hund som kissade på sig

Mayalv

Trådstartare
Jag har en tik som hela sitt liv varit väldigt besvärad av allt som är blött (såvida det inte ligger i en skål). När hon kissar måste platsen och lutningen vara "perfekt" så hon inte riskerar att få ngt på tassarna.

Igår när hon låg och sov i soffan kissade hon på sig. Hon verkade inte ens märka det? Och då blev det ändå en stor pöl i soffan (plus att hon ju fick en hel del på sig). Detta hände straxt innan vi skulle gå ut (hade gått ca 3h sen hon kissade ute sist). Det har ju bara hänt en gång nu, men jag känner mig ändå orolig. Hon verkade ju inte ens märka att ngt hänt när hon vaknade?

Är det nojjig att kontakta vet redan nu? (Hon är snart 9 år, så hon är ju ingen ungdom längre)

kan vara värt att åka till vet, är ju mycket som kan ligga bakom att hunden kissar på sig.
hellre åka en gång för mycket och få en friskförklarad hund än att inte åka och sen komma försent för att kunna åtgärda det när det förvärrats.

Är tiken intakt eller är hon kastrerad ? Inkontinens är inte ovanligt hos kastrerade tikar, men kan även dyka upp hos intakta tikar av olika anledningar och det brukar då främst märkas att dom kissar på sig när dom sover.

Väl värt att först kolla upp så det inte är urinvägsinfektion eller annat som spökar.

Är tiken intakt eller är hon kastrerad ? Inkontinens är inte ovanligt hos kastrerade tikar, men kan även dyka upp hos intakta tikar av olika anledningar och det brukar då främst märkas att dom kissar på sig när dom sover.

Väl värt att först kolla upp så det inte är urinvägsinfektion eller annat som spökar.
Hennes livmoder opererades bort för 4 år sedan. Kan inkontinens dyka upp så långt efter pga av det?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 129
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V