Hund som favoriserar?

Lottch

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag skaffade mig en hund (Sam) för snart fyra år sedan. Uppfostrade den helt själv, men flyttade hem med den efter ett halvår. Sen så gick jag en utbildning med helt knäppa tider och kunde inte ha hunden hos mig så att mina föräldrar, som under sommaren fullständigt förälskat sig i hunden, erbjöd sig att ta hand om honom.

Sen så har jag inte haft hjärta att ta honom därifrån för att han gör så mycket för alla i min familj på olika sätt. Min pappa som förut var jättestressad och labil, har blivit jättelugn och tillfreds med livet. Bara det att komma hem till någon som alltid viftar på svansen och att kunna gå ut och gå och rensa alla tankar har gjort underverk. Min lillebror som helt plötsligt blev utan syskon hade alltid någon hos sig osv.

Men nu till problemet, när jag är hemma så kopplar Sam bort min lillebror totalt. Calle och jag kan gå och hämta honom på dagis och då så kan han knappt hälsa på Calle utan går bara till mig, ropar Calle på honom så springer han till mig osv. Calle tycker det är jättejobbigt, såklart, och blir riktigt ledsen.

Jag har försökt att få Calle att börja träna med Sam en stund varje dag, för att Sam ska lära sig att Calle också är en ledare över honom som man ska prioritera och han lyder honom exemplariskt då, men sen så *poff* är han som luft igen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Hur ska jag få honom att bli mindre mattig? :crazy:

Sv: Hund som favoriserar?

Det är jättesvårt det där, min sambo passar min hund så gott som varje dag när jag är på jobbet. Tar långa mysiga promenader i skogen och busar osv. Jag kommer hem, tränar ibland, tar honom till simmet som han inte tycker speciellt mycket om och går på rätt tråkiga promenader på vardagarna (helgerna är desto innehållsrikare).
Det spelar liksom ingen roll, matte är matte. Går sambon hemifrån bryr han sig inte, går jag hemifrån ligger han alltid vid dörren och surar ett tag innan han ger sig osv. Kommer jag hem blir han hysteriskt glad, kommer husse hem blir han glad..viftar lite på svansen..inte så mkt mer..

Jag tror att hundar väljer själva, det är tyvärr inte så mycket att göra åt mer än det du gör, dvs uppmuntra din bror att leka och göra roliga saker med hunden.

Jo, antagligen. :( Jag får bara så dåligt samvete när jag ser hur ledsen Calle blir. :(

Ibland önskar man att man kunde förklara att man ska bry sig lika mycket om alla i familjen. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 176
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 955
Senast: Piaff
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 387
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix