Hakar på här. Jag är helt med på att det bästa man kan göra är att bara ta hunden och gå. Och satsa på att hamna i bättre träningsläge nästa gång.
Men vad exakt ska man göra?
En hund jag passade gjorde utfall. Med henne passade det att vända sig bortåt, dra in henne mellan mina ben och hålla i halsbandet medan vi gick bortåt. Det gav full kontroll och det blev bara ett (1) ryck i kopplet. Alltså HON kastade sig, jag ryckte inte med flit så klart!
Min nuvarande hund gör sällan utfall. Men det händer tyvärr. Och då kan jag absolut inte göra som med hunden jag passade. Min hund blir bara argare av att känna sig trängd/fasthållen. Men ger jag henne lite mer utrymme så använder hon ju det utrymmet till att göra fler utfall. Om vi nu är i en sån situation.
Jag undrar också vad man ska göra när det redan gått åt helvete. Alltså mer exakt HUR avlägsnar man sig? Släpar man hunden efter sig? Föser man den framför sig? Kort koppel (leder lätt till att hunden går på bakbenen) eller längre koppel (ger hunden utrymme att kasta sig). Gå undan och stå still eller gå raskt bort från det "läskiga"? Osv. Vi har en lösning men den är inte snygg och inte så hälsosam heller.
Tycker att många råd man får går ut på att man aldrig ska rycka, sparka eller trycka ner hunden och alltid förebygga alla jobbiga situationer. Men hur håller man en 20+kg hund som kastar sig i kopplet och hugger i luften utan något av ovanstående? Även om man bara håller kopplet helt still så blir det ju ryck när hunden kastar sig. Och ska man hindra hunden från att kasta sig måste man hålla fast den?
(Alltså för att vara supertydlig. Menar absolut ingenting om träning/uppfostran med hjälp av ryck och fasthållning här utan enbart att hantera en situation som spårat ur, med så lite fysiska och psykiska konsekvenser som möjligt.)