Hund på marknad

Idag har jag varit på en stor marknad och förundras återigen över folk som tar med sig hunden. Marknaden i fråga är mycket välbesökt och det är ofta mycket trångt. På de flesta ställena går man som packade sillar.
Under årens lopp har jag sett både vuxna hundar och valpar där. Deras ägare stannar och pratar med vänner varpå hunden sätter sig ner och blir trampade på svansen. De blir buttade av alla ben omkring sig då de går och ser bara typ knän. De brukar ofta se mycket olyckliga och ynkliga ut.
Är det någon som kan förklara varför man tar med sig hunden till ett sådant ställe?
Min har aldrig blivit trampad på och varit med påå marknader varenda sommar :)
Måste ju vara någon extremt välbesökt marknad du var på eller idioter som trampar på hundar , man ser ju hundarna annars.

Ja dig och de som gnäller, vad stör det egentligen dig , varför bryr du dig ens ?
Låt folk ha med sina hundar om de vill, de flesta kan avgöra om hunden tycker det är kul eller inte.
Min älskar att följa med på marknad.
De flesta kan helt uppenbart inte avgöra det. Då skulle jag inte se dessa stressade hundar år efter år på den marknaden. Du har inte sett dem så hur kan du avgöra om jag är gnällspik eller bryr mig om djuren? Enligt din filosofi ska man väl skita även i lantbruksdjur som står och svälter, piskas blodiga eller har hovar klävar som ser ut som näbbstövlar.

Tillägg: Angående småhundar som blir burna så är de i minoritet. De flesta blir omkringsparkade på marken.

Har ingen
De flesta kan helt uppenbart inte avgöra det. Då skulle jag inte se dessa stressade hundar år efter år på den marknaden. Du har inte sett dem så hur kan du avgöra om jag är gnällspik eller bryr mig om djuren? Enligt din filosofi ska man väl skita även i lantbruksdjur som står och svälter, piskas blodiga eller har hovar klävar som ser ut som näbbstövlar.

Tillägg: Angående småhundar som blir burna så är de i minoritet. De flesta blir omkringsparkade på marken.
va okej , nä har själv lantbruksdjur här.
Vad dramatisk du är.
Nej jag upplever inte att det är s hemskt på msrknad för hundar som du beskriver , vi har väl varit i olika delar av landet.

Jag ser iofs en hel den små terriers och annat som släpas omkring i koppel, de går runt i ett hav av människovader och knän. Inte så himla skoj.

Jag tar inte med min 27 kilos Tant om det är trångt heller.

Senast jag var nere i folkvimlet höll jag på att trampa på en tax som plötsligt dök upp bland alla ben. Större hundar är visserligen lättare att se men när det är så trångt som på en större marknad så är det lätt hänt att en tass blir trampad på ändå. Dessutom är det ett konstant sorl. Med tanke på att det är något man ser varenda jäkla år(ok, det var några år sedan jag var där men jag betvivlar att det blivit bättre) är det uppenbart att många inte kan avgöra när det är lämpligt att ta med sig sin hund.
Att folk tar med sig en hund till en mindre marknad där man kan strosa mellan stånden och hålla sig borta från den värsta trängseln är något helt annat, det skulle jag själv kunna göra.

Mina har fått följa med flera gånger och eftersom dom är små så bär jag dom så dom inte riskerar att bli trampade

En trampad tass kan bli illa skadad om något bryts i den så trängsel skulle jag aldrig gå i, inte ens med våra stora.

Jag lämnar nog helst mina hemma om jag skulle gå på marknad, men de skulle nog inte lida så mycket av det givet folk inte försökte ta kontakt med dem (och det finns det ju nästan alltid folk som gör). Min ena blir ganska besvärad av närmanden.

