hund som morrar.

B

BoerBoel

Hej. Tänkte fråga om det är nogon som har haft samma problem.?
jag har 2 hanhundar som har växt upp med varandra aldrig varit några problem mellan dom. Men nu har den hunden som är 6 månader äldre börjat morra åt oss när han får en tillsägelse, aldrig morrat förut.
Det började när han hade bitit sönder en tröja så fick han en tillsägelse att han skulle gå och lägga sig han lyssnade men samtidigt morrade han och tittade åt ägarens håll. Morrar både åt matte och husse när han får en tillsägelse (morrar kaxigt). Han reser inte ragg eller visat det argt på något sätt. Verkar som han vill försöka ta övertaget på något sätt, eller kanske i något kaxigt stadium. Han är 2½ år gammal.

Någon som haft samma problem eller någon som vet vad det kan bero på?
(han har inte ont eller nått som veterinären eller vi kan se.)

Sv: hund som morrar.

Är det samma ras som ditt nick skulle jag ta mig en funderare.
En Boerboel ska vara supertrygg i sin egen familj, det är liksom hela gårdsvaktarpoängen.

Hur vet du att den inte har ont? Röntgad?

Är armbågar och höfter röntgade? Trots att han inte visar någon smärtreaktion när man klämmer så kan han ändå ha ont någonstans. T ex en flisa i armbågen kan lätt lossna när de springer eller leker. Hur är det med föräldrarna, är de friröntgade?

En hund, stor eller liten, ska aldrig morra mot sin ägare. Om det är din ras du har som nick och han är 2½ år så kan det även vara att han försöker "klättra på karrirärstegen" om han är lite dominant. Om det är så bör ni söka hjälp så snart som möjligt. Ju längre man låter det gå desto värre blir det att styra upp det.

Ja med min förra hund, en dominant dobermann. Det som hjälpte var att träna mer lydnad och connecta mer mellan min hund och mig själv, ändra om tänket hos hunden och få den att tycka om att lyda.

Att hundar skulle klättra i rang i förhållande till oss människor tror jag inte på för fem öre!

"Vad ska vi ha för relation till våra hundar?
Eftersom dominans i många kretsar är ett ingrott begrepp, som används för att enkelt för hundägaren beskriva hur man bör förhålla sig mot hunden, så tror jag att det behövs alternativa termer.

Liksom den engelske problemkonsulten Roger Mugford skulle jag vilja föreslå att man istället fokuserar på orden ”förtroende” och “tillit”. Många av de situationer som beskrivs som resultat av otillräcklig dominans, tror jag i själva verket är resultatet av bristande förtroende från hundens sida.

En hund osm morrar över sin matskål eller vaktar sin liggplats, har troligen fått sitt förtroende rubbat för att husse inte respekterat dess rättigheter. Att i detta läge försöka ”förstärka dominansen” innebär en påtaglig risk för att ytterligare försämra förtroendet.

En morrning ska inte tolkas som att ”jag tror att jag kan dominera dig”, utan som ”jag är rädd, jag litar inte riktigt på dig”.

Förtroenden och tillit från hundens sida är förmodligen en förutsättning för att kunna lära den olika dressyrmoment. Bestraffningar och tillrättavisningar är moment som riskerar att förstöra förtroendet. Dressyr handlar enbart om inlärning. Hunden vill lära sig. Inlärning har, såvitt vi vet, inget samband med att dressören måste vara dominant."
Per Jensen, professor i etologi
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Läs oxå:
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

Han är helr fri röntgad från topp till tå. Visade inget på rönteg någonstans på honom. Ja han föräldrar är också helt fri röntgade.

Vi Ska nu ta och kastrera honom och se om han kanske blir lite lugnare då han börjat att bli väldigt dominant av sig tyvärr.
Får hoppas att han lugnar ner sig efter en kastrering annars får vi ta och söka oss vidare i detta fel.

Han har ju ALDRIG ens visat tendens till en morrning förut men sen kom det, han visar varken agressivitet eller likande utan lyssnar och ger ett morr.
Känns lite som han vill försöka visa att han är stor nu och ska försöka bestämma ?

Jag tycker du ska läsa Vallhunds, mycket bra skrivna, inlägg en gång till.

Det förkommer inte dominans mellan arter, punkt j*vla slut.

Om hunden visar tecken på otrygghet så lär inte kastration hjälpa, förutom att det är en, för rasen, oönskad egenskap.
Kan du inte vända dig till en tränare med erfarenhet på rasen istället som kan visa dig hur man bygger förtroende?

Vad har dominans med saken att göra?
Du har uppenbarligen inte läst länkarna jag postade, från den andra länken:

"Det är skillnad på att använda hot för att försvara sin position i en etablerad grupp – som vi ibland gör med kommandon som ”Nej!”, ”Stanna!” osv när hunden har fattat ett annat beslut än vi, och att använda aggression för att skaffa sig en position. Om man vill bli flockledare måste man istället visa andra att man är kompetent, trygg och ganska självsäker. Aggressiva hundägare är ofta i stället rädda. Rädda för att misslyckas i tävlingar eller när folk tittar på när man tränar, i vardagslivet när man möter andra hundar eller människor osv. En vanlig anledning till att hundägare visar aggression är att hunden inte gör det de vill, ofta beroende på att hunden inte förstått. Då blir hundägaren frustrerad och arg och aggressionen riktas mot hunden. Den här aggressionen har ingenting med inlärning eller ledarskap att göra utan är enbart ett utslag för hundägarens frustration."
Lars Fält

Du/ni hotar hunden när den tydligt visar att den inte litar på er, ge den något i utbyte mot tröjan istället, det kallas byteshandel, googla på det, eller sök här. Det måste naturligtvis vara något som hunden älskar.

Hur tänkte ni när ni skaffade två hundar av en skarp ras som ligger så nära i ålder, dessutom av samma kön? O hur tänkte uppfödaren som sålde hund nr 2 åt er?
Det är som bäddat för problem.

Ursäkta språket, men jag blir irriterad på folk som inte läser t ex länkar som postats i tråden o fortsätter att tjata om ett icke existerande problem.

Kastrering är inte ett botemedel mot beteendeproblem, tvärt om de kan förvärra dem, speciellt om man inte kastrerar båda samtidigt.

Bra inlägg! MKT intressanta länkar också!

Bara en undran: Varför är det så fel att kastrera just hundar? Då de flesta sällskapshundar ändå inte ska används i avel? Andra djur kastreras utan eftertanke och till och med fördel?

Kanske för att det är onaturligt och kan bidra till problem i kommunikationen mellan hundarna då de inte vet hur de ska förhålla sig till en hund som luktar så konstigt som en kastrerad hund förmodligen gör? Jag gissar bara... men kanske?

Nej jag vet inte heller. Och vill inte skapa någon debatt eller så, och inte kapa tråden heller var bara en undran.
Jag vet om både kastrerade och okastrerade och mina hundar (alla fertila) gör ingen skillnad, Men så älskar de allt&alla så jag räknar inte in dom :p

Vad har dominans med saken att göra?
Du har uppenbarligen inte läst länkarna jag postade, från den andra länken:

"Det är skillnad på att använda hot för att försvara sin position i en etablerad grupp – som vi ibland gör med kommandon som ”Nej!”, ”Stanna!” osv när hunden har fattat ett annat beslut än vi, och att använda aggression för att skaffa sig en position. Om man vill bli flockledare måste man istället visa andra att man är kompetent, trygg och ganska självsäker. Aggressiva hundägare är ofta i stället rädda. Rädda för att misslyckas i tävlingar eller när folk tittar på när man tränar, i vardagslivet när man möter andra hundar eller människor osv. En vanlig anledning till att hundägare visar aggression är att hunden inte gör det de vill, ofta beroende på att hunden inte förstått. Då blir hundägaren frustrerad och arg och aggressionen riktas mot hunden. Den här aggressionen har ingenting med inlärning eller ledarskap att göra utan är enbart ett utslag för hundägarens frustration."
Lars Fält

Du/ni hotar hunden när den tydligt visar att den inte litar på er, ge den något i utbyte mot tröjan istället, det kallas byteshandel, googla på det, eller sök här. Det måste naturligtvis vara något som hunden älskar.

Hur tänkte ni när ni skaffade två hundar av en skarp ras som ligger så nära i ålder, dessutom av samma kön? O hur tänkte uppfödaren som sålde hund nr 2 åt er?
Det är som bäddat för problem.

Ursäkta språket, men jag blir irriterad på folk som inte läser t ex länkar som postats i tråden o fortsätter att tjata om ett icke existerande problem.

Kastrering är inte ett botemedel mot beteendeproblem, tvärt om de kan förvärra dem, speciellt om man inte kastrerar båda samtidigt.

Då kan ju jag fråga dig som säger att det är bäddat för problem? Så det är absolut enligt dig helt fel att ha två hanhundar men 6 månaders mellan rum helt fel? Kanske ska ta och tänka om själv i den situationen. Du får gärna säga till mig hur Tex. Uppfödare, hundtränare (som har flera hundar) m.m som har både flera hanhundar kastrerade som okastrerade och tikar samtidigt? Hur funkar det? Och vad jag vet så är det ingen som har skrivit nått om att bara en av hundarna ska kastreras? Så varför du tar det förgivet vet jag absolut inte.

Bra inlägg! MKT intressanta länkar också!

Bara en undran: Varför är det så fel att kastrera just hundar? Då de flesta sällskapshundar ändå inte ska används i avel? Andra djur kastreras utan eftertanke och till och med fördel?

Har hört att hundar som är osäkra kan bli ännu mera otrygga efter kastreringen.

Då kan ju jag fråga dig som säger att det är bäddat för problem? Så det är absolut enligt dig helt fel att ha två hanhundar men 6 månaders mellan rum helt fel? Kanske ska ta och tänka om själv i den situationen. Du får gärna säga till mig hur Tex. Uppfödare, hundtränare (som har flera hundar) m.m som har både flera hanhundar kastrerade som okastrerade och tikar samtidigt? Hur funkar det? Och vad jag vet så är det ingen som har skrivit nått om att bara en av hundarna ska kastreras? Så varför du tar det förgivet vet jag absolut inte.
Vi som läser här, läser text, inte tankar. Du skrev: Vi Ska nu ta och kastrera honom och se om han kanske blir lite lugnare då han börjat att bli väldigt dominant av sig tyvärr.
Får hoppas att han lugnar ner sig efter en kastrering annars får vi ta och söka oss vidare i detta fel.

Och ja visst ja, jag o många med mig har haft flera hundar, både tikar o hanar tillsammans som varit intakta, dvs fertila, utan problem, o andra sidan har jag aldrig stött på någon som har en skarp ras (malle/brukschäfer/dogo argentino m fl) som bara har två fertila hanar med så liten åldersskillnad.

Nej jag vet inte heller. Och vill inte skapa någon debatt eller så, och inte kapa tråden heller var bara en undran.
Jag vet om både kastrerade och okastrerade och mina hundar (alla fertila) gör ingen skillnad, Men så älskar de allt&alla så jag räknar inte in dom :p

Framförallt så finns väldigt lite forskning kring det här med hormoner. Du kan hitta etologer, även biologer, som menar att det är helt förkastligt att kastrera eftersom testosteron fortfarande produceras i binjurarna och gör binjurarna överaktiva. Men ett "vadsomhelst-resultat" som följd.

Sen finns det (tex Svartberg) som menar att testostronet är ett aggressionshormon och vissa att det bara påverkar könsdriften. Det finns tilloch med de som menar att risken är stor för större aggressivitet om man tar bort hormomtillförseln.

Jag tycker det är skitrörigt, man är mest säker på att man inte vet följderna av en kastration.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 335
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31