Hund som jagat hästarna

linzan

Trådstartare
Grannens hund kom över på en visit idag och jagade fullständigt skiten ur våra hästar, min är ju dessutom precis friskförklarad och ska gå i sjukhage tills han är fullt igång. Han hade ju ingenstans att ta vägen utan var ju skogstokig.
Låt oss säga att hans skada går upp pga detta, kan jag få ut de pengarna från grannen? Måste jag polisanmäla snarast så de vet att läget är som det är så att säga. Jag såg ingen hälta nu när jag ledde in honom men man vet ju inte hur läget ser ut imorgon liksom. Behöver ju inte bli nånting men OM.

Jag är så förbannat trött på folk som inte kan hålla reda på sina hundar, min vallar hästarna alltså är han i koppel...ska det vara så svårt!?! :eek:

Sv: Hund som jagat hästarna

Hundägare har strikt ägaransvar så jag antar att hundägaren får stå för ev kostnader som uppkommer. Prata med henom så att den vet att dens hund varit inne i hästarnas hage.

Det vet han! För han stod och fick inte tag i den medan den rusade runt i våra hagar. Men får hoppas att min lilla häst är okej imorgon annars lär den människan få ett icke så trevligt uppvaknande klockan 5 imorn bitti

Ja, jag förstår din frustration, jag anser att INGA hundar egentligen har i hästhagen å göra.... Min valp som jag köpte förra året å den äldre tiken när hon var valp lullade runt ett tag i hagen under min uppsyn, men det var endast för att avdramatisera detta med hästar för dom... Idag höjjer ingen av dom på ett öga när dom ser hästar..oavsett om det är våra eller andras...

MEN, jag lovar, hade nån hund gått in i mina hästars hagar å drivit runt dom hade jag blivit vansinnig:devil: Sånt ska man banne mig se till att det inte händer som hundägare...

Jävvla sätt å inte hålla koll på jycken.. speciellt om man VET vad den är kapabel till..:devil:

jag såg nog ut som den arga smileyn idag. Precis min åsikt, det finns ju en anledning till att min inte går lös och det är ju för att han jagar allt som rör sig. Man får ju liksom ta lite jäkla ansvar

Det var en förvirrad jakthund som kom in i min hage men min gamla häst är SÅ trött på dessa fåniga små djur som låter så det gör ont i öronen så hon går helt sonika till anfall På ALLVAR. Och det är inte många hundar som står kvar då för 500 kilo arg häst bråkar man inte med hur vassa tänder man än har.

Jag berättade detta för en i jaktlaget som skrattade lite och sa att det gör inte så mycket för den hunden behövde lära sig lite vett. Visst sa jag men om hunden ligger ihjälsparkad och krossad i min hage så tar inte jag på mig ansvaret i alla fall.

Har inte sett några hundar i hagen sen dess :angel: för här är det hästen som jagar skiten ur hunden. Och de andra hänger gladeligen på åhh vad roligt ska man jaga den där. Såg en gång hur gamlingen satte efter en stackars räv som bara ville passera men icke i våran hage.

Senast ändrad:

Inte så trevligt kanske, men man har faktiskt rätt att döda en hund som ger sig på ens "hemdjur" där jag bestämt vill minnas att häst ingår. Vilket jag tycker att man som hundägare ska vara medveten om.

Jag sticker inte under stol med att en hund som jagar våra hästar av en eller annan anledning kommer att vara en f d hund. Vet ett par gårdar där hundar som springer lösa på ägorna systematiskt försvinner, just för att de river djur och stökar bland uppfödda fasaner, skrämmer kor och hästar genom staket och är a pain in the as.

Ordalydelsen är väl om hunden inte låter sig infångas.

Hundägarens hemförsäkring skall täcka alla skador hunden ställer till med.

Kort sagt: kan man inte kalla in hunden är den hett villebråd. Mina djur är min första omtanke, det gäller såväl hästarna som hundarna. En hund som jagar mina djur och inte låter sig avbrytas i den jakten kan komma att få sätta livet till.

Du har rätt i att vara arg.
En hund skall vara kopplad ELLER UNDER OMEDELBAR KONTROLL vilket den här hunden uppenbart inte varit.
Håller tummarna för att skadan på hästen inte gått upp!

Det är på hundägarens ansvar om din häst blir skadad pga hennes/hans hund. Har du pratat med grannen? Kan vara av intresse för dom att få reda på vad deras hund håller på med, är ju inte direkt ofarligt för den heller att jaga hästar.

Om det inte blir någon förändring så skulle jag nog faktiskt placera en lite mer aggressiv häst i hagen som hunden kan försöka jaga, då får den (tyvärr) lära sig den hårda vägen att ge fan i hästar när ägarna vägrar lydnadsträna.

Och ja, jag vet att det inte är hundens fel. Men vad ska man göra när ägarna struntar att ta tag i problemet? Riskera sina egna djur?

Nä nog är jag glad att förra stoet lärt Lillen allt hon kunde om hur man blir kvitt kaxiga "inkräktare" ur hagen, den damen var väldigt tolerant men när det väl gått över gränsen fick både hundar, rävar och älgar lubba som om dom hade eld i baken:D

Min unghingst sparkar efter hundar som jagar den, och det ordentligt och han siktar.
Akta den hund som kommer in i hans hage...

Hur har det gått med hästen?

Jag fick ett utbrott över människan och informerade om att skulle detta hända en enda gång till så kommer jag ha polisen på plats inom en halvtimme. Hästen verkar okej som tur är men det kunde ju gått riktigt illa.
Man blir ju så jäkla rädd när nåt sånt här händer och tyvärr så har mitt humör en förmåga att gå igång väldigt fort ;) så tro mig, de fick ju en rejäl skopa av det humöret. Hade ju just varit snyggt när hästen precis är okej och ska säljas, man blir ju vansinnig för mindre alltså

Tyvärr lär sig dom inte alltid.
En berger i min närhet fick skallen spräckt av en av gårdens hästar, lärde den sig att inte försöka valla hästar? Nej, varmed den förloraade sin relativa frihet.

Ja, fast helldre ser jag att hunden som kan riskera mina hästas hälsa dör, än att mina hästar skadas...

Den hunden skulle behöva komma in i min häst hage då är det slut sprungit hihi
Min lilla häst avskyr hästar haha:D

ja den hade tur för min ena är inte heller så förtjust i dom precis men denna gången stod tillomed gamlingen på bakbenen och viftade vilket inte händer speciellt ofta

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 911
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 529
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 309
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka