Hund på tåg?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nelly_Muffin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 972
N

Nelly_Muffin

Om man ska åka tåg hela natten Göteborg-Östersund kan man ha med hunden då? Finns det sovvagn där man kan ha hund? Eller är det bara att glömma? Det är ju inget problem för hunden att sova en natt men om tåget blir försenat lär ju hunden kissa ner sig på morgonen :S Eller kan man gå av och kissa på perrongen när tåget stannar ibland? Vet inte om jag skulle våga det, tänk om tåget åker ifrån en liksom... Har någon gjort detta?

Sv: Hund på tåg?

Hundarna får inte vara i sovkupéerna tyvärr. Har en kompis som bor högt upp i norr och hon har åkt nattåget flera gånger, hennes hundar brukar sova på hatthyllan :D

Det finns tyvärr ingen sov eller liggvagn där man får ha hundar. Däremot finns det ju självklart sittplatser där hundar får vistas.
Tror inte kissandet blir något problem. De flesta vuxna hundar klarar av att hålla sig bra mycket längre än man tror. Och blir det så mycket förseningar att det blir något problem med rastningen så lär ni antingen få byta tåg eller ta buss, då hinner du rasta!

Du får inte åka sovvagn med hund men vanlig vagn går bra. Ibland stannar tåget lite längre på någon perrong och då brukar tågföraren säga till att det går bra att gå ut och sträcka på benen x antal minuter, då kan du ju passa på.

Okej.. Det stämmer nog att hon klarar att knipa ett bra tag. Men klarar jag av att sova på en stol hela natten :crazy: På hatthyllan vågar jag inte ha henne, hon är för stor och dessutom kan hon ju trilla ner? Kan ju ha henne i bur på golvet. Men jag vill inte sitta hela natten och inte kunna somna :p

Ofta är sittvagnarna på nattågen lite halvtomma på just natten så man kan ofta sno åt sig två platser och då kan man ju halvligga iaf.

Det är sittplats på tåg som gäller. Har man tur hinner man av och kissa hundarna. Men är tåget försenat blir det inga långa stopp. Det är alltid ett stort orosmoment tycker jag. För mig har det alltid löst sig, men otroligt stressande. Bra på vintern om det är lite snö på perrongen om man har en svårkissad hund. Det är inte alla hundar som kan kissa på en perrong rätt upp och ned.

Min hund kissar på kommando... Om det inte är inomhus eller på en arrangerad rastplats med sågspån på My Dog :p Men jag skulle få sån panik av att tåget skulle åka, så jag låter nog hellre bli, om dom inte säger att "nu går det bra att sträcka på benen och ta lite luft". Man vill ju inte stå där i en främmande stad när tåget åker :eek:

Det kommer nog gå jättebra med sittplats om man inte får platsen bredvid ledig är det väl bara att somna sittandes, för eller senare blir man väl skittrött :D

Tack för att ni ville förklara hur det funkar, nu kan vi resa hela tiden :banana:

Om du bokar djurkupee kan du ha en himla tur att det är bara du som åker, då kan du sträcka ut dig på 4 säten. Tar du öppen kupe, så blir det bara 2 säten = trångt men det går.

Vill du ha mer plats: Boka plats till hunden så får du ju två säten - dessutom mycket benutrymme där hunden kan vara.

Jag åkte tåg Lidköping-Skåne i julas och då stannade jag lite extra i Göteborg för att hinna ta en 40 minuterspromenad med hunden. Hade bokat ungdomsbiljett till Keo så vi hade hur mycket plats som helst (mitt i julresandet!). Skönt! Och eftersom jag betalat för platsen hade jag inget dåligt samvete att hunden tog upp plats.

Han satt ömsom på filt i sätet, ömsom utsträckt på golvet.

/Syrsa

Vill du ha mer plats: Boka plats till hunden så får du ju två säten - dessutom mycket benutrymme där hunden kan vara.

Jag åkte tåg Lidköping-Skåne i julas och då stannade jag lite extra i Göteborg för att hinna ta en 40 minuterspromenad med hunden. Hade bokat ungdomsbiljett till Keo så vi hade hur mycket plats som helst (mitt i julresandet!). Skönt! Och eftersom jag betalat för platsen hade jag inget dåligt samvete att hunden tog upp plats.

Han satt ömsom på filt i sätet, ömsom utsträckt på golvet.

/Syrsa

Kan man boka ungdomsbiljett till hunden även om man själv inte är ungdom? Hunden är ju ungdom. :P

Vet ju inte hur gammal Du är Syrsa, bara en allmän fråga. Bara så Du inte tror att jag bara förutsätter att Du inte är ungdom. ;)

l

Haha! Ingen fara!

Jag är inte ungdom längre, inte ens student numera *suck*

På SJ-tåg kan man boka ungdomsbiljett till hunden om man vill ha en plats åt den.

Hur det är på Veolia vet jag inte, men om man kan åka gratis med hunden så borde man ju kunna köpa en biljett åt den även om tågbolaget inte uttryckligen säger så? (Jag köpte den billigaste ungdomsvarianten på SJ)

Jag funderar på att åka Skåne - Joeström (Tärnaby) här i februari/mars...det lär ju få planeras ordentligt...jag ÄLSKAR att åka tåg, och bussen Umeå - Tärnaby (Blå Vägen) måste vara en av de mest fridsamma, fantastiska och vackra vägarna i Sverige! Åtminstone för en sörlänning som längtar till "riktig" natur ;)
Ååååå, jag längtar!

/Syrsa

Veolia känner jag inte ens till... :o
Inskränkt sthlmare ;)

Men vad bra att det går med ungdomsbiljett till hunden...

Jag slutade vara ungdom och student samma år. Dåligt planerat. :D

Jag slutade vara ungdom och student samma år. Dåligt planerat. :D

Attans!

Jag som tyckte livet som student var så behagligt underbart saknar det varje dag! (Inte festandet för det har aldrig varit min grej, men självständigheten, den intellektuella miljön och känslan av att man gjorde något viktigt när man läste en bok!)

/Syrsa

Attans!

Jag som tyckte livet som student var så behagligt underbart saknar det varje dag! (Inte festandet för det har aldrig varit min grej, men självständigheten, den intellektuella miljön och känslan av att man gjorde något viktigt när man läste en bok!)

/Syrsa

Jag saknar det också... Nu är man mer i ekorrhjul känns det som. En fördel är dock att hunden kan vara med mig på jobbet, det hade ju inte riktigt funkat på föreläsningarna. ;)

Men studentlivet var något visst... Funderar nästan på ngn kvällskurs i höst.

Men nu blev det väldigt OT. Sorry TS.

/minimal

men borde det inte gå att bara reservera en plats som man gör med barn?? det åker ju två barn "gratis"(5kr st) när man bokar vuxenbiljett...

Nä mer än så kostar det. Men jag minns inte hur mycket. Eftersom jag åkt med två stora hundar brukar jag reservera tre platser. Runt ett bord med 2+2 platser.

*kl*

På SJ får man ta med två normalstora sällskapsdjur/betalade vuxen. De ska åka på golvet. Vill man ha en särskild plats, eller om djuret är stort köper man ungdomsbiljett.

/Syrsa

Jag är 15, antar att jag är ungdom då. Hunden är 11 kg ska åka i bur på golvet/ på sätet bredvid om hon vill.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
648
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer