Hund som yla vid bilskrot! Vad göra?

Dana

Trådstartare
Har öppnat en bilskrot i närheten av det vi bor, och nu på kvällarna hör vi en hund yla...

Tror de har skaffat en sk vakthund vid skroten, men den ylar i stort sett hela tiden på kvällen. (Då de åkt hem antar jag.) Lugnar sig väl efter ett par timmar, men man tycker så synd om denna hund. Har säkert mat å vatten plus skydd, men den verkar känna sig ensam.

Känner mig lite vilsen. OK, hunden har mat å vatten osv, (tror jag) men den ylar ju...Kan hålla på halva natten. Lite störande...

Kan tänka mig att det inte finns något att göra, men tycker ändå synd om hunden. Är det en bra vakthund som ylar? Förstå mig rätt.

Kan inte kolla, då det är instängslat. Har försökt, men inte sett någon hund. Bara hört denna hund yla/skälla.

Sv: Hund som yla vid bilskrot! Vad göra?

Dokumentera - filma gärna - och notera under några kvällar mellan vilka tider hunden ylar/skäller.
Besök sedan skroten och prata med ägaren. Om de inte bor inom hörhåll så är det knappast troligt att de ens vet om att hunden "för väsen".

Om ett samtal inte hjälper så kontaktar du miljökontorer i din kommun och visar upp din dokummentation. De är då skyldiga att kontrollera om hunden kan klassas som en "Olägenhet".

/Swat

Första steget, innan Miljökontoret, är ju att ringa till skroten och säga som det är. Hunden ylar och det stör er, tipsa om att de skaffar ytterligare en hund så att hunden får sällskap om det nu bara är en.

Antagligen kanske hunden bara är där nattetid och plockas upp på morgonen av vakthundsföretag och då kanske de kan testa att byta hund.

Som föregående skrivit: börja med att prata med ägarna alt. de som jobbar på skroten! Det kan vara så enkelt att de inte vet om att hunden ylar och blir tacksamma om du säger till.

Bryr de sig inte så anteckna när, hur ofta och hur länge hunden ylar varje gång. Då har du det dokumenterat. Kontakta miljökontoret på kommunen.

Om du har misstanke om att hunden far illa kan du ringa länsstyrelsens djurskydds- och veterinärenhet.

Lycka till!

Tack för svar.

Pratade med ägaren till skroten, nu på em, och han visste inget. Var tacksam att jag pratat med honom. Hunden var en vakthund, han visade mig runt. Hunden har skydd osv som jag trodde.

Ägaren trodde nog att hunden var tyst, då den var en vakthund??

Får vi se hur det blir...? Ägaren sa inte så mycket, ang vad som skulle göras typ...Var hans egna hund.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 247
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 106
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka