Hund som lägger sig på rygg

giovanna

Trådstartare
Jag har en liten fundering som jag hoppas få synpunkter och idéer om hur jag ska lösa.
Jag har en Lancashire Heeler, hane, snart 15 månader. När det är något han inte vill göra lägger han sig platt på rygg och blir nästan som blockerad.
Oftast är det när vi ska åka bil och han ska sitta i buren (han älskar att åka bil när han får åka inne i bilen men vill inte sitta i bagaget)
Så fort man närmar sig bilen lägger han sig platt på rygg. I början lyfte jag bara upp honom ändå men nu har han börjat med att (ibland) nafsa efter mig när jag ska lyfta honom.
Han slutar direkt om jag säger till honom men jag är lite trött på det här beteendet, det ser ganska illa ut och folk kan ju tro att jag pryglar den stackars lilla hunden när han ligger platt på det där sättet, :o

Jag har aldrig varit med om någon hund som gör såhär, så fort som han inte vill göra något lägger han sig så här. Ibland rullar han även bort från mig:rofl:

Någon som har idéer om varför han gör så här? Förutom att få sin vilja fram förstås...

Sv: Hund som lägger sig på rygg

Det måste finnas en lönsamhet i beteendet.
Huvudregel för hunden: De gör saker för att de lönar sig mest eller det de förlorar minst på.

Vad skulle hända om du bara gick in i bilen och satte dig och startade den? Ligger han kvar där upp och ner då?

Jag har faktiskt aldrig provat att själv hoppa in i bilen och köra iväg. Men jag har försökt avleda uppmärksamheten genom att gå och göra något annat och då studsar han glatt upp men så fort man lockar på honom eller gör en ansats till att ta honom lägger han sig ner.

Jag har aldrig låtit honom slippa undan när han lägger sig, antingen lyfter jag honom eller så lurar jag honom att ställa sig upp med en godis. Det funkar dock bara ibland.

Han gör likadant när han är med mig på jobbet och han inte vill gå in när vi varit ute på promenad. Då har jag ju honom kopplad så då kan jag hindra honom från att lägga sig.

Då ska jag säga dig att hans syster Siv gör exakt samma sak bara utan nafsandet. ;)
Precis samma gäller även när hon ska åka bil. :D

Hmmm, släktdrag alltså :grin:
Det är ju inget stort problem, det ser bara lite illa ut när man säger "kom nu Alfons" och han direkt lägger sig och blottar strupen som om han är livrädd för en :o
Han älskar verkligen att åka bil om han får sitta inne i bilen och när man väl satt in honom i buren är det aldrig några problem att vara där heller. Så det är egentligen inget bilproblem utan mest hans sätt att tvärvägra...

Min heeler (9mån) gör precis likadant. :D

Då backar jag ett steg och säger åt honom att resa sig. Har jag ropat på honom så accepterar inte jag att jag ska gå och bära fram honom, jag ser det som ett sätt för honom att slippa göra som jag säger. Dvs, han vill få göra på sitt sätt. Jag vill att han ska komma mot mig själv, för egna ben.

Så jag backar, och sen är jag envis som muren. Nu vet han att det inte funkar, kallar matte blir han tvungen att röra sig ändå, så han har gett upp det.

Sen försökte han med att springa iväg istället, men jag vägrade att följa efter (göra det till en lek på hans villkor) utan stod bara kvar och fortsatte "tjata".

Naturligtvis jättemycket beröm när han väl kommer fram och så. :) Han är rätt låg och kryper nästan fram sista biten så jag är noga med kroppsspråket, att jag är inbjudande, inte låter arg osv. Fast det är en kaxig liten skit så tro inte att han är kuvad på nåt sätt.... :devil:

Vad skönt att höra att det är fler som har det som jag ;)

Jag har en Cane corso på 7 månader som gör liknande (lägger sig dock bara platt), främst när han inte vill gå in.
Eller när han somnat jätte skönt på jobbet och inte "orkar" gå ut till bilen :).

Honom kan man tjata ihjäl sig på han bara glor på mig, jag har försökt mig på det mesta, vara jätte rolig, strunta i honom osv.
Hemma kan jag ju bara strunta i honom och gå in då sitter han på trappen efter en liten stund, men på jobbet går det ju inte så bra.
Så för vår del fungerar det nästan alltid med godis, så det är vad vi kör med :)

Jag har försökt att göra som du men antar att jag inte är tillräckligt envis ;)
Ofta när man ska iväg eller gå in och jobba etc så har man ju inte tid att stå och dividera med hunduslingen :crazy:, det är helt enkelt lättare att bara plocka upp honom och stoppa in honom i bilen eller lyfta in honom i huset...
Hur lång tid tog det för dig innan din hund fattade att det inte lönar sig att krångla?

Såklart är det ju så att han vill få sin vilja fram men borde han inte nån gång lära sig att det inte lönar sig att falla omkull, han slipper ju inte undan att göra det som jag sagt åt honom.

Inkallningen funkar bra för övrigt tycker jag men det går ju alltid att befästa ännu mer.