Lite OT:
Under många år behövde regelbundet röra mig genom Stockholm C med hundarna i rusningstrafik. Det var inte så kul. Folk har bråttom och visar ingen hänsyn utan kan springa förbi med en stor väska som dunkar till hundarna i huvudet, osv. Under en period när min ena hund fick ha munkorg på sig ute för att inte svampförgifta sig så blev jag varse att folk tror att om hunden har en munkorg så är den farlig. På skoj testade jag att sätta på hundarna munkorgar när vi passerade Centralen och det var med rätt stor munterhet som jag kunde se hur det helt plötsligt banades fri väg för oss. :D

Vår augustifest, med marknad på stan (Norrköpings city) ser ut så här.....
Nä, inga mindre hundar här tack då det är en smal kilometer lång gata med stånd på varje sida och resten är ett torg med öltält, musik mm knökat med folk :)

Jag har ingen mot vare sig högre ljud eller folk - bara det inte är trängsel, för en mindre hund blir lätt halvmosad av folk som inte ser och överkörda av barnvagnar.
Marknader på landet eller i mindre städer är mycket mer öppna och där ser jag inga problem :)

Har haft med en av mina tidigare shar-pei på denna marknad, fast väldigt tidigt innan de flesta slutat jobbet (marknaden är fre-lör) och då gick det superbra att ta sig fram. Fast hon blev mest skum på den uppstoppade renen vid korvdisken ;) MIna mindre heeler - aldrig dom får följa med :D
04augusti.jpg

Augustifesten.jpg

Jag har haft med mig Svansson på marknader ibland, men då är det marknader som ser ut såhär (lånad bild)
13645347_1039888802732594_2898218696833634299_n_zpsh5gf8gye.jpg

dvs marknader där vi inte behöver trängas alls. Eftersom jag har problem med folksamlingar så skulle jag aldrig själv röra mig i miljöer som de @russinbulle visar och då känns det okej att ta med Svansson.

Anledningarna till att han få följa med är dels för att han inte uppskattar att bli lämnad ensam och dels så brukar vi ofta ta en promenad/fika på något hundvänligt ställe eller dylikt i samband med utflykten för att se något nytt så då blir det en heldagsutflykt för oss båda två. Iom att vi numera bor på landet så ser jag också varje utflykt som ett sätt att träna på att vara runt folk för oss båda, men i en lagom dos såklart. Så jag ser inte att han skulle må bättre av att vara kvar hemma i just vårt fall :)

Är det dock minsta risk för fyrverkerier eller trängsel så stannar vi hemma båda två. :)

Jag har haft med mig Svansson på marknader ibland, men då är det marknader som ser ut såhär (lånad bild)
13645347_1039888802732594_2898218696833634299_n_zpsh5gf8gye.jpg

dvs marknader där vi inte behöver trängas alls. Eftersom jag har problem med folksamlingar så skulle jag aldrig själv röra mig i miljöer som de @russinbulle visar och då känns det okej att ta med Svansson.

Anledningarna till att han få följa med är dels för att han inte uppskattar att bli lämnad ensam och dels så brukar vi ofta ta en promenad/fika på något hundvänligt ställe eller dylikt i samband med utflykten för att se något nytt så då blir det en heldagsutflykt för oss båda två. Iom att vi numera bor på landet så ser jag också varje utflykt som ett sätt att träna på att vara runt folk för oss båda, men i en lagom dos såklart. Så jag ser inte att han skulle må bättre av att vara kvar hemma i just vårt fall :)

Är det dock minsta risk för fyrverkerier eller trängsel så stannar vi hemma båda två. :)
Ja det där är stor skillnad mot vår sommarmarknad :D

Det är inte värre på marknad än på stora stockholms utställningen,snarare tvärt om.
Jag har ofta mina med mig,till dom små så röjer jag väg, när jag hade dobbisar så röjde sig vägen automatiskt :D
Tänkte det samma. Jag tar med mina på div medeltidsmarknader varje år. Mycket bra miljöträning. Tycker inte att det är ett dugg värre än att tvinga in hunden i en knökfull mässlokal.

