Hund som börjar skygga??

Snobben

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet om vad det kan bero på när en hund börjar skygga plötsligt framförallt inomhus i köket? :confused:
Livrädd och backar undan rädd. Funderade på om det spökade ;)
men han har även skyggat utomhus dock då för något som det verkar.
(tex kollat mot något som det ser ut som tex en skylt)
Hunden har inte gjort så tidigare vad jag vet...
Är inte min hund men skulle vara intressant med några funderingar runt det.

Sv: Hund som börjar skygga??

Jag förstår. Trodde först att det va en unghund som hamnat i spökåldern, men då har jag tyvärr inget bra svar.

Någon form av demens är också en gissning. Vad är det för ras, vissa blir ju gamla väldigt fort?

Säger som andra, åk till veterinären och kolla upp om det är något fysiskt fel som ger beteendet.

Dålig syn? Kolla upp hos veterinär tycker jag..!

Funderar på det också...
Fast ändå inget som märks annars direkt, känns lite konstigt hur han kan bli så livrädd bara för ingenting & bara rygga hm. Och inne där det ändå är "stilla" i omgivningen.
Älskar att jaga bollar & där verkar det mera vara luktsinnet som är mindre bra då han inte kan hitta sina bollar många gånger om dom hamnar i gräset tex medans min vovve hittar dom på tre sekunder fast han inte ens var med när bollen försvann :D

Är en blandras, border, labbe & golden tror jag.

Håller med om att veterinären är den enda som kan kolla, men då det inte är min hund så tänkte jag höra vad ni kan ha för funderingar/erfarenheter, men har sagt till ägaren att kolla upp det men ägaren är inte så bekymrad över det men har hänt tre gånger tror jag nu på ganska kort tid.

Annars är hunden pigg i övrigt.

Eller vet att den står och vad ska man förklara det med, andas in & ut konstigt ibland som den är förkyld en stund och sen slutar, tror dock den gjort så länge.

Annars pigg och lekfull.

Är en blandras, border, labbe & golden tror jag.

Håller med om att veterinären är den enda som kan kolla, men då det inte är min hund så tänkte jag höra vad ni kan ha för funderingar/erfarenheter, men har sagt till ägaren att kolla upp det men ägaren är inte så bekymrad över det men har hänt tre gånger tror jag nu på ganska kort tid.

Annars är hunden pigg i övrigt.

Eller vet att den står och vad ska man förklara det med, andas in & ut konstigt ibland som den är förkyld en stund och sen slutar, tror dock den gjort så länge.

Annars pigg och lekfull.

Det där kan vara symptom på noskvalster.

Ah du menar "fnysandet"? Ja jag googlade lite och det verkar stämma!
Tack för tipset! Känns mindre bra att ha min hund i samma lgh bara nu då det smittar :crazy:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 675
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 194
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023