Hund som skäller, vad göra?

Varmblod90

Trådstartare
Nu är jag inte goe på min hund alls! Vi har flyttat till en ny lägenhet bott här i 6 dagar och idag kom ett klagomål att en av mina hundar skäller när jag inte är hemma. Och jag vet mycket väl vem det är, Hatchi!
Han skällde även i våran förra lägenhet, men då stod han i soffan, tittade ut genom fönstret och skällde på allt och ingenting. Fick ett klagomål. Visste inte riktigt vad jag skulle göra. Jag upptäckte att han skällde genom fönstret för jag skulle spionera på honom varför han skällde. Så då valde jag att dra ner persiennerna. Tydligen funkade det för jag fick inget mer klagomål.

Men som sagt, nu bor vi i en ny lägenhet. Även här rullade jag ner persiennerna när jag gick hemifrån. Men tydligen hjälper det inte. Och jag vet varför.
Vi bor i ett trapphus, bottenvåning och 1 våning. Och det är VÄLDIGT lyhört! Hatchi har tyvärr blivit en vakthund så att säga. Så varje gång det är någon som kommer in genom porten så skäller han till eller på annat sätt är vaksam. Dem andra ligger och sover och skiter i vilket.
Så jag förstår nu att det är det han skäller på när jag inte är hemma. Samt att han skäller på allt och ingenting.
Jag har ett antiskällhalsband som sprutar citrondoft, dock är det slut så jag måste beställa hem nytt och när han har det halsbandet på så skäller han inte.
Men finns det något annat som kan få honom att sluta skälla? Detta är såklart jätte jobbigt och pinsamt.
Han får tillräckligt med motion, han har leksaker och tuggben att fördriva tiden med och så är han ju inte helt ensam. Och jag är bara borta (i stallet) 2½ timma ungefär varje dag. 8:30 till 11:00.
Fram tills jag har fått hem citronsprayen så får jag tar med mig honom dit, samt vart jag än går.

Men är det någon som har ett bra tips på att få en vaktig och vaksam hund att sluta skälla?

Sv: Hund som skäller, vad göra?

Jag tänkte också på det här med att avskärma. Jag vet ju inte vad du har för planlösning, men går det att sätta upp ett kompostgaller så han inte kommer in i hallen och nära ytterdörren? Det tillsammans med radio på strategiskt ställe kanske kan hjälpa till att dämpa ljudet från dörren. Förmodligen är han extra känslig nu när ni har flyttat till nytt ställe.

Min förra hund skällde när det gick folk i trapphuset. När jag skulle flytta till ny lägenhet så insåg jag till min förfäran att ytterdörren var placerad precis invid porten och jag var väldigt orolig att hon skulle skälla väldigt mycket. I början skällde hon så snart någon gick i porten, men eftersom det var så pass frekvent så tröttnade hon till slut (man kan säga att det blev som ett slags KBT ;)). Efter det slutade hon nästan helt att skälla och skällde enbart när posten kom.

På tal om posten, är det så att posten kommer medan du är borta? Det kan ju vara lite skrämmande när främmande människor fipplar med lägenhetsdörren. Du kan ju sätta en lapp på dörren och be brevbäraren lägga posten i en påse utanför dörren. Det fick vi göra under en period.

kl

Min hund voffade lite den första tiden i nya hemmet. Nu (6 mån senare) bryr hon sig inte ens om posten.

Jag ställde radion på golvet så hon hade nåt annat att lyssna på än ljud i trappan. Sen tränade jag en del medan jag var hemma (varje ljud innebar lek med matte!)

Citronhalsbandet skulle jag trampa sönder och sedan kasta.

Min omplacering skällde i början när han kom till oss. Jag avskärmade så han bara kunnde vara i köket och hade radion på. Jag hade även en DAP i vägguttaget. Skällandet tog slut nästan med en gång.

Nu bor vi i hus, så det är skillnad, dock så tycker jag inte det är en orsak för att han ska få stå och skälla vid dörren så fort någon går förbi/kör förbi.