Intressant att fler har detta "problem" kanske särskilt vanligt inom denna rasen, de är ju listiga små rackare :D

Jösses - min heeler har inte tid ligga på rygg. Hon har för bråttom till nästa grej för att sinka sig själv så. Oavsett vad det än är:D

Har också en liten vavva blandis som gör så, titt som tätt världens goaste gladaste lilla skit han kan slänga sig på rygg vid alla möjliga tillfällen som tex när det kommer någon och hälsar på han det ser ju som du nämnde inte så bra ut men vad ska man göra då? Han lägger sig även platt på magen, ibland när han inte vill något, jag har då gjort så att jag börjar gå i från honom då får han brottom upp och berömm dirrekt, lika kan han göra i bilen,
ibland vill han inte komma när vi ska ur bilen hur jag än lockar, då räcker det med att jag börjar stänga dörren så kommer han direkt. För övrigt så gillar han ryggläget bäst brukar ligga så och sova han ser alldeles död ut och om man kliar på han så lägger han sig på rygg så ska vi klia magen så han nästan sommnar, väldigt egen hund vi har:D

Haha. Min valp på 5 månader gör precis likadant. Oftast på promenader när hon tycker det är nog eller inte vill gå åt ett visst håll (vi går inga mastodontpromenader utan det kan inträffa, tex på väg till bilen som ts skrev).
Hon bara slänger sig rakt ner på backen så det ser ut som om jag drar omkull henne, ser ju inte så jättetrevligt ut om man möter folk.
Gick förbi ett fik häromdagen, precis där utanför tyckte Iris det var dags för vila och slängde sig på rygg, den äldre hunden fortsatte framåt i full marsch. Vilket gjorde att jag råkade rycka med Iris en liten bit och hon släpades på gruset. JÄTTESKÖNT tyckte hon, men några tanter som satt o fikade flämtade förskräckt och såg nästan ut att vara beredda på att komma fram o rädda den hjälplösa lilla valpen! Kände mig som en djurplågare och försökte skratta bort det lite med "nämen Iris vad gör du din lille tok?".

Ha ha våran är 4,5 mån,, jag brukar få ur mig att han gillar att bli kliad på magen det gör han ju iof men det är ju inte alltid därför han gör så , det känns som att jag varje gång måste ursäkta och förklara varför han gör så känns ju sååå dumt:p

Vad många heelers det verkar finnas här på buke! Min lägger sig också på rygg jämt och ständigt men jag får nog skylla mig själv då jag aktivt har försökt lära honom det. Tyckte att det var ett skitroligt trick, säger man slampa så lägger han sig på rygg! Och det är ju kul så länge han bara gör det på kommando men nu har han börjat att använda det som protest också..

Jag har försökt att göra som du men antar att jag inte är tillräckligt envis ;)
....
Såklart är det ju så att han vill få sin vilja fram men borde han inte nån gång lära sig att det inte lönar sig att falla omkull, han slipper ju inte undan att göra det som jag sagt åt honom.

Man kan säga att jag var lite inspirerad av ett CM-avsnitt där en stor bassetthound fått för sig samma ovana och matten kunde släpa runt hunden på rygg eftersom den vägrade resa sig. Jag ville liksom inte att det skulle gå så långt.... :D:angel:

Hur lång tid det tog... Tja, när jag väl kom på hur jag skulle göra så gick det snabbt, ett par veckor kanske? Han gjorde ju inte så så himla ofta så träningstillfällena blev få. Oftast är han helt med på noterna men är det något han inte vill (klippa klorna, ta på halsband, lämna ifrån sig något han tagit men inte får ha) så rullade han över. Sen har jag ända från början varit noga med att inte jaga honom utan att alltid köra med byteshandel när han burit runt på något. Det blev lite same-same.

Måste berätta att han igår gjorde jättefina apporteringar i trädgården (djungel) mycket tack vare samma träningsmetoder. Han har ett enormt föremålsintresse och vill verkligen inte lämna ifrån sig det han har hittat, men eftersom det nu inte finns någon konkurrens om föremålet utan det för honom snarare är ett medel för gottigt godis och en massa beröm så kom han efter 4-5 försök tillbaka ivrigt helt utan övertalning. Stort steg för en prylgalning!! :rofl:

Egentligen svar till alla:
Det verkar som om våra älskade Heelers över lag har lätt att välta, min förra "välte" ibland så fort man tittade på honom men han använde det inte som protest. Men Alfons är å andra sidan envis som en åsna :devil

Har nog aldrig stött på en så envis hund, helt underbart snäll och go och jätterolig men som sagt, helt otroligt envis.

Det känns ju i alla fall skönt att det inte bara är min hund som är så "knäpp", hade aldrig hittills träffat en hund som beter sig så

"Envisa som åsnor" borde faktiskt införas i rasbeskrivningen... :devil:

Ja eller hur :D

En annan sak som han är helt otroligt duktig på är att gömma saker han tagit under tungan.
Man hör nåt smaskande läte och tittar till, "Alfons har du nåt i munnen?" Hunden ser ut som "VA JAG? Nej absolut inte"

En stund senare fortsätter smaskandet. Samma sak upprepar sig men nu är det dags att undersöka närmare, jag öppnar munnen men hittar inget. Tänker att de var väl nån gammal mat eller så.

En stund senare hörs ljudet igen. Tänker att det var väl själva :devil:
Öppnar munnen igen, känner med fingrarna, hittar inget. Gräver nästan ända nere i halsen, inget där.
Till slut, längst bak under tungan hittar man den lilla plastbiten eller vad det nu kan vara.

Som sagt envis som en åsna...

:rofl: Så gör Qito också!! Ser så otroligt oskyldig ut när man tittar på honom, så vänder man bort huvudet och hör att han visst tuggar på något. Ofta en småsten eller nåt annat lika spännande... :D

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
910
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 728
Senast: Grazing
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama