Hund som äter för fort

M

Mirela

Ja, vad gör man åt saken?

Ägaren har provat att ge lite mycxket och mellan. Ingen skillnad, hunden hivar in allt i två tuggor och sätter ofta i halsen för han öter så fort.

Jag funderade på om man kunnde utfodra hunden ute på tomten genom att "slänga" det på gräsmattan så han får leta reda på det (och förhoppningsvis går det inte lika fort då) Kzan det vara ett alternativ?

Tips?

Sv: Hund som äter för fort

Späd hundmaten med lite mer ointressant mat, typ morötter, det brukar ta en stund att sortera.

Hiva ut på tomten som du säger. Själv har jag med mig frukostgivan i en godisväskaväska som jag fäst bak på mina byxor.Sen på morgonpromenaden går hunden framför mig och jag kan hiva ut hundmat bakom oss. När vi sedan vänder har han lätt att göra i 15 minuter innan allt är uppplockat.

Förutom det som Blandrastik skrev så kan man prova att lägga maten i en pet-flaska eller liknande. (Mer-flaskor har jättestort hål, om nu de vanliga har för litet hål för att fodret ska gå i)
Lägg i maten, lägg ner flaskan på golvet och vips, så har hunden lite att jobba med för att komma åt maten och det tar lite längre tid att få i sig allt eftersom det inte kommer så jättemycket åt gången.

Håller med föregående, antingen sprida ut när man är ute, eller på t.ex. en bricka inomhus. Annars finns det ju speciella skålar för "hetsätare". Har ingen aning om dom fungerar, men det kan ju vara en idé att prova? :)
16978f90-83b4-4616-9a62-b9d68f160d60_large.jpg

Jag tycker det hjälper att ha en skål som är rund i botten och hälla vatten på fodret så att bitarna halkar runt. Då sätter de inte lika lätt i halsen heller.

Våran labbe har alltid varit" hetsätare" vi har alltid fått blött upp torrfodret annars sätter han i halsen, han är nu inne på sitt 12:e år och vi gör det än, vi brukar också blanda i något med kletig konsisten som gör att han får arbeta med maten för att få ur den ur skålen tex lite gröt eller mos eller liknande.

Blandar ägaren ut fodret med vatten? Man ska alltid ge torrfoder tillsammans med vatten, jag blandar ungefär hälften vatten och hälften torrfoder i skålen. Svårare att hetsäta då :). Hiva ut på tomten är väl jättebra, då blir hunden mentalt berikad samtidigt (hundar vill hellre söka efter mat än få serverat i skålar)!

KL

När jag passade en malle-tik för många år sedan så la jag i lite större stenar (det blir då lite som skålen Priscilla presenterade här ovan fast stenarna kasar runt).

På sommrarna brukar jag lägga maten i en burk, blanda i lite grönsaker och sen hälla vatten på och in i frysen några timmar. Då måste hunden gnaga och jobba ganska mycket för att få tag i bitarna. Den får i sig mer vatten och om man lägger i något som hunden inte gillar så har den ett himla huvudbry att fixa bor det från den frysta klumpen.

Jag har också kört med stora sten,eller om det är en mindre hund tennisbollar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! En bekant till min mamma har en king charles spaniel som har en "beteendestörning" som bara blir värre och värre. Hunden har sedan...
Svar
2
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Vi har relativt nyligen flyttat till en ny lägenhet (mitten av feb) och sen dess har våran hund blivit väldigt skällig och vaktig inne...
Svar
2
· Visningar
1 294
Senast: Taxilock
·
Hästhantering Jag är bokstavligt talat helt förkrossad! Har precis kommit hem från stallet och sitter just nu och äter Ben and Jerry's och försöker...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
14 028
Senast: Piraja
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 345
Senast: walkyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10