Tack för era tips! Jag bor i en 2:a så han kan ju vara i sovrummet alt i vardagsrummet. Någon radio har jag inte men man kan ju lyssna live på datorn så det kan man ju sätta på istället. Hoppas bara då att grannarna klagar på radion för även det hörs rätt tydligt :p

Vi får posten i brevlådor så ingen post kastas ner genom post inkastet, tur är väl det ^^
Men jag ska prova det dära med att stänga in honom i sovrummet, sätta på radion. Fundera även på om jag ska sätta upp en lapp vid porten och förklara att jag håller på att experimentera och att dem får gärna säga till om han ändå skäller. Tror ni att det vore en bra grej? =)

Om du precis har flyttat in tror jag att du bör avvakta.

Min hund är som besatt och gnager till och med på dörren första månaden jag flyttat till nytt. Vilket jag lärde mig det året vi flyttade 3 ggr tills vi hittade vårat drömboende.

Så jag brukar stanna hemma den månaden och sen har jag inga problem med att hon gör något.

Dem har väl svårt att finan ro i det nya hemmet helt enkelt.

Jag fick tips av en arbetskamrat om något ljudisolerande man kan köpa på (biltema?) som man sätter typ runt hela ytterdörren som ska vara jättebra. Hon sa att hon fick tips om det när hon bodde i lägenhet och hennes ena hund skällde som en galning. Hon fick inte stopp på skällandet efter en lång tids träning/försök till lösningar på problemet, så hon såg istället till att ljudet inte kom ut till grannarna iaf :) Dock sa hon att dörren blev rätt så trög att stänga igen när hon satte dit det, men det var det värt tyckte hon.
Så det kanske kan vara en lösning, och i kombination med de andra tipsen du fått i tråden så kanske grannarna snart slutar klaga :)

Det är såklart inte kul att riskera att bli vräkt men om man har den problemetiken som din vän skulle jag ha sett till att hunden fick vara hos dagmatte då den uppenbarligen inte kan slappna av då den är ensam hemma. Att dränka ljudet hjälper ju inte hunden samma sak med citron halsband.

Min arbetskamrat löste hela situationen genom att flytta till hus till sist, så hon har inte det problemet längre. Men tror du att TS hund tar sådan stor skada av att skälla den korta tid h*n är borta? För av det jag förstått så brukar h*n inte vara borta länge. Skulle det gälla många fler timmar tycker jag självklart inte det är en bra lösning på problemet för då mår säkert inte hunden bra och inte kan slappna av. Men som i mitt fall där vår ena hund skäller bara när någon går i trappuppgången vet jag att han inte mår dåligt av att skälla just då, utan han gör helt enkelt "sitt jobb", att vakta (Han bodde på egen gård innan så han är inte van vid lägenhet och att folk rör sig i trappuppgångar). Aja, jag tycker iaf det är en bättre lösning än anti-skäll-halsband.

Lite som att kirurgen tejpar för munnen då patienten skriker av smärta. Patienten är tyst = problemet löst.:D

Ja, en grym överdrift.;)

Min arbetskamrat löste hela situationen genom att flytta till hus till sist, så hon har inte det problemet längre. Men tror du att TS hund tar sådan stor skada av att skälla den korta tid h*n är borta? För av det jag förstått så brukar h*n inte vara borta länge. Skulle det gälla många fler timmar tycker jag självklart inte det är en bra lösning på problemet för då mår säkert inte hunden bra och inte kan slappna av. Men som i mitt fall där vår ena hund skäller bara när någon går i trappuppgången vet jag att han inte mår dåligt av att skälla just då, utan han gör helt enkelt "sitt jobb", att vakta (Han bodde på egen gård innan så han är inte van vid lägenhet och att folk rör sig i trappuppgångar). Aja, jag tycker iaf det är en bättre lösning än anti-skäll-halsband.

Jag menar ingenting om TS. Men det du beskrev om din kompis lät verkligen inte bra. Du skrev ju själv att hon inte lyckades få hunden att vara tyst utan tvingades ljudisolera för att grannarna skulle slippa höra hunden.

Jag vet inte om jag tycker att 2 1/2 timme är så väldigt kort tid, eftersom du tog upp det ang TS, definitivt inte kort tid om hunden inte slappnar av något under den tiden och säkerligen inte för grannarna som tvingas lyssna på en skällande/ylande hund. Huruvida TS hund tar skada eller ej nämnde jag inte. Däremot så reagerade jag kraftigt på det du skrev om din vän. Men har man som du en hund som larmar när någon är i trapphuset skulle jag kunna se ljudisolering som en lösning.

Det sista du skrev förstod jag inte, vad tycker du är bättre lösning än citronhalsband?

det du beskrev om din kompis lät verkligen inte bra. Du skrev ju själv att hon inte lyckades få hunden att vara tyst utan tvingades ljudisolera för att grannarna skulle slippa höra hunden.

Vad exakt är det som är så "verkligen inte bra"?? :crazy: Det är väl långt ifrån alla med skällande hundar som lyckas lösa problemet? Menar du att hon är dålig hundägare för att hon aldrig lyckades lära sin hund vara tyst när någon gick i trappuppgången? Hon födde barn för 1,5år sen, så innan dess löste dom problemet med ljudisoleringen då dom tänkte att dom själva får leva med skällandet så länge inte grannarna störs, men när barnet kom så flyttade dom till hus, vilket löste situationen för hunden. Så återigen, vad exakt är det som var så dåligt i hennes situation?

Men har man som du en hund som larmar när någon är i trapphuset skulle jag kunna se ljudisolering som en lösning.

Det sista du skrev förstod jag inte, vad tycker du är bättre lösning än citronhalsband?

Ja, just därför gav jag det tipset till ts för att h*n skrev att hunden larmar när någon går in genom porten? Eller skäller hunden konstant i 2,5 timmar?? Nä då tycker inte jag heller att ljudisolering är bästa lösningen på problemet, då mår hunden säkerligen mycket dåligt.

Med det sista menade jag att JAG tycker ljudisolering är bättre än anti-skäll-halsband. (Så länge det inte är så att hunden mår dåligt då, utan bara larmar)

Nej, jag menar inte att din vän är en dålig hundägare! Vet ingenting om din vän förutom det du skrev.

Men jag menar att just den biten att ha en hund hemma som inte slutar skälla är inte dte bästa för hunden. Närjag åker hemifrån vill jag att mina hundar ska vila och ta det lungt inte stå och skälla så som jag uppfattade att den hunden gjorde. En hund som skäller är inte en lugn hund och det kan bero på att hunden inte klarar av ensamheten och då är det bättre att ha en dagmatte. Om den hunden bara larmade när nån gick förbi är det en annan sak tycker jag. Men jag uppfattade det som en hund som stod och skällde i tid och otid och störde grannarna så pass mycket att man fick ljudisolera, och det tycker inte jag käns bra. Då är det bättre att lämna hunden på dagis/dagmatte/daghusse. Som sagt, fick den uppfattningen för att du skrev att hunden skällde som en galning :)

Senast ändrad:

Okej. Ne den hunden larmade så fort han hörde någon i porten, det är därför dom flyttade till hus=ingen trappuppgång=tyst hund, och löste problemet på det viset. Annars hade jag ju inte skrivit att dom löste det på det viset till sist, för då hade det ju inte varit en lösning ;) Så nej hunden skällde inte av att lämnas ensam, ensam kan han vara...utan han skällde när han hörde någon i trappuppgången. Och dom bodde där i ca 5 år, så grannarna hann ju tröttna, trots att han "bara" skällde när någon gick i trappen

Jamen då lät det ju som en bra lösning för både grannar och hund! De slipper båda parter höra varandra ;)

Nån sa nått om att begränsa ytan.. det funkade för mig! hade en GD som skällde när folk gick i trappan och glodde genom fönstren o skällde. Hon fick va i vardagsrummet med nerdragen gardin (för henne betydde deta oxå att det va sov dax) och så lyssnade hon på lugna favoriter :D på lån nivå för att distrahera lite. Avgränsade med galler och gick föbi dörröppningen tills det inte var intressant längre sen gjorde jag samma sak med ytterdörren. sen sprang jag upp o ner i trapphuset. tog några dagar sen slutade hon. insåg väl att det inte va nån ide att vakta när ingen ändå kom in. Men om nån gjorde det så skällde hon så hon slutade inte skälla/vakta utan lärde sig att det bara va värt när det verkligen va nån som kom in i lägenheten. Vet inte om det funkar för dig men det är det enda tips jag kan ge..

Jo föresten, rigga upp en webcam mot området där hunden skäller (dörren?) så lär du märka om den vaktar eller om den är ledsen för att ni har flyttat och känner sig övergiven.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 202
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 536
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 292
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 674
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10