Jag lämnar nog helst mina hemma om jag skulle gå på marknad, men de skulle nog inte lida så mycket av det givet folk inte försökte ta kontakt med dem (och det finns det ju nästan alltid folk som gör). Min ena blir ganska besvärad av närmanden.

Lite OT:
Under många år behövde regelbundet röra mig genom Stockholm C med hundarna i rusningstrafik. Det var inte så kul. Folk har bråttom och visar ingen hänsyn utan kan springa förbi med en stor väska som dunkar till hundarna i huvudet, osv. Under en period när min ena hund fick ha munkorg på sig ute för att inte svampförgifta sig så blev jag varse att folk tror att om hunden har en munkorg så är den farlig. På skoj testade jag att sätta på hundarna munkorgar när vi passerade Centralen och det var med rätt stor munterhet som jag kunde se hur det helt plötsligt banades fri väg för oss. :D
Ammo skäller ibland när han har tråkigt på promenaden (alltså rätt ut i tomma intet, eller så skäller han till och tittar på mig - för att dra igång bus) och när han gör det i sådana miljöer så är det plötsligt inte alls så trångt att gå :o:D

Nu är jag sällan på marknader, men Ammo skulle inte bry sig om det var snortrångt och massor med folk. han är lika glad oavsett - därimot tycker inte jag att den typer av miljöer är så rolig så det är sällan vi gör sånt.

Idag har jag varit på en stor marknad och förundras återigen över folk som tar med sig hunden. Marknaden i fråga är mycket välbesökt och det är ofta mycket trångt. På de flesta ställena går man som packade sillar.
Under årens lopp har jag sett både vuxna hundar och valpar där. Deras ägare stannar och pratar med vänner varpå hunden sätter sig ner och blir trampade på svansen. De blir buttade av alla ben omkring sig då de går och ser bara typ knän. De brukar ofta se mycket olyckliga och ynkliga ut.
Är det någon som kan förklara varför man tar med sig hunden till ett sådant ställe?

Jag brukar ta med min pudel om jag inte har någon hundvakt. Dock så lyfter jag upp honom och bär där det är som trångast :) han är döv så oljudet stör honom inte (han har t.o.m varit med på konsert en gång :D )

För vad som helst tillsammans med mig är 100 gånger bättre än att vara ensam eller med en hundvakt enligt min hund.
Eftersom jag måste jobba 40 timmar i veckan så är det ändå fär mycket tid med hundvakt som det är. Så han får följa med dit jag går om det öht är möjligt.

Han är stencool i alla miljöer. Är det för trångt och han riskerar att bli trampad så bär jag honom.

För vad som helst tillsammans med mig är 100 gånger bättre än att vara ensam eller med en hundvakt enligt min hund.
Eftersom jag måste jobba 40 timmar i veckan så är det ändå fär mycket tid med hundvakt som det är. Så han får följa med dit jag går om det öht är möjligt.

Han är stencool i alla miljöer. Är det för trångt och han riskerar att bli trampad så bär jag honom.
Det finns säkert en och annan som tycker jag borde säga upp mig och enbart ägna mig åt typiskt hudvänliga aktiviteter. Men det är ju inte helt realistiskt. Det går inte att placera om honom heller.
Så länge han inte far illa så får kan helt enkelt följa med på massa saker även om det inte är "direkt meningsfullt" för honom.

Min har aldrig blivit trampad på och varit med påå marknader varenda sommar :)
Måste ju vara någon extremt välbesökt marknad du var på eller idioter som trampar på hundar , man ser ju hundarna annars.

Jag tänker på Skänninge eftersom jag bor här.
Har själv trampat på flera hundar när det varit så mycket folk att man knuffas framåt. Det är omöjligt att se hundarna och för mig är det verkligen idioti att ta med dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 466
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 236
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V