Hund som "vägrar"

Sv: Hund som "vägrar"

Helt ärligt, lugna ner dig lite!

Saken är den att jag är helt lugn. Men jag blir så vansinnigt uppgiven över människor som inte kan se längre än näsan räcker och att det ska behöva gå ut över djuren, i det här fallet en liten osäker valp som inte ens vågar göra sina behov utomhus.

Vad händer då? Jo, det är synd om matte och husse som har det så besvärligt med valpen som det bara krånglar till deras liv, så att dom inte ens kan åka bort utan att få skämmas för valpen som inte kan "uppföra sig".

Smutskastning? Det vete katten om jag håller med TS där. Hoppas att i bästa fall få TS att tänka om och fundera lite över vad som krävs för att ge hunden en bra start i livet och över vad som krävs för att det ska bli en sund hund resten av livet.

Och ja, jag har sett små valpar komma tillbaka till uppfödaren i väldigt dåligt skick, kuvade och rädda efter att ha blivit illa behandlade av sina ägare. En valp som var bitig som valpar är, blev ihjälslagen av sin ägare. Och den ägaren var en helt vanlig människa i normala fall (:grin:) utom när det kom till hundar och hunduppfostran då.

Tycker inte att du ska ta åt dig av att folk blir otrevliga och leker proffs... Alla är vi barn i början sägs det ju och jag kan då säga att våran hund har då fått stå ut med alla fel en ny hundägare kan göra, skulle jag tro iallafall. Han har blivit en trevlig individ som gör sina behov utomhus, även fast det vissa gånger kändes som att man hade velat kasta ut valpen och låta någon annan ta den. Även idag får min hund "fel" behandlig (Dock inte medvetet såklart!), jag är nybörjare inom hunderiet och kommer säkert vara ett bra tag till.

Visst det är fel att trycka ner hunden i sitt eget kiss men eftersom du inte haft hunden längre än sen i lördags och skulle ha gjort så ända fram till nu tror jag inte hunden har tagit stor skada av det, iallafall inte så att den aldrig vågar kissa i eran närhet.

Ta det lungt och fråga gärna om hjälp av kunningt folk i din omgivning, det flesta brukar vara villiga att hjälpa till!

Lycka till med valpis:banana:

Tror du på att någon lyssnar på en som SKRIKER ?

Förklara sakligt din ståndpunkt, varför man ska göra si eller så.

Ditt sitt gör ju bara TS upprörd och vad lär man sig då?

Köpte ju här en 13 veckors valp i lördas och allt har fungerat jätte bra förutom att han VÄGRAR att kissa och skita ute, ja kan vara ute i timmar med honom eller åka en sväng med honom, för sist så blev han så kissnödig så han stod på parkeringen och kissa, och självklart berömde ja honom massor för att han kissa ute, men sen dess så har
han inte gjort det fler gånger!!! Vi har uteplats men släpper ja ut honom så äter han bara STEN, gör liksom inge annat! Hans uppf har inte Kisstränat honom. Så man börjar ju bli galen på att hela tiden få torka upp och torka upp, han säger inte äns till att han vill ut!! Vi har
gjort det mesta med honom men inget hjälper.:cry:
Gubben håller på att bli galen, och vi kan ju inte åka och träffa vänner eller så för där gör han lika dant!!

Nu ska vi hem till mamma i morron och dom bor i villa och på landet så man bara bävar för helgen!!!:confused:

Så va hade ni gjort?? Kom med massa tips och ideer!:(

Det här blir jag lite ledsen över...:(

Bli inte irriterade på den lille valpen! Han förstår inte! Snälla, tänk på att ni är hans föräldrar nu, dem som han ska söka trygghet och stöd hos.

Det ÄR jobbigt att ha valp, hela livet förändras. Jag gick upp vid 6 varje morgon hela min semester för att min valp var tvungen att gå ut och kissa, och sedan gick jag ut med henne varje-varannan timme i nästan två månader för att hon skulle bli rumsren. Under säkert en månad stod jag och vakade över henne varje gång hon åt för att jag visste att så snart hon ätit färdigt var hon tvungen att gå ut och bajsa snabbt som attan!

Valpar äter grus och fimpar, de kissar inte när man är utomhus och man får stå och huttra i regnet, de biter sönder skor och de bajsar och kräks på mattan. Men så är valpar! Det är något man får räkna med och man måste vara beredd på det!

Hos vänner och dyl får man helt enkelt försöka anpassa omständigheterna till valpen eller stanna hemma.

Jag tycker att man ska försöka ställa sig den frågan innan man köper valp, om det är värt det eller ej. Svarar man nej på frågan får man helt enkelt avstå. SKa man ha valp så ska man göra det ordentligt. SOm sagt, tänk på att du och din sambo är hans hela värld, hans trygghet, hans föräldrar!

Och du, snälla, bli inte arg. Det är en enda som skrikit åt dig, övriga har kommit med bra råd.

Lycka till med din valp!

Och ja, jag har sett små valpar komma tillbaka till uppfödaren i väldigt dåligt skick, kuvade och rädda efter att ha blivit illa behandlade av sina ägare. En valp som var bitig som valpar är, blev ihjälslagen av sin ägare. Och den ägaren var en helt vanlig människa i normala fall (:grin:) utom när det kom till hundar och hunduppfostran då.

Men fyy...vad är det för fel på folk??:(

Köpte ju här en 13 veckors valp i lördas och allt har fungerat jätte bra förutom att han VÄGRAR att kissa och skita ute, ja kan vara ute i timmar med honom eller åka en sväng med honom, för sist så blev han så kissnödig så han stod på parkeringen och kissa, och självklart berömde ja honom massor för att han kissa ute, men sen dess så har
han inte gjort det fler gånger!!!

Några saker till: Ni behöver inte vara ute så länge i taget, hellre många små korta rastningar och OFTA! Minst varannan timme om valpen är vaken.

Tänk på att valpar oftast bajsar direkt när de ätit (och då menar jag direkt! Hos min handlade det om högst en halv minut, var man inte beredd låg det en korv på mattan!)

Det är lättare för valpen att göra ifrån sig på trygga ställen d v s hemma och är det mycket att titta på ute så glömmer den lätt att kiissa och bajsa. Gå till samma ställen hela tiden så vet den att det är toaletten.

du kanske ska låta någon annan ta honom, som vet att man inte får en hund rumsren på 5 dagar! Herregud han är väl jätterädd, lämnat sin flock och sitt hem, och det blir väl inte lättare av att du säger kissa när ni är ute, visst är det jättebra av dig men han kanske istyälelt blir stressad?

När jag fick min grandis, så sa jag "Duktig wilma är som kissar" / "duktig Wilma är som bajsar" så busade vi lite efteråt, vilket gjorde att hon tyckte det var jättekul att göra ifrån sig utomhus när det vart lek efteråt.

Tror du på att någon lyssnar på en som SKRIKER ?

Förklara sakligt din ståndpunkt, varför man ska göra si eller så.

Ditt sitt gör ju bara TS upprörd och vad lär man sig då?

Jag tror att mitt inlägg hade bättre respons på TS än er andras. Visst, hon tog säkert illa upp, men tankeverksamheten sattes garanterat igång. Tror man kan lära sig en hel del om man använder insidan av huvudet!

Jg tycker inte synd om TS för att hon inte vet hur man tar hand om en valp. Däremot gråter mitt hjärta för valpens skull...

Har jag sagt att det är synd om TS ?

Däremot kan man vara mer pedagogisk i sitt svar..

God kväll!

Jag tycker inte synd om TS för att hon inte vet hur man tar hand om en valp. Däremot gråter mitt hjärta för valpens skull...

Jag tycker att det är väldigt konstigt att du kan komma fram till att en hund mår dåligt efter några inlägg från valpens ägare :confused:
Att folk kan vara så otroligt snabba att ge kritik och kritisera hela ens hundhållning över ett forum.

Ge råd och tips istället för att klaga över hur dum TS är som inte vet exakt hur en valp skall behandlas!?

Chockad :eek:

är så förbannat TRÖTT PÅ ALL SMUTSKASTNING HÄR INNE SÅ JA SVARAR LÄNGRE INTE PÅ NÅGONS INLÄGG!!!!

MEN DET MÄRKS JU ATT VISSA GILLAR ATT STÅ I RAMPLJUSET OCH VISA HUR JÄVLIGT DUKTIGA DOM ÄR.....
VI ÄR INTE ETT DUGG ELAKA MOT HUND PÅ NÅ VIS, ÄVEN OM VISSA HÄR INNE TROOOOOOOR DETTA,

MEN DET ÄR TYDLIGEN TILLÅTET ATT SPÖA SKITEN UR EN HÄST SOM VÄGRAR GÅ FRAMÅT NÄR DU BER OM DET, MEN RÅKAR MAN PETA HUNDS NÄSA I KISSET DÅ KLASSAS MAN SOM DJURPLÅGARE,

LÄGG NER SNACKET OCH SKÖT ERT SÅ SKÖTER JA MITT!!!
SEN HAR JA IIIIINNNNNTTTTEEEEE PÅSTÅTT ATT EN HUND BLIR RUMSREN PÅ 5 DAGAR..........

:mad: :mad: :mad:

Har jag sagt att det är synd om TS ?

Däremot kan man vara mer pedagogisk i sitt svar..

God kväll!

Visst kan man vara pedagogisk, nu var jag inte det.
Så tråden handlar om pedagogik nu???

Jag tycker att det är väldigt konstigt att du kan komma fram till att en hund mår dåligt efter några inlägg från valpens ägare :confused:
Att folk kan vara så otroligt snabba att ge kritik och kritisera hela ens hundhållning över ett forum.

Ge råd och tips istället för att klaga över hur dum TS är som inte vet exakt hur en valp skall behandlas!?

Chockad :eek:

TS blir galen av att torka inne efter valpen. Husse håller på att bli galen på valpen... Jaaa, hur kan jag dra slutsasen att den valpen kanske inte är den gladaste valpen i världen?!?!?!

Att folk är snabba på att kritisera kan jag tänka mig beror på att det verkar som att hundägare många gånger inte verkar veta vad sunt förnuft är.

Kanske bäst att du söker läkarvård om du är chockad, så att du inte får några allvarligare men av det:angel:

Förstår om du är uppless...:(

Med min senaste vovve har allt funkat bra med rumsrenheten.
Men min förre var BEDRÖVLIGT jobbig... Till sist blev han rumsren när han var hos mina föräldrar en vecka när jag var på smekmånad, var då ca 4 månader. Tror att den nya miljön hade god inverkan på honom.
Ett litet tips alltså; (inte smekmånaden;)) låt hunden om möjligt byta miljö ett litet tag!
Och ett jättestort LYCKA TILL!!

ps. är hunden kollad av veterinär? syrrans vovve blev inte rumsren pga urinvägsinfektion. när han blev frisk från det så blev han oxå rumsren. ds.

, MEN RÅKAR MAN PETA HUNDS NÄSA I KISSET DÅ KLASSAS MAN SOM DJURPLÅGARE,

För mig kan du vara hur arg du vill. "Råkar" peta en valps näsa i kisset? Jag har faktiskt aldrig hört talas om nån som gör det på riktigt, jag trodde det var en skröna. Ber man om hjälp på ett forum fyllt med människor som lägger ned TID och ENGAGEMANG i att hjälpa, då ska man vara ärlig. Det fungerar inte att berätta halva bilden, tex hur jobbig hunden är och att man gjort allt rätt, och sedan undanhålla allt det negativa, som också i högsta grad påverkar utgången och hundens beteende.
Jag tycker det är sunt att du får reaktioner, jag skulle inte vilja att någon hundmänniska förbisåg detta.

är så förbannat TRÖTT PÅ ALL SMUTSKASTNING HÄR INNE SÅ JA SVARAR LÄNGRE INTE PÅ NÅGONS INLÄGG!!!!

MEN DET MÄRKS JU ATT VISSA GILLAR ATT STÅ I RAMPLJUSET OCH VISA HUR JÄVLIGT DUKTIGA DOM ÄR.....
VI ÄR INTE ETT DUGG ELAKA MOT HUND PÅ NÅ VIS, ÄVEN OM VISSA HÄR INNE TROOOOOOOR DETTA,

MEN DET ÄR TYDLIGEN TILLÅTET ATT SPÖA SKITEN UR EN HÄST SOM VÄGRAR GÅ FRAMÅT NÄR DU BER OM DET, MEN RÅKAR MAN PETA HUNDS NÄSA I KISSET DÅ KLASSAS MAN SOM DJURPLÅGARE,

SEN HAR JA IIIIINNNNNTTTTEEEEE PÅSTÅTT ATT EN HUND BLIR RUMSREN PÅ 5 DAGAR..........

Du gör ju som du vill.

Tillåtet att spöa skiten ur en häst, i mina kretsar är det knappast okej och jag skulle bli mäkta upprörd om jag fick se något sådant. Tyst skulle jag heller inte vara, det kan jag lova dig.

Sen är det inte svårare än att tänka på om man själv skulle vilja få ansiktet nertryckt i kiss. I rent mänskliga former kallas det för övergrepp. I hunduppfostran kallas det tydligen för att få valpen rumsren...

Nej, jag vet att du inte sagt att en valp blir rumsren på 5 dagar.

Och du TS, jag inser att jag gick ut lite för hårt mot dig, du verkar ta gräsligt illa upp, så jag ber om ursäkt!! (Men jag tycker ändå att samma som tidigare)

Senast ändrad av en moderator:

Råkade du peta valpens näsa i kisset? Hur råkar man göra det? Nä, det är inte ok att spöa skiten ur en häst heller.
Bara för något anses värre än någon annat, så är väl inte det mindre dåliga bättre för det. Båda är lika illa.

Sen får du bli hur trött du vill. Detta är ett diskussionsforum och du valde att skriva här.

TS blir galen av att torka inne efter valpen. Husse håller på att bli galen på valpen... Jaaa, hur kan jag dra slutsasen att den valpen kanske inte är den gladaste valpen i världen?!?!?!

Att folk är snabba på att kritisera kan jag tänka mig beror på att det verkar som att hundägare många gånger inte verkar veta vad sunt förnuft är.

Kanske bäst att du söker läkarvård om du är chockad, så att du inte får några allvarligare men av det:angel:

Visst valpen kanske inte har kommit till det kunnigaste hemmet... men alla har säkert gjort fel med både sin första sin andra och sin tredje hund..? Eller? Ja jag tycker inte att det är värt att diskutera mer om det här eftersom att det inte leder någon vart... mina inlägg vat till för att visa TS att det är ok att fråga om hjälp, och när hon nu gjorde det så får hon direkt motstånd och får veta att hon är en dålig hundägare.

:D;) Kanske läkarhjälp skulle vara det bästa... eller så får jag kolla in i en annan tråd.. :angel:

Visst kan man göra fel, men ts verkar heller inte vilja ha några råd. Hon har ju redan bestämt sig att hunden är jobbig med rumsrenheten efter 5 dagar.
Varför man inte pratar med uppfödaren istället är för mig en gåta. Men å andra sidan skulle nog h*n också undra varför det är jobbigt efter redan 5 dagar.

Min mops är nu 9 månader, hon gör fortfarande inne när hon känner för det. Så tycka det är jobbigt efter 5 dagar, ja då skulle jag lämnat bort mopsen för längesen.

Som någon skrev innan så är det ju faktiskt bara EN som höjt tonen om detta. Förutom du då ..
Du har fått många bra råd här, ta åt dej av dem istället för att resa ragg för minsta lilla.

Nej du, visa lite stake istället och förklara läget istället för att tända på alla cylindrar så ska du se att du kanske kan få lite förståelse.

Visst kan man känna att man blir tokig av att gå och torka upp stup i kvarten, men man får helt enkelt svälja det.
I sånna här forum bör man vara försiktig med hur man formulerar sej om man inte tål kritik.
"Å nej, en person från internet tycker inte om mej. Mitt liv är förstört!" snälla...

Men hon skrev ju en tråd om det här för att hon velade ha hjälp? men jag hade reagerat starkt om det hade varit jag som blev så kritiserad.. antagligen hade jag väl legat hemma och gråtit och funderat på varför jag inte kan få hjälp utan hela tiden bli missförståd:angel: Sen gråter ju jag för minsta lilla iof.

Men jag hade som ny hundägare inte vågat fråga om hjälp igen om jag blev så starkt kritiserad när jag väl frågar... Är det inte bättre att ge uppmuntran och bra råd? En valp är jobbig och har man inte haft valp tidigare eller på lång tid glömmer man bort hur jobbigt det är och det tar ett tag innan man vänjer sig igen.

Mitt tips till Ts är helt enkelt att titta på filmer och läsa böcker och våga fråga någon som kan när det känns som att allt håller på att gå åt H-vete! Jag kan då bara tacka böcker, filmer och dom duktiga människorna på klubben för att jag har fått en sån trevlig hund även fast jag var nybörjare och mina föräldrar inte hade haft hund på över 20 år!:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 873
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 695
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Migo
·
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 295
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31