Hund som har för vana att rymma

A

Alpin87

Ja, hon är uppväxt med att rymma, rymma hela tiden. Men hon sticker inte långt utan håller sig i behörigt avstånd från oss. Hon hoppar ut över altanräcket :confused: och håller på. Hon har även en förmåga att dra sig ur sitt halsband.

Men hon sticker inte för att springa långt utan ser bara busig och lekfull ut.

Vi har bara haft hunden i snart två dygn men man undrar såklart vad man kan hitta på för att lösa det här ;)

Hon kan ju inte det där med inkallning, hur tränar man det?
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

Vad sägs som att inte låta hunden vara på altanen alt. ha henne i lina?
Aktivera hunden. Vissa hundar har en förmåga att rymma när de har tråkigt, de hittar helt enkelt på nåt roligare på annat håll. Ge henne saker att tänka på, leta godis, lär henne trick, ut o spåra, träna lydnad osv.
Ang att hon tar sig ur halsbandet, det kan vara ett alternativ att skaffa ett halvstryp, det är svårare att komma ur om det är rätt storlek. :smirk:

Träna inkallning brukar jag göra med lina. Ta med hunden ut på tomten, en äng lr annan öppen yta. Låt hunden springa en stund, sniffa osv. När hunden är en bit bort så ropar du, "hit" bestämt (eller vad du nu vill använda) i samma sekund som du säger ordet så gör du ett pyttelitet ryck i linan (bara för att få hunden att reagera). Beröm jättemycket när hunden kommer, det ska vara roligare att komma till dig än att vara långt borta.
Om hunden inte kommer så kan du springa åt andra hållet o ha skitkul.

Detta har fungerat på hundar jag har hållt på med.
Lycka till.
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

Stryphalsand,det kan inte hunden backa ur. och att inte låta hunden vara ute utan att den är kopplad.
Rent spontant så måste jag säga att det är fullkommligt hjärndött att inte vidta dessa säkerhetsåtgärder när man har en ny hund.

Folks idioti har tyärr lett till att det är gott om omplaceringshundar och hundar som passats av "hundvakter" som försvinner, ibland för gott och ibland återfinns de som en pälstrasa brevid vägen...
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

såhär gjorde jag med inkallning. Det var dock en lite speciell hund. Men det funkade för oss

Vi började med att träna hennes namn. Hade henne bredvid sa namnet. När hon tittade på mig=beröm+godis
namn-tittar på mig-beröm/godis
om och om igen. Alltid glatt. Om hon inte lyssnade kunde jag tex hoppa. stampa eller liknande

När vi började träna inkallningen så sa jag namnet+kom satte mig ner på huk och var "välkomnande" när hon kom så fick hon massa klappar/beröm/godis det ska vara roligt hos dig! Jag hade inte sprungit till någon som skällt på mig iaf! med tiden så reste jag mig upp men gjorde allting annat likdant. Numer så komemr hon om jag säger hit eller visslar. Och hon får inte godis hela tiden. Däremot så berömmer jag oftast mycket. Mer än många andra kanske

Nu vet jag ju inte om detta funkar på er hund. A var väldigt försiktigt och vill gärna vara hos mig. Vilket kanske gjorde det enklare
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

kl.

Jag har iaf börjat träna lydnad idag så att hon får aktivera sig lite, köpt en boll som rör på sig som det trillar godis ur då och då, jag har tränat inkallning och faktum är att hon idag har lyckats smita ut men vänt lika fort igen och kommit tillbaka. Självklart får hon en massa godis och beröm när hon gör rätt :)

Den här hunden har bara varit i ett hem, dessa två åren. Och hon skulle avlivas där, men hon får en månads chans hos oss. Funkar det inte ska hon inte hålla på och omplaceras utan helt enkelt bara få somna in.
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

...och faktum är att hon idag har lyckats smita ut men vänt lika fort igen och kommit tillbaka. Självklart får hon en massa godis och beröm när hon gör rätt :)

Ett problem är väl att vovven kommer på att "smiter jag så får jag godis", och för allas säkerhet tycker jag det är bättre att ha fullständig kontroll över henne genom koppel eller lina, beroende på vad som är mest säkert för hunden.

Jättebra att ni redan börjat komma igång med lydnad. Klarar hon av kraven? Hur fungerar kontakten, har hon börjat bli tillgiven? :)
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

Ja nu är ju allting så nytt men jag tycker det funkar förvånadsvärt bra. Hon är trevlig och försöker så gott hon kan.

Faktiskt har vi inte gett henne godis när hon rymt och kommit tillbaka fast jag tänkt det, däremot en massa beröm. Men godis får hon när hon kommer på inkallning i koppel, att hon lyssnar och sådär.
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

Ja nu är ju allting så nytt men jag tycker det funkar förvånadsvärt bra. Hon är trevlig och försöker så gott hon kan.

Faktiskt har vi inte gett henne godis när hon rymt och kommit tillbaka fast jag tänkt det, däremot en massa beröm. Men godis får hon när hon kommer på inkallning i koppel, att hon lyssnar och sådär.
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

Tänk på att en rymmande hoppande hund som inte fattar att den inte kan kränga ur halsbandet kan råka riktigt illa ut om den hoppar över ett räcke och blir hängande i stryp. Jag skulle aldrig binda fast en hund i stryp alls.
 
Sv: Hund som har för vana att rymma

Hur bor ni nudå? Har du flyttat från Gotland till Stockholm? Innerstad? Landet?
Vet inte om det gick fram, så jag puchar lite till för att ni absolut inte låter henne sticka iväg på några egna äventyr, utan har full kontroll över henne. Ett oplanerat möte med en annan hund, eller ett barn, kan få förödande konsekvenser. Just när det gäller bråk mellan hundar kan det ge stora veterinärskostnader och en väldig massa tid som går åt till att göra vovven avslappnad vid möte med andra hundar igen.

Vanligtvis brukar man ju gå en valpkurs hos närmaste brukshundsklubb. Har ni tänkt göra ngt sådant? Eller finns det stor hundvana sedan tidigare?

Åter igen hoppas jag att du inte tar illa upp, även om mitt råd inte låter som det roligaste så vet jag att det är flera som försöker nå ut med budskapet att vara försiktig med att släppa sin hund eftersom det, som sagt, kan få oanade konsekvenser.

Fortsätter i din andra tråd om hundleksaker :)
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 182
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp