Hund som "vägrar"

T

t-oka

Köpte ju här en 13 veckors valp i lördas och allt har fungerat jätte bra förutom att han VÄGRAR att kissa och skita ute, ja kan vara ute i timmar med honom eller åka en sväng med honom, för sist så blev han så kissnödig så han stod på parkeringen och kissa, och självklart berömde ja honom massor för att han kissa ute, men sen dess så har
han inte gjort det fler gånger!!! Vi har uteplats men släpper ja ut honom så äter han bara STEN, gör liksom inge annat! Hans uppf har inte Kisstränat honom. Så man börjar ju bli galen på att hela tiden få torka upp och torka upp, han säger inte äns till att han vill ut!! Vi har
gjort det mesta med honom men inget hjälper.:cry:
Gubben håller på att bli galen, och vi kan ju inte åka och träffa vänner eller så för där gör han lika dant!!

Nu ska vi hem till mamma i morron och dom bor i villa och på landet så man bara bävar för helgen!!!:confused:

Så va hade ni gjort?? Kom med massa tips och ideer!:(

Sv: Hund som "vägrar"

Min valp har varit otroligt lätt att få rumsren så jag vet inte om mina råd hjälper dig men provar :D

Ställ dig på gräsmattan och stå bara stilla tills han har kissat.

Lägg bajset ute på gräsmattan så att han känner lukten och vill göra i från sig där.

Jag hade min i kompostgaller hage på natten nedanför min säng så hon sa till mig när hon behövde gå ut, på så sett lär hon sig att säga till.

Ta bort alla mattor (ligger kanske redan i tvättmaskinen) så han inte vill sätta sig inne.

Lycka till!

Gå till ett och samma ställe hela tiden, gå inte i flera timmar utan bara dit han ska göra sina behöv, nära hemmet ska det vara så att han blir trygg.
Jag gick ca 20 meter med min valp, han var ändå 6 månader när jag tog honom men kunde absolut inte bara kissa var som helst.
På kisse-stället sa jag kissa och han lärde sig snabbt att där var det lungt att göra sina behov.
Sedan utökade jag till ett annat ställe ca 40 meter från huset och var där tills han var lugn med det stället med.
Det är farligt i en valps värld att kissa varsom helst ute, andra hundar har sina revir och där kissar man inte som hund.

Jag tycker inte att det är lämpligt att åka runt med en valp förren den känner sig trygg med er, men det är ju vad jag tycker, ni gör ju som ni vill.
Men är valpen osäker så blir den ännu mer osäker om den ska åka runt till olika människor.
Jag väntade med miljöträningen tills min var trygg med mej.

Han ska till min mamma för 1a gången då vi ska fira midsommar där, ja kanske inte va så tydlig men de ja mena va att, "om" ja skulle sen vilja åka till mina vänner så ska inte han göra de inne hos dom, de känns ju pinsamt, vi åker med han om vi ska handla o så, men ja går till samma ställe och de är inte många meter och ja kan sitta och vänta eller stå, ja kan även säga ordet kissa men de är precis som att han slår dövörat till på något sätt, han håller sig tills vi väl kommer hem, de spelar liksom ingen roll hur länge ja sitter på samma ställe, har även fått rådet av uppf att lägga ut tidningar sen så ska ja lägga ut dom sen så han känner att det är hans dofter, men han skiter i de, han bara lägger sig ner eller sitter brevid mig och ser dum ut. Känns som att han har blivit fortskämd med att kissa inne, då hon sa att hon inte tänkte träna honom innan vi kom, sen ska hans bror iväg nu och de är om 3 veckor ca och då sa hon att: Jag kommer inte att kissträna honom heller, de får nya ägaren göra! :eek: och alla mattor är borta!

Gå ut varannan timme med valpen och bara runt omkring era krokar. Behöver inte vara nån lång sväng alls. I början handlar det ju bara i stort sett att du ska ha tur att "träffa" rätt när valpen behöver göra i från sig.
När den gör inne så lyft bara upp valpen och bär ut den, även om det är försent.
Min hund sa inte heller nånting ibörjan innan hon började fatta vad det handla om. Tänk på att hunden inte får nån knipreflex förrens den är 6 mån.

Lycka till!

