Hund på tåg?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nelly_Muffin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 972
Sv: Hund på tåg?

inte de gånger jag åkt iaf. då har de bara kostat 5kr/barn.

ungdom är du väl upp till 26 har jag för mig....

saxat från sj:s hemsida

Resa med barn

Vuxen plus barn

Ta med dig två barn under 16 år på SJs dagtåg och betala endast bokningsavgiften (max 10 SEK) per barn. Barn under 16 år reser till kraftigt reducerat pris på SJs nattåg. Barn under 9 år kan även kostnadsfritt dela säng med medföljande vuxen eller annat barn.

Ungdom/student plus barn

Ta med dig två barn under 7 år på SJs dagtåg och betala endast bokningsavgiften (max 10 SEK) per barn. Barn under 16 år reser till kraftigt reducerat pris på SJs nattåg. Barn under 7 år kan även kostnadsfritt dela säng med medföljande vuxen eller annat barn
(Reser du med barn kan du ta med dig två barn under 7 år för endast bokningsavgiften, 5 kronor per barn (10 kronor om du handlar hos manuell betjäning).)

Senast ändrad:

Det kan ju vara så att SJ inte räknar hundar som barn, utan just som ungdom? Dom vill väl ha hundarna på golvet i förstahand. Om det gick att boka en plats för 5-10 kronor (som det gör för barn) så skulle väl alla boka säten till hundarna. Så dom kanske tar mer för det helt enkelt.

Till TS: säg till konduktören att han/hon jättegärna får säga till dig om ni stannar vid någon station några minuter så att du kan ta ut hunden. När jag har åkt snigeltåget till sthlm (bara fem timmar) med valpen så gjorde jag det. Dom var jättesnälla och sade till, och dom går ju själva av tåget så jag gick av med dom och höll mig i närheten av dom. Liiite stressad blir man ju men vet dom att man ska med så är dom ju snälla och ser till att man kommer på igen. :) Det är min erfarenhet iallafall. :p

Det kan ju vara så att SJ inte räknar hundar som barn, utan just som ungdom? Dom vill väl ha hundarna på golvet i förstahand. Om det gick att boka en plats för 5-10 kronor (som det gör för barn) så skulle väl alla boka säten till hundarna. Så dom kanske tar mer för det helt enkelt.

Till TS: säg till konduktören att han/hon jättegärna får säga till dig om ni stannar vid någon station några minuter så att du kan ta ut hunden. När jag har åkt snigeltåget till sthlm (bara fem timmar) med valpen så gjorde jag det. Dom var jättesnälla och sade till, och dom går ju själva av tåget så jag gick av med dom och höll mig i närheten av dom. Liiite stressad blir man ju men vet dom att man ska med så är dom ju snälla och ser till att man kommer på igen. :) Det är min erfarenhet iallafall. :p

Oh vilka bra tågvärdar du träffat!

Första tågresan med Keo var så trevlig, jag fick all hjälp jag ville ha.

Andra...jag kom springandes längs perrongen till rätt vagn, släpandes med fyra väskor, bur och en hund. Bär ombord medan mor förklarar att hon bara ska hålla hunden på perrongen medan jag bär in väskorna. Enklast, lugnast.

Nehejdå! J*lar vad bråttom det var! Hon sa till min mamma att hon fick "kasta på hunden eller låta bli, nu stängde hon dörrarna", och jag tog inte ens tio sekunder på mig. Hade platsen närmast dörren. Bara in - lämpa av - ut för att hämta. Alltså, hon SÅG ju för F*N hur situationen såg ut!?

...sa Syrsa som ska vara negativ...

saxade in det bara för någon trodde de var dyrare att platsboka för barn...

har oxå stött på väldigt hjälpsamma konduktörer, en tjej skulle åke från sthlm till alvetsa med pojkvännens hund,
och hunden i fråga blev ganska stressad, tjejen fick sätta sig med hunden i konduktörens hytt hela resan :)

Jag o sambon åkte nyligen samma sträcka (östersund-götet) t.o.r. Lyckligtvis är det oftast inte så många som åker djurkupé nattetid så plats lär ni få. Tyvärr får man inte nån chans att sova. Enda längre stoppet är i sthlm så man får helt enkelt låta hundarna göra sina behov på perrongen. Ta med en filt el liknande som hunden kan ligga på på sätet så du slipper ha den på golvet. Sen är det bara att prata med konduktörerna för att få reda på om de ska ha några kortare stopp. De brukar vara väldigt trevliga.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
648
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer