Hund som "vägrar"

Sv: Hund som "vägrar"

Många här ger nog gärna bra råd också! Men om du tittar på de inlägg som TS producerat sedan hon registrerade sig här på buke så är säkert hälften fyllda av skrik och gap och diverse personer är helt bäng i huvudet. Den attityden gör såklart att folk inte öppnar sin bredaste famn. Att sedan be om hjälp och avslöja halva sanningen, "hunden fattar inget, kissar inne fast vi gör rätt, och vi blir galna" är inte helt rättvist, eftersom hon samtidigt utelämnar: "Vi har bara haft valpen i fem dagar och trycker ner huvudet på den i kisset."

Visst ger man en sorts råd när man bara har hört den första versionen, och en annan när man sedan hör fortsättningen?

Jag har inte läst tidigare inlägg som TS skrivit.. men nu känns det meningslöst att diskutera just det här då det känns som att vi inte kommer någonstans;)

Hej! En liten hundvalp, liksom en vargunge, ska inte kissa långt från trygga lyan, för då känner andra rovdjur den goa doften av mör liten valp och kommer för att äta upp den! Det är av den anledningen många små valpar inte alls vill gå med ut på promenad utanför hemmet!
Så småningom blir den modigare och tryggare och börjar Våga. Så även din valp! Tills dess får du uppmuntra den och göra allt för att den ska känna sig trygg och säker när den är tillsammans med dig och husse, ni är valpens Föräldrar som ska beskydda den, inte skrämma och hota!
Detta kommer att gå bra, ha tålamod och ge massssor av beröm när den kissar och bajsar ute! En valp KAN heller inte kontrollera sin blåsa och låta bli att kissa inne om den behöver, det bara kommer, som på en bebis med blöja. Bestraffar du, tror den att det är fel att kissa, den fattar inte att du menar att det är fel att kissa INNE, bara att det var fel att kissa alls!
Beröm när den kissar och bajsar! Så småningom vill den inte göra ifrån sig inne i sitt bo (dvs huset). När den kan välja själv!
Lycka till!!! (Min hund är 1 1/2 år och tittar fortfarande på mig för att få beröm när han kissar och bajsar ute!:D )

*kl*

Det första man bör skaffa sig när man köper valp är:

-tålamod
-ödmjukhet
-envishet
-empatisk förmåga att sätta sig in i hur det fungerar i valpens huvud (skulle du velat få ditt huvud nedtryckt i pottan som liten för att lära dig gå på toa t.ex?)

En god kontakt med hunduppfödaren är guld värld. Om en valpköpare inte kan vända sig till uppfödaren för råd beror det antingen på att uppfödaren är oseriös och inte vill svara på frågor, eller för att valpköparen vet med sig att denna kommer att få kritik eftersom denna redan innerst inne vet att man nog kanske inte gjort sitt bästa...

Att låta stoltheten komma i vägen för goda råd kommer i långa loppet att få negativa konsekvenser. Tyvärr lägger en hel del människor prestige i "hur man uppfostrar en hund" och oavsett pedagogisk inriktning är det tragiskt. Eftersom det går ut över hunden.

*suck*

Många här ger nog gärna bra råd också! Men om du tittar på de inlägg som TS producerat sedan hon registrerade sig här på buke så är säkert hälften fyllda av skrik och gap och diverse personer är helt bäng i huvudet. Den attityden gör såklart att folk inte öppnar sin bredaste famn. Att sedan be om hjälp och avslöja halva sanningen, "hunden fattar inget, kissar inne fast vi gör rätt, och vi blir galna" är inte helt rättvist, eftersom hon samtidigt utelämnar: "Vi har bara haft valpen i fem dagar och trycker ner huvudet på den i kisset."

Visst ger man en sorts råd när man bara har hört den första versionen, och en annan när man sedan hör fortsättningen?

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 873
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 695
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Migo
·
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 295
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31