Jag tycker det låter i dina inlägg som att du är lite irriterad och sur på valpen för att han kissar inne och inte säger till när han är nödig? Jag hoppas det inte är så, dels för att hur ska hunden veta var han ska kissa om ingen lärt honom? Du kan stå och säga "kissa" hur många gånger som helst, inte hjälper det honom om han inte vet vad du menar? För det andra, är du irriterad på valpen gör du honom bara mer osäker vilket inte kommer att underlätta rumsrenhetsträningen det minsta lilla, tvärtom.

Ha för vana att ta ut valpen till samma ställe strax utan för hemmet efter han har ätit-sovit-busat. För det är då han är nödig. Gör han ifrån sig inne är det bara att ignorera, lyft honom kvickt och bär ut honom till rätt ställe. Gör han ifrån sig där - beröm. Det är inte lätt att vara osäker valp på ett nytt ställe.

Du sa att ni fick hem valpen i lördags? Inte hade ni väl på allvar innan räknat med att valpen skulle bli rumsren på fem dagar...? Det här kommer att ta tid, det måste få ta tid och att bli sur och arg stjälper bara. Bit ihop, håller er till planen och vänta... Små valpar är inte fysiskt förmögna att hålla tätt ens, han kanske behöver växa till sig lite. En vacker dag trillar polletten ner, då är det läge att bli glad! :)

My point is: valpen "VÄGRAR" inte att göra ifrån sig ute. Han är inget ondskefullt litet monster och kutar runt och tänker att han "minsann ska pinka på dyraste mattat istället - moahaha".
Han VET inte att han ska pinka ute, och kanskte TÖRS han inte heller.

Javisst är det så, vi bär ju ut honom så fort vi kommer på honom eller
när han har precis gjort det inne, men sen va de läääääänge sen vi hade valp så ibland kanske överreagerar va vet jag, men ja har hört att många vid denna ålder kissar ute osv, o de händer någon gång ibland att de händer inne, ja är inte arg på de viset, utan mest ován tror jag, :d men men de löser sig som du säger! En dag så trillar poletten ner som du säger!!:angel: Nej en valp blir INTE rumsren på 5 dar, tok heller. Han verkar osäker i sig själv,
möter vi andra hundar så backar han och sen står och morrar som sjutton, han blev ju biten av en stor hanne dagen innan vi hämta honom!!

Senast ändrad av en moderator:

Bra, ni ska inte bli sura på honom, låt det ta sin tid. Det kommer förr eller senare, det är olika från hund till hund.

Men ni har väl slutat upp med att trycka honom i kisset och fråga vad han gör?

Det är ert fel att valpen kissar inne. Jätteenkelt. Ni får se till att ta ut den oftare och ha tålamod och vänta tills kiss eller bajs kommer ute.

Min lilla tik var helt galen ute som valp, vägrade kissa och bajsa och bara for omkring. Jagade löv, tittade på fåglar och fasiken vet allt. Jag stod som en stolpe, precis blickstilla. Och väntade och väntade. Ibland uppemot 20-30 minuter innan hon fick ro.

Jag håller med alla tidigare inlägg, och TS och jag är ju i precis samma situation! Ny valpis som vi ska lära allt man behöver kunna.

När vi fick hem Keo kissade han inte på hela kvällen, han var såklart livrädd. Men vi gick ut, och gick ut och gick ut, alltid till samma plats, och rätt vad det var så kissade han! Åh, så tok-glada vi blev och han tittade på oss som om han tänkte "Jaha, vad lite det krävs för att ni ska skratta av lycka?".

Sedan fortsatte vi hela första veckan och gick till detta enda ställe för kiss. När han hade kissat och bajsat gick vi så småningom och tittade på nya gräsmattor/ställen, men då fanns det ju ingen önskan från vårt håll att han skulle göra ifrån sig så allt kunde ske lugnt. När han sedan, efetr ca 1,5 vecka, kissade på "stora gräsmattan" så blev vi sådär tok-glada igen! ;)

Nu kissar han på nya gräsmattor om han får lite lugn och ro och en stund på sig. Bajsar gör han också i princip överallt, men det kan fortfarande vara lite känsligt på nya ställen.

Vad jag menar är: Var konsekvent med vart ni går, valpen är MYCKET lättdistraherad och alla dofter gör det svårt att kissa hur som helst. Som tidigare inlägg sa: Andra hundar har ju redan pinkat in reviret, hur ska han/hon då våga skvätta också?

men ja har hört att många vid denna ålder kissar ute osv, o de händer någon gång ibland att de händer inne, ja är inte arg på de viset,

Ja men de har ju tränats sedan de var åtta veckor gamla, dvs över en månad? Det har inte er. Så hur kan du förvänta dig att han ska kunna samma saker?

