Hund som "mjällar"

S

soffiz

Hej! när jag brostar min hund på ryggen så följer det med torr hud, ser ut som stort mjäll... Är det något skadligt eller så? hur får man bort det?

Hon har mkt päls som är väldigt tjock... vet inte om jag ska klippa henne, men hon kommer nog bli rätt ful då :p

Sv: Hund som "mjällar"

Min hund fick schampo från veterinären mot mjällen. Det funkade jättebra men man måste tvätta hunden två gånger i veckan till en början. Tvättandet är väl okej, men torkandet är det jobbiga om hunden har tjock päls som min har.

Jag vet inte, men att det lossnar död hud när man borstar är väl rätt normalt. Min ser gärna lite "dammig" ut precis efteråt, särskilt om det är länge sedan hon borstades senast, men det försvinner fort.
Ju oftare jag borstar desto mindre "damm".

Min ena schnauzer hade väldigt mycket mjäll och små gulaktiga sår i pälsen. Fick rådet att tvätta med hexocil och det hjälpte. På kompisens hund hjälpte det oxå.
Sedan är det bra att torka pälsen med hårtorken så att hunden inte går länge och är fuktig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 135
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp