Hund som sörjer den hund vi tagit bort ?

elgur86

Trådstartare
Har ni ngn erfarenhet av att ni kunnat ana ett sorgebetéende från hund ?
Vi har det inte , varken jag eller min sambo ... tills nu .. eventuellt ..
Något väldigt märkligt är det iallafall :confused:
Hanhunden som är kvar har nu i 4 dagar varit allt annat än sej lik ..

Våran älskade tik tog borts i lördags :cry:... hon skulle snart bli 11 år.
Efter det har hunden följt med mej ut som vanligt .. men följer inte med och gör rutinerna med hästarna , som han alltid gör , utan han går till farstun och vill in.

Två första dygnen låg han i hennes bur hela tiden ... :(
Jag har nu tvättat alla hundtäcken , madrasser och filtar ,
och torkat ur hennes bur.

Han t.o.m suckar ibland .... Ligger inne och suckar .. och då är detta en riktig gårdshund .. han är alltid ute ! Han somnar ute på ngn gräsplätt tex , och på kvällarna har jag haft som vana att gå till deras sängplatser och räkna in dom : En - Två ... :)
Just för det inte alls är säkert att han är inne kl 1 på natten när jag ska i säng.

Vad tror ni ?
Är det omställningen , eller tycker han att det är tråkigt ... ?

Sv: Hund som sörjer den hund vi tagit bort ?

Min förra hund sörjde när vi tog bort hennes mamma. Den riktiga sorgperioden höll nog i sig i ca tre månader. Sedan accepterade hon det men hon letade fortfarande efter henne rätt länge.

Om man har 2 hundar tror jag att det är vanligare att de sörjer när det äldsta tas bort, speciellt om de är beroende av varandra och brukar ha koll på var den andra är. Om man har flera hundar har jag förstått på kennelägare att hundarna inte bryr sig så mycket, det finns ju fler hundar kvar i flocken.

Jag har 2 hundar nu och har även tidigare haft 2 andra hundar. När jag tog bort den äldste då så ville den yngste inte äta och han gick runt och letade efter den andre. De var väldigt beroende av varandra, sov ofta tätt ihop där den ene använde den andre som huvudkudde. Det är många år sedan nu, men om jag minns rätt så tog det nog ett par månader innan han hade funnit sig i att vara ensam hund. Iofs var den yngste hunden extremt familjebunden, det gick inte ens med koppel att få honom att gå med någon som inte tillhörde familjen. Normalt användes aldrig koppel till honom, han skulle aldrig drömma om att t ex jaga kanin eller ens gå över en gata utan att jag hade bett honom gå över.Det var inget vi hade tränat, han bara var sådan från början som liten valp.

Vår hane sörjde också när vi avlivade vår gammel-tik. Han ville inte äta, inte leka, inte gå på promenad osv. Det gick över på ca 3v. i hans fall. Han letade aldrig efter henne, för han hade fått se henne när hon var död och visste vad som hänt. Jag tror att dom dels sörjer och dels tycker att det är tråkigt. Dessutom är det ju en omställning att inte ha den rangordning och dom rutiner dom haft sins emellan nu när det bara är en hund kvar och det påverkar säkert också.
Vi åkte iväg med honom ganska mycket för att han skulle få tankarna på annat håll. Promenerade på nya ställen med nya lukter osv.

Oj , vad länge några av era hundar "sörjde" !!
Den här hunden är också en hund som inte går mer än 20 meter från oss utanför gårdsgränsen .. aldrig kopplad ,
och har liksom tjallat om den andra hunden gått utanför hans osynliga gårdsgränser :D
Ordning och reda alltså .. som nu inte behövs .. kanske bara det blev en stor plötslig förändring ?

Han äter som han ska , och jag har plockat fram nya bollar (han älskar bollek) och sätter igång hnm i lek ordentligt en stund ute , så han inte blir insläppt direkt bara för att han ber om det.
Igår tog jag på reflexvästen och gick upp i skogen på andra sidan grusvägen och rekade ridvägar .. så att han kom iväg från gården och sin egen skog ... Ja , vi får väl fortsätta så här , försöka skingra tankarna ...
.... och det hjälper väl inte att matte är ett vrak också och i djup sorg ....

Jag hoppas på "Pias" 3 veckorsperiod .. Han såg också den andra hunden död , då hon togs bort här hemma i köket , och där stämmer det överrens med din hund , för han letar inte , utan är bara låg ...

Klart hundar sörjer...

Den mest extrema var en liten taxfröken i släkten. Hon växte upp med en annan taxmadam, de bodde tillsammans hela livet, fram till den äldre fick avlivas pga sjukdom. Den kvarvarande tiken blev verkligen helt förstörd - hon letade efter sin kompis, i perioder, under flera månader. Så fort hon varit hemifrån sprang hon igenom alla rum, kollade in under sängarna etc. Samma hemma hos släktingar. Leta, leta, leta - sedan sorgsen passivitet. Fy. Man blev ledsen i själen av att se henne sådan.

Lillfjollan här hemma växte däremot en dm när Gamling blev Änglahund. Nu var det ingen som höll någon Herrans tass och förmaning över henne längre, woohahaha

Jag fick avliva vår tik o måndags :cry: och har nu kvar vår 15 månaders hane. Som är väldigt försiktig o känslig kille. Han hade hela tiden innan haft stöd av tiken som var mer framåt o självsäker.

Han har aldrig varit ensam, då han var kvar med 2 av sina syskon + mamma tills han var 3,5 månader. Var redan som valp den försiktiga o försynta valpen.

Han var med under hela avlivningen i måndags och la sig bakom min rygg när hon somnade in i mitt knä. Sen innan jag bädda ner henne i en filt gick han fram och slickade/ luktade på hennes ansikte (som om han pussade adjö)

Han äter dålig, verkar lite låg och tkr det är lite konstigt. Dagen efter när vi kom hem från jobb (har med han på jobbet) så sprang han in och letade. Tror han letade efter henne.

Men jag försöker sysselsätta honom nu, han åker med överallt. Fick träffa hundvänner i går och busade järnet med dem :D

Men vi låter han ta det i sin takt, stärka hans självförtroende, och göra honom tillfreds. Men visst saknar han henne....och det gör vi också :cry:

Hon hann inte bli 3 år ens.

Usch vad jobbigt, både att ta bort hund och att den som är kvar är ledsen, lider med er! Har inte erfarenhet av det själv, men läste i Härliga hund (?) om just detta i senaste numret. Det stod bland annat att att man skulle låta bli att nämna den döda hundens namn, inte ha exakt samma rutiner som man hade när det var två hundar i hemmet. Gå andra promenadvägar, gör andra saker än ni gjort tidigare...
Är det en hund som är van vid att ha hängt med i arbetet kring gården tillsammans med den andra hunden om dagarna är man nog tvungen att tänka efter lite och aktivera den på andra sätt och inte bara förvänta sig att den ska fortsätta med vardagslunken. Kanske åka till nya platser och promenera? Jag har som sagt ingen erferenhet av detta, men det är det jag kan tänka mig skulle kunna hjälpa hunden att komma på lite andra tankar än att den andra hunden fattas..

Beklagar memma ... våran tik var iallafall snart 11 år , men satan så jobbigt det är ändå ..
man tror man är så himla förberedd .... men det är man inte när det väl ska hända.

De kan uppenbarligen reagera väldigt individuellt , leta och sörja , eller växa som individ om de varit lite påpassade av den hund som försvinner.

Idag har han iallafall gått med ut på betet när jag gått ut till hästarna och han har "hjälpt till" att göra hästarnas godishinkar .. vilket betyder att han äter morötter .. :d
Så han har ändå gjort lite saker enligt vardagsrutinerna idag :)

Jag tror inte en hund sörjer i den meningen som en människa men våran schäfer visade ett beteende som kan liknas vid saknad när vår skotska hjorthund skadades väldigt svårt (hon var med) och senare den dagen avlivades. Det höll i sig ca en vecka. Hon låg mest i sin bädd, visade ingen direkt glädje alls och var hängig.

När min bror dog visade familjens hund saknad och kanske sorg genom att sitta vid dörren och vänta dag som natt, ryckte till när porten slog igen nere i trapphuset och började vifta på svansen tills hon insåg att det inte var han...
Det höll på länge länge...

Vår schäfer som vuxit upp med vår newfoundland blev väldigt dämpad när han dog, hon låg inne i sitt hundbo och suckade. När vi tog hem vår bordercollie-blandning levde hon upp igen.

När schäfern sedan blev gammal och fick avlivas blev blandisen så dämpad som det bara var möjligt för honom. Efter några månader kom vår isländske fårhundsvalp och livet var värt att leva igen.

Men när blandisens tur att vandra vidare kom brydde sig islänningen inte ett dugg. Han har sällskap av två dvärgpudlar, men tycker att de är ganska onödiga. Hade de försvunnit hade han förmodligen tyckt det var lugnt och skönt.

*KL*
Mina hundar har inte brytt sig så mycket, kanske för att de inte betydde så mycket för varandra. Skroffan var bara 3 och 5 månader när Ilona respektive Raskva gick bort, hon fick svårare för att vara själv men annars märktes det inget. (Jag trodde visserligen att hon var jättepåverkad, hon var hängig och slö, men det visade sig att hon hade en riktigt allvarlig urinvägsinfektion :o).

Men när kompisen tog bort sin äldsta terv Wille - som vi alltid trott var den vekaste och minst självständiga av hennes två hundar - så blev den yngre, Kalle, helt vilsen.
Kalle som alltid uppviglat de andra och dragit igång diverse utfall och annat och som dessutom varit den skottfaste som verkat lugna Wille blev jättemesig.
Han låg mest som en ledsen hög hemma i hallen och för första gången i sitt 8-åriga liv låg han ner i bilen i stället för att sitta upp och spana.
Eftersom det bara var Wille av våra hundar som fick umgås Kalle så blev han dessutom ensam och isolerad i vår gemensamma flock.
Det tog rätt lång tid innan Kalle återhämtade sig, vi funderade på att ta honom till vetten eftersom han var så deppig men efter ett halvår eller så så vände det. Han är inte riktigt likadan utan Wille för nu får han inte uppbackning när han hittar på dumheter men nu är han glad igen :).
Han tycker antagligen att det är tråkigt att han inte får umgås med de andra hundarna men det är inte förhandlingsbart då han inte går att lita på, han bits och det rejält.

Usch , man får lite ont i hjärtat när de blir sorgsna ..
Här har det börjat vända lite , han ligger åtminstone inte i hennes bur och suckar längre ,
han kommer och lägger sej nedanför soffan på mina fötter och leker med bollen ute lite mer intensivt.

Han brukar släppa bollen framför mej / skottkärran , på kvällarna när jag springer och hästpysslar , så att leken pågår även när jag har fullt upp , då kan jag ju sparka iväg bollen i förbifarten ...
så det är det jag väntar att han ska återuppta nu .. än så länge har jag fått sätta igång hnm i lek och ägnat en stund enbart till det.

Igår kväll när vi gick "hennes" rastpromenad ( han är ju alltid lös och rastar sej själv ) .. så hörde jag en bil på avstånd , och ropade att han skulle komma då jag hade vänt tillbaka ... visslade som en tok och försökte se reflexhalsbandet med pannlampan ... då kommer han hemifrån !!!!
Han hade gått hem ..... :(

Men eventuellt kommer det en valp snart :)

Jag hade en hund som försvann för mig spårlöst ....Han var med sin far ute på morgonen ( vi bodde väldigt ensamt med bara skogen bakom huset i flera mil) Pappan kom hem men aldrig "valpen" ( som då var 2,5 år )

Sen dess har "pappan" när vi är ute o går alltid koll , försvinner den lille ( dsg'n) bara en liten stund så vägrar han komma med mig innan lillen är hos oss igen, syns jätteväl att han är bekymrad ....detta hände för 11 år sen o det sitter fortfarande kvar....:(

Jag tror det sörjer.
Min man jobbade borta en period, var iväg en vecka, ibland mer per gång.
Ruben var som vanligt första dagen, andra dagen o fram tills husse kom hem igen låg han bara i skostället i hallen. Ville inte äta, inte dricka, inte leka :(
Var jättehemskt o då är han inte mer husses hund än min utan han blev bara så förtvivlad när flocken splittrades.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 424
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 992
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka