Hund som inte kan vara ensam

Madde_padde

Trådstartare
Om hunden är tre år och inte kan vara själv hemma går det astt träna bort?
Har två hundar var av den lilla är grymt olycklig om hon är själv hemma när storhunden är borta, gnäller och pipet. (har jag hört när jag smygit på henne)

frågan är nu när storhunden börjar få krämpa efter krämpa och nu även har problem med smärta av och till kanske han inte kommer finnas så länge till tyvärr :cry: hur går man då tillväga med den lilla? måste ja sakffa ny hund eller går det att träna bort tror ni?

Sv: Hund som inte kan vara ensam

Jag har samma "problem" med min lilla hund men han är bara 6 månader, han blir jätte ledsen om jag går ut med min andra hund men jag tränar på att ta ut dem på separata kissrundor (ca.5-10 min) så att han ska vänja sig vid att vara helt själv, just utifall om det skulle hända nåt med min andra hund. Jag upplever att det går bättre och bättre med den lilla så här verkar det gå som en vanlig ensamhetsträning alltså.

Min kompis hade inte ensamhetstränat sin ena hund, alltså att vara helt själv, så när den andra hunden oväntat fick avlivas så blev det snabbt till att försöka hitta en ny hund för henne då den ensamma hunden satt och ylade hela dagarna medans hon var i skolan...

Jag tror att det går att träna bort på en äldre hund också, om man bara är borta korta stunder och tränar idogt varje dag. Men alla hundar är ju individer, en del har mer separationsångest än andra så det finna ju inga garantier för att det ska gå.

Senast ändrad:

ne tänkte de jag oxå men ska ja låta henne sitta hemm å gnälla de minutrarna hon är själv eller hur tränar man?är de inte lite illa att låta henne sitta å gnälla?

Har väldiga problem med min stora hund som är lite av en problem hund och kan därför inte ha dagmatte och sådant till honom, den dag han inte finns längre kommer lillhunden att börja på dagis. Men endå behöver hon ju kunna vara själv om man ska bort eller sådär tex krogen eller s å då hon inte kan följa med....

Gå ut mkt. korta stunder, bara några minuter åt gången till att börja med och gör ingen stor "grej" av att du går. Hör du utanför dörren att hon piper/skäller/ylar när du kommer tillbaka så vänta tills hon är tyst innan du går in så blir det som en belöning för henne att du kommer tillbaka när hon inte sitter och lever om. Ha heller inte "världen hälsningscermoni" när du kommer in igen utan ignorerna henne i några minuter och sen ge henne uppmärksamhet om hon söker efter det. Alltså: matte är jätte tråkig när hon kommer tillbaka så det är ingenting att sitta och längta efter.
Det ska vara som den naturligaste saken i världen att du både går och kommer tillbaka.
Har du henne lös i hela lägenheten/huset så kan det även hjälpa till om hon inte har så stort utrymme att springa omkring på, testa att avgränsa utrymmet till kanske 1 rum och sen utöka vartefter. Fungerar bra på en del hundar.

Bara att träna så ofta du kan så kan det hända att det löser sig med ensamhetsträningen :laugh:

Min hund var sju år när jag tog över honom och hade aldrig varit ensam. Nu är det snart 9 månader sedan och vi är uppe i två timmar själv. Det har gått jättebra tycker jag, man får ta det lugnt bara, jag har gjort såhär

Hunden ligger lugnt och sover, då går jag. Inget hejdå, inget "nu går jag" bara öppnar dörren och går ut. Om han följer efter mig till dörren när jag ska gå har jag en korg vid dörren som han får lägga sig i. Han ska inte stå och titta på mig när jag går ut. När jag kommer hem så ignorerar jag honom, detta gör jag endast för att han inte ska tycka ensam=hemsk, matte kommer hem=underbart jätteroligt

ska jag lämna honom en längre stund brukar jag säga till honom att ligga i korgen. Sen sprider jag ut några godisar på golvet. Han får dock inte ta dom fören jag stängt dörren

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 213
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
701
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka