Hund som blivit "klängig"

SpanskaLoppan

Trådstartare
Min hund har det senaste halvåret skaffat sig en (o)vana att gå kring fötterna på mig hela tiden. Och jo, det är hela tiden, jag kan inte gå på toa eller hämta nåt i kylen utan att hon är ivägen. Att gå runt och plocka iordning och städa är en utmaning som mest består i att snubbla på hunden, be henne lägga sig på sin plats och stanna där, snubbla igen, visa hunden till sin plats osv i all evighet. Sitter jag still så ligger hunden lugnt på sin plats men jag hinner inte mer än ställa mig upp så står hon mitt ivägen. Och det börjar gå mig på nerverna... Nu håller jag på att rensa ut inför julen och därmed går jag en del fram och tillbaka i lägenheten med saker och kartonger och jag tror jag skriker av frustration snart...

Jag tror inte att djur "jävlas" utan att det alltid finns en anledning till varför dom gör som dom gör. Jag kan bara inte komma på varför hon börjat göra såhär...
Hon vet vad "stanna" betyder, hon har alltid haft sin plats på samma ställe, inget är förändrat i rutiner, mat, motion eller sysselsättning. Jag är också lugnare och mer harmonisk än jag varit tidigare så det bör inte vara så att jag påverkar henne.
Det är dessutom bara när vi är hemma hos oss. På besök hos andra och på promenader är hon lika självständig som vanligt...

Sv: Hund som blivit "klängig"

Min malle var likadan förut. Jag gjorde som du beskriver, bad honom att gå undan, att stanna i korgen, satt jag i soffan och skulle resa mig för att hämta något i köket så sa jag till honom INNAN jag reste mig att han skulle stanna osv. Nu funkar det att platsa honom, men jag fick lägga lite tryck på honom. Vara bestämd helt enkelt. Så fort jag hörde att han var på väg att resa sig så sa jag lugnt men bestämt till honom att lägga sig igen.

Nu vet jag ju ingenting om hunden, om du blir mer bestämd så kanske hon blir ännu klängigare för att ställa in sig igen. Men jag hade nog testat att vara bestämd utan att bli arg eller irriterad. Bara lugnt förklarat för henne att nu är det "plats" som gäller och hon kommer inte undan.

Det är så jag gjort hittills, dvs platsa henne och lugnt och bestämt visat tillbaka henne varenda gång. Tyvärr tappade jag tålamodet för någon månad sedan när jag kånkade en tung möbel och hon ställde sig mitt ivägen för "femtilefte" gången så jag tappade möbeln och fick den på tårna. Då röt jag till ordentligt både av smärta och ilska vilket jag såklart skäms för idag...:(
Sedan dess går hon lika mycket ivägen men sätter svansen mellan benen så fort jag har minsta lilla skärpa i rösten... Hon blir då också mån om att flytta sig vilket bara resulterar i att hon går ännu mer ivägen för mig...
Det har blivit en ond cirkel av det och jag vet inte hur jag ska kunna bryta den när jag inte ens kan klura ut vad beteendet beror på...

En grind någonstans då? Det löser ju naturligtvis inte grundproblemet, men då kan du ju få pyssla ifred. Bara när du inte har tid eller lust att träna på det.

Hade jag tappat humöret så som du gjorde så hade jag inte grämt mig för det det minsta. Släpp det så gör hunden det också. Dock så hade jag i det läget förmodligen sagt något i stil med "Ja, så går det, flytta dig nu" och sen inte tänkt mer på det.

Vad är det för ras? Hur gammal är hon?

Lägenheten är utformad så att en grind blir lika mycket ivägen som hunden är i dagsläget. Oftast går jag ju sträckan vardagsrum-kök eller vardagsrum-toalett och ska jag stänga ut hunden så hon inte blir ivägen så får hon ligga ensam i sovrummet...
Det är en 5 årig okänd korsning med inslag av troligtvis fågelhund och vinthund säger dom "som vet". Lugn och stabil i det mesta, hänger med mig överallt utan att säga varken bu eller bä. Det är verkligen bara hemma hon gör såhär.

Några kompostgaller då? Så att du kan bygga en myshörna till henne? Där kan ju korgen/filten vara och något märgben/liknande så att det blir en trevlig plats.

Det är som sagt svårt när man inte har sett hunden eller känner den, men jag tror på att vara lugn och konsekvent. Hon ska inte känna sig "hotad" eller bli osäker när du korrigerar henne tillbaka på sin plats, utan trygg och säker på vad som gäller.

Några kompostgaller då? Så att du kan bygga en myshörna till henne? Där kan ju korgen/filten vara och något märgben/liknande så att det blir en trevlig plats.

Det är som sagt svårt när man inte har sett hunden eller känner den, men jag tror på att vara lugn och konsekvent. Hon ska inte känna sig "hotad" eller bli osäker när du korrigerar henne tillbaka på sin plats, utan trygg och säker på vad som gäller.

Ja det är det jag vill uppnå... Ska prova modellen med en myshörna och försöka stänga av den så hon verkligen blir kvar där. Ramlade nyss över henne med en stor kartong julsaker i händerna. Slog sönder knät och några av mina gamla ärvda julgranskulor gick i kras:cry:
Nu ligger hon på plats igen men vibrerar för fullt för att lugna antingen sig själv eller mig, vilket kan man ju fundera på...

Aj fasen :crazy:.

Du kan ju dölja några sidor samt en del av taket/ovansidan med tyg så att det blir lite mer "ombonat" för henne. Ge platsen ett kommando (typ "hörnan") varje gång du placerar henne där så att hon kopplar ihop det så att du kan skicka henne dit senare när du behöver vara ifred. Ge henne alltid sina ben och annat gott där inne så att det blir positivt. Låt henne inte tugga på det någon annanstans rent av.

Nu har hon iofs hållit på så ganska länge, men det finns inte anledning att tro att det kan vara något fel med henne? Smärta, sjukdom?

Jag har en hund som gärna alltid är där jag är. Börjar jag säga åt honom att inte gå efter mig eller hålla sig undan blir han ännu fjäskigare och klängigare, att ignorera honom totalt funkar bäst, han får gå efter om han vill, ser inget problem i det. Kan tycka att det blir ett större problem att skapa en konflikt av något som inte är en så stor grej.

Jag har tänkt tanken att något skulle kunna vara galet fysiskt men det borde ha upptäckts då hon kollades noga flera gånger av veterinär i somras i samband med en halvakut operation av analsäckarna. Och problemet fanns alltså innan dess.
Men det blir nog en hälsokoll efter julen ändå, bara för att slippa vara orolig...

(och så förtydliga så ingen missförstår. Jag har INTE varit arg på hunden. Men man blir ganska tydligt irriterad när man slår sönder ett knä och dessutom blir av med mormorsmors julkulor...)

Senast ändrad:

Jag har en hund som gärna alltid är där jag är. Börjar jag säga åt honom att inte gå efter mig eller hålla sig undan blir han ännu fjäskigare och klängigare, att ignorera honom totalt funkar bäst, han får gå efter om han vill, ser inget problem i det. Kan tycka att det blir ett större problem att skapa en konflikt av något som inte är en så stor grej.

Fast det ÄR ju en stor grej. Hunden går inte bara efter mig utan står gärna rakt framför mig. Jag har försökt ignorera henne men i en trång lägenhet slutar det bara med att jag då får fysa runt hunden framför mig. Prova själv att få något gjort samtidigt som du fyser runt 30 kg med fötterna ;)

Kom problemet långt innan hennes fysiska problem med analsäckarna? Det kan ju ha börjat med säckarna, och blivit en vana (som du nämnde i början).

Oavsett så behöver det ju bli en ändring, men det är aldrig fel att ha med i bakhuvudet att det kan vara sådant inblandat.

Ja men i min värld blir det en större grej att börja banna hunden eller kommendera den att ligga plats i korgen eller stanna i soffan, min hund i alla fall skulle då vara än mer sugen på att fjäska. Jag hade kört ignorera stenhårt, och börjat fundera på saker ikring, är min hund stressad, understimulerad osv. Och löst det den vägen. Sen är ju vissa hundar så (min hund) att dom vill vanka efter, utan att han för det är stressad. Jag får en bild av en hund som fjäskar lite eftersom matte är stressad/irriterad? För så har det varit mellan mig och min staff, som är världens fjäskmonster. Han hoppar och är upp i ansiktet på mig hela tiden, är jag irriterad så blir han värre för att fjäska mig glad. Han ska även ligga på mig hela tiden eller sitta i knät direkt jag sätter mig. Jag har helt enkelt släppt det och insett att jag har två fjäskfisar som gärna vill umgås med mig. Och det får dom gärna göra, jag platsar inte mina hundar hemma osv då dom faktiskt är lediga och får välja själv vad dom vill göra. Ligga kvar eller komma med. :) Är det så att min hund skulle ändra beteende, och helt plötsligt bli jättefjäskig/orolig vanka osv så är det ju kanske något i vardagen som orsakat det?

Jag tror ocksa att ignorera ar det basta. Flytta hunden genom att ga in i henne samtidigt som du lar henne ett ord som blir att ga ur vagen. (Utan att jag tankte pa det blev det ett 'fult' "Go Away!" som sitter berghart sa nu far lillan lara sig samma:o)
Om 'stanna kvar liggande' plotsligt inte funkar men har gjort det forut beror det pa dig ... antingen ar du inte konsekvent och later henne studsa rakt upp, eller sa glommer du att ge ett "release" ord nar hunden far komma upp igen. Jag har flera "ligg" ord ... "Go lay down" betyder att dom ska ga och lagga sig dar de vill och halla sig ur vagen ett tag. Det funkar bara till en viss grad da det ar okay att studsa upp igen. Jag far da och da 'forstarka' det igen genom att tala om hur duktig hunden ar som ligger kvar nar jag sagt till.

Precis, är mina hund ivägen så går jag in i dem och ber dem strängt flytta på sig, sen fortsätter jag ignorera om hunden är jobbig (går den överdrift säger jag lugnt och bestämt "räcker"). Men jag går inte och är irriterad suckar på hunden om det följer mig eller råkar vara i vägen (menar ej att du gör det :) ) , för det förvärrar fjäsket. Att istället inte göra en grej av det, utan bara helt obrytt göra mitt och strunta totalt i dem funkar bättre på mina två om dom är jobbiga. Det blir så tvetydiga "kommandon" annars, som ofta låter olika "ligg, lägg dig, gå, gå och lägg dig" osv, som ibland handlar om att hunden ska göra det några sekunder, ibland längre osv beroende på vad vi gör och är på för humör. Vill ja ha dem strängt ur vägen så stänger jag in dem i ett annat rum ett tag helt enkelt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar