lägger sig i sin korg eller på någon annan plats han brukar vila på, men det är precis som han inte får ro där utan då ställer han sig bara istället i närheten av mig, exempelvis om jag sitter vid matbordet så står han nedanför och svajar precis som han håller på att somna. Så är det precis som han somnar för han liksom håller på att falla och då "vaknar" han igen för att återigen falla i sömn.. Någon som känner igen detta? Jag börjar bli orolig :(

Veterinär säger jag!

Hur är allmäntillståndet annars?

Han har haft sår på sina öronkanter de senaste månaderna (orsaken är okänd) och den senaste månaden har såren påverkat honom allt mer psykiskt då han numera stundvis är helt uppfylld av sina såriga öron och försöker bita i dem. Så min teori är att han är helt slut, han är stressad och får inte tillräckligt med sömn då han inte kan koppla av som innan... Vi var i kontakt med vet för ca två veckor sedan, men då hade inte detta beteendet med att han somnar ståendes börjat.. Vi har ett återbesök den 11 februari med biopsioperation för att undersöka orsaken till hans sår. Men det är ju nio dagar kvar tills dess, kanske jag skulle ringa vet imorgon och åtminstone rådfråga dem på djursjukhuset angående att han somnar ståendes.

Han har haft sår på sina öronkanter de senaste månaderna (orsaken är okänd) och den senaste månaden har såren påverkat honom allt mer psykiskt då han numera stundvis är helt uppfylld av sina såriga öron och försöker bita i dem. Så min teori är att han är helt slut, han är stressad och får inte tillräckligt med sömn då han inte kan koppla av som innan... Vi var i kontakt med vet för ca två veckor sedan, men då hade inte detta beteendet med att han somnar ståendes börjat.. Vi har ett återbesök den 11 februari med biopsioperation för att undersöka orsaken till hans sår. Men det är ju nio dagar kvar tills dess, kanske jag skulle ringa vet imorgon och åtminstone rådfråga dem på djursjukhuset angående att han somnar ståendes.
Jag hade absolut ringt imorgon och sagt att ni vill komma in tidigare för att hunden blivit sämre. Tycker inte ni ska gå och vänta i mer än en vecka.

Skulle absolut rådfråga omgående om det hade varit min hund!

Min yngste står o sover ibland, men han lägger alltid hakan på något t ex mitt ben. Han gör det när han är trött men ändå inte vill missa något, t ex kvällsmaten. Hans pappa gör likadant. Men det är inget som kommit plötsligt utan de har gjort så då och då sedan de var valpar. Om hunden aldrig gjort så innan och helt plötsligt börjat göra det varje dag så hade jag reagerat med att ta den till vetten så snart som möjligt. För att lättare läka såren på öronkanterna kan man sätta kirurgtejp från ena örat, ner under hakan och upp till det andra örat och i övrigt följa vettens föreskrifter för att läka såren. Är det hunden på avataren (pinscher)? Det är inte helt ovanligt att pinscher/dvärgpinscher slår sönder sina öronkanter när de ruskar på huvudet när det är kallt ute. Öronen slår ihop ovanför huvudet. Såren kan säkert både göra ont och klia. Om du inte kan få tid innan 11 feb så prova att smörja med bedövningssalva som man använder till barn, minns inte vad den heter, och se om han blir lugnare / mindre stressad då. Sådan salva påverkar varken läkningen eller såren utan bara klåda/smärta.

Han är bara 11 månader... är inte det lite ungt för diskbråck?

Diskbråck var en vild gissning. Min poäng var att det är inte otroligt att det är på grund av smärta hunden som beter sig annorlunda. Sedan om det är muskelsmärta, ledsmärta eller nervsmärta är upp till veterinären att ta reda på.

Aha jo det klart! :)
Har själv aldrig haft hund med skabb (förutom hunden vi hade i familjen när jag var barn) så jag vet inte hur man upptäcker och diagnostiserar skabb. Trodde man tog ett skrapprov...

Skabb är det nog troligtvis inte.. Skabb smittar väl ganska lätt mellan hundar och han umgås väldigt mycket med min systers hund och hon har inte har uppvisat några symtom.
Men biopsin kommer ju förhoppningsvis visa vad det är, veterinären misstänker dock att det är vaskulit, alltså inflammation i blodkärlen..

Skabb är det nog troligtvis inte.. Skabb smittar väl ganska lätt mellan hundar och han umgås väldigt mycket med min systers hund och hon har inte har uppvisat några symtom.
Men biopsin kommer ju förhoppningsvis visa vad det är, veterinären misstänker dock att det är vaskulit, alltså inflammation i blodkärlen..
Ok. Hoppas veterinären hittar vad som är fel och att det är något som är lätt att behandla.

Skabb behöver inte smitta så lätt - men skabb brukar däremot klia en hel del :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar