Hund som drar i kopplet

anna_anna

Trådstartare
En vän till mig har en rottis som drar något så otroligt i koppel.
När hon är ute själv går det bra men om någon ska följa med, jag tex. så drar hunden överallt så hon hänger efter. Jag antar att det är en störning när hon går med andra? Eftersom det går bra när hon är själv, vilket jag har sett.

Hur skulle ni träna? Godis och leksaker hjälper inte, hunden är som besatt av oss andra och skiter totalt i vad matte gör.

Jag kan tyvärr inte hjälpa henne då jag inte har kunskapen, jag känner mest frustration när hon glider efter..

Sv: Hund som drar i kopplet

Träna, träna, träna på att alla UTOM matte är skittråkiga när det promeneras. INGEN utom matte får röra, prata med eller över huvud taget titta på hunden när ni är ute tillsammans.
I det här läget är det oftast svårare att träna människorna än hunden ...

Träna, träna, träna på att alla UTOM matte är skittråkiga när det promeneras. INGEN utom matte får röra, prata med eller över huvud taget titta på hunden när ni är ute tillsammans.
I det här läget är det oftast svårare att träna människorna än hunden ...

Tack!

Hur ska matte bli roligare än oss andra? Hon försöker med allt möjligt men hunden ska bara fram till oss och leka, han är totalt blockerad.

Det låter klokt, Så nästa gång vi går tillsammans så ska vi alltså låtsas som att hunden inte är med?

Visst behöver hon träna på vad som ska göras, det behöver vi andra som är med också. Men jag tycker hon kämpar på bra, men ändå så lyssnar han inte.

Om hunden är så blockerad, så kan det ta ett litet tag för poletten att trilla ner. I sånna här situationer så kan det ofta vara så att det blir lite värre innan det blir bättre. Det är viktigt hur ni andra beter er. Var jääättetråååkiga i hundens ögon. Försöker han få kontakt med er, så vänd er bort.
Det kan som sagt ta ett tag, men till slut kommer han fatta att han inte får nånting ut av det, och då kan matte börja jobba mer med att få kontakt med honom.

Så var min hund också när hon var ca ½-1år. När vi gick själva så gick hon perfekt, men såfort någon annan gick med oss (alltid med annan hund däremot) så skulle hon hoppa på den, vara på den hela tiden och framförallt KOLLA på den KONSTANT så hon gick in i saker (bl.a lyktstolpar och träd, HAHA såg väldigt roligt ut däremot) men det var bara det att jag sa till henne och lyssnade hon inte så (kanske svårt på Rottweiler men men) puttade jag till henne på bogen (satte mig ner oftast) och de andra fick bara fortsätta gå så hon skulle lyssna på MIG liksom och inte koncentrera sig på den andra hunden. Flera gånger fick jag riktigt ryta åt henne för att få uppmärksamhet men numera brukar jag gå med henne och hennes kompis (min är Schäferkorsning och kompisen är Jaktlabrador så inga småhundar) och de går som hästar gör i körning (framför för då trasslar de inte in sig lika mycket haha) och nu bryr hon sig mer om att lukta och så än honom tills man släpper dem.

Det enda jag tycker fungerade på min hund är, så fort han drar före mig så stannar jag, säger åt han gå tillbaks. och sedan väntar jag, väntar tills han går tillbaks o ställer sig brevid mig eller sätter sig. I början tar det hundra år, man får säkert stanna varannan meter, men det är värt det. Sen fattar hunden att inget går fortare av att han springer före mig. Sedan märker ju hunden minsta tendens att han sticker före så stannar jag upp och då tvärnitar han faktist. Detta ska hon träna på ensam till att börja med, endast för att hunden ska föstå tekniken. Sedan, tar hon med sig sin vänn ut på promenaden och låter vännen hålla i kopplet och göra på samma sätt. Hunden ska lära sig, är kopplet på drar jag inte oavsett vem som håller i andra ändan. Den tanken ska inte existera. Viktgaste av allt när man tränar en hund ; berömm är det viktigaste ! Så mkt beröm, godis och vara konsekvent. Låt inte hunden börja gå förens du går osv :)

Det är vad jag hade tänkt föreslå. Jag har gjort så på vår hund, inte för att hon drar utan för att hon ska kunna gå med kopplet hängande.

Det är också den metoden som vi har lärt oss på valpkursen och det funkar numera även om jag vill ha henne bredvid mig när hon går lös.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 702
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 091
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka