Hund som är "hanhundsilsk"

Minerva

Trådstartare
Anledningen till "" är att Terriern jag har, är lite som han är.
inte överdrivet förtjust i andra hundar, då speciellt hanhundar.
Han växte upp med en likadan terrier som han själv är (australisk)
och de va som ler o lång halm.
Helt plötsligt går de bara inte ihop, har rykt ihop några gånger ..

Det fula med han är att Hanhundar som han träffat där de varit valpar går utmärkt att umgås med o leka med när de nått vuxen ålder..
Men träffar han dom för första gången i vuxen ålder, så går det bara inte ..
Vad är anledningen till detta?
Det är ju ändå hanhundar ...

Just nu umgås jag med en som vi inte har träffat på kanske 1½ år.
Hon har en hanhund som blir 2 nu snart och min terrier ser han, inte en tendens till ett morr eller något aggresivt (stavning??) utan svansen går som en propeller och de leka på en gång ..

Sv: Hund som är "hanhundsilsk"

Hundar i allmänhet vill ju göra upp om vem som ska bestämma. Hundar som lekt som valpar blir äldre och vill börja besämma. Därav tror jag att din hund och den andra hanen ryker ihop nu som äldre. Antingen får du låta dom göra upp men stå med brevid, oftast brukar djur göra upp sådant själva. Eller så kan dom helt enkelt inte umgås.

Att din hund inte går ihop med hanhundar den träffar vid vuxen ålder tror jag också har med "rangtänket" att göra. Dom vill göra upp.

Din "kompis" hund går kanske din hund bra med för dom har inte kommit till stadiet då dom vill göra upp, eller så har dom redan gjort upp utan att ni sett det :P Så tror jag helt enkelt.

Min hund (hane - jack russel ) låter jag inte ens hälsa på andra han hundar för det blir bara massa bråk av det :P istället får han leka med tikar vilket fungerar utmärkt, han lägger sig direkt tiken säger ifrån, vilket han inte gör om det är en hane.

Ja asså grejen är ju det med hanen som han växte upp med är ju 1½ -2 år äldre än V.
sen vill jag inte gärna låta dom ryka ihop då jag inte känner för att vare sig min eller kompisens terrier ska få onödiga skador och kanske bli ännu värre mot andra hundar.. så det skippar jag totalt.

Det är inte bara denna kompisens hanhund som han går ihop med ..
utan har fler vänner med hanhundar som V har träffat när de har varit valpar o de ha lekat då och sen spelar det ingen roll hur länge de ha varit ifrån varandra men han blir inte aggro på dom överhuvudtaget ..

Peppar peppar så känner jag EN som har en vuxen hanhund som det går med, V är inte överförtjust men det går ..

ja du får helt enkelt låta hunden vara med dom hundar den går med :p finns ju inget annat.

förklaringen till beteendet är just det att hanhundar ofta inte går ihop om dom inte lärt känna varandra från valpålder, eller om dom fått göra upp om vem som bestämmer :p.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 804
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: Trassel12
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 444
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.