Tycker det låter som att du blir irreterad av att han inte gör ute och även om du inte säger ngt så stressar du förmodligen valpen. Din irretation stressar på honom och det blir en ond cirkel.
Jag kan givetvis ha fel men jag tycker ändå att det låter som att det är där skon klämmer lite.

Att valpen kommer kissa inne hos vänner är ju inget konstigt, även en valp som fattat lite att man kan kissa ute kan råka kissa och bajsa inne där man inte känner sig hemma. Begränsa valpens yta så du kan ha koll och så får du vara som en hök helt enkelt, man ser ju ofta tecken på vad som är på g och då får man lyfta och springa ut. Det ÄR mkt slit i börjar och det krävs bra tålamod.

Ingen av mina valpar har varit minsta rumsrenhettränade av uppf. Vissa har fattat direkt medan jag slet mitt hår i flera månader med en annan. Men det går tillslut. Man får vara alert hela tiden i början.

Lycka till

:eek:

Det hoppas jag ni aldrig har gjort, fy så elakt på en liten valp :mad:

Tyvärr så har TS och hennes sambo gjort det. Jag avrådde dem direkt med att göra det med en förklaring om varför. Så jag hoppas verkligen att dom slutat upp med det. Annars så är det inte så konstigt att valpen fortsätter att kissa inne när det verkar vara så 'förbjudet' att göra det (in)för husse och matte...:crazy:

Köpte ju här en 13 veckors valp i lördas

Hans uppf har inte Kisstränat honom. Så man börjar ju bli galen på att hela tiden få torka upp och torka upp, han säger inte äns till att han vill ut!! Vi har
gjort det mesta med honom men inget hjälper.:cry:

Du köpte den i lördags och har testat allt utan resultat? Ingen skräll att inte uppfödaren kisstränat heller, vet inte så många uppfödare som gör det när de har massa valpar.
Sen att andra har valpar som fattat vid samma ålder är inget du kan jämföra med, de är inget som kommer utan ansträning och så få dagar är enligt mig inte i närheten av att vara en ansträning.

Tyvärr så har TS och hennes sambo gjort det. Jag avrådde dem direkt med att göra det med en förklaring om varför. Så jag hoppas verkligen att dom slutat upp med det. Annars så är det inte så konstigt att valpen fortsätter att kissa inne när det verkar vara så 'förbjudet' att göra det (in)för husse och matte...:crazy:

Jag blir så ledsen när jag läser sånt här, hela mitt hjärta gråter :cry:
Har inte folk sunt förnuft längre, eller vad är det!

Åh nej!
:cry:

Ursäkta, men är du go' i hela huvet eller:eek::eek::eek:

DET TAR TID FÖR EN LITEN VALP ATT VÄNJA SIG VID ETT NYTT STÄLLE! HUR SKULLE DET VARA OM NI BEHANDLADE VALPEN FÖR DEN BEBIS DEN ÄR? RUMSRENHET ÄR NÅNTING SOM KONSEKVENT TRÄNAS IN UTAN IRRITATION OCH UPPRÖRDHET!

VAD HADE DU VÄNTAT DIG? EN 13 VECKORS VALP SOM ÄR FÄRDIG OCH KLAR OCH KAN ALLT???

DET TAR DEN TID DET TAR FÖR VARJE LITEN VALP ATT LÄRA SIG. I 13 VECKORS ÅLDERN KAN DOM INTE HÅLLA SIG OCH DIN UPPGIFT ÄR ATT SE TILL SE DEN KLARAR DEN UPPGIFTEN. DET ÄR INTE KONSTIGT OM DEN INTE GÖR NÅNTING UTE, DELS PÅ ETT NYTT STÄLLE, DELS KÄNNER VALPEN AV ER IRRITATION.

Senast ändrad av en moderator:

MÄRKS ATT FOLK SITTER HÄR OCH LETAR FEL!!!!!

LÄGGER NER TRÅDEN PÅ EN GÅNG!!!

VILL MODERATORN VARA SNÄLL OCH TA BORT TRÅDEN MED OMEDEL BAR VERKAN!!!!

TÄNKER INTE SITTA HÄR OCH TA EMOT SMUTSKASTNING!!!!! :mad:
:mad: :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 873
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 695
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Migo
·
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 295
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka