Hund på marknad

Shaggy

Trådstartare
Idag har jag varit på en stor marknad och förundras återigen över folk som tar med sig hunden. Marknaden i fråga är mycket välbesökt och det är ofta mycket trångt. På de flesta ställena går man som packade sillar.
Under årens lopp har jag sett både vuxna hundar och valpar där. Deras ägare stannar och pratar med vänner varpå hunden sätter sig ner och blir trampade på svansen. De blir buttade av alla ben omkring sig då de går och ser bara typ knän. De brukar ofta se mycket olyckliga och ynkliga ut.
Är det någon som kan förklara varför man tar med sig hunden till ett sådant ställe?

Idag har jag varit på en stor marknad och förundras återigen över folk som tar med sig hunden. Marknaden i fråga är mycket välbesökt och det är ofta mycket trångt. På de flesta ställena går man som packade sillar.
Under årens lopp har jag sett både vuxna hundar och valpar där. Deras ägare stannar och pratar med vänner varpå hunden sätter sig ner och blir trampade på svansen. De blir buttade av alla ben omkring sig då de går och ser bara typ knän. De brukar ofta se mycket olyckliga och ynkliga ut.
Är det någon som kan förklara varför man tar med sig hunden till ett sådant ställe?
Är det trångt och risk för att bli trampad på så förstår jag det inte heller. Likaså om det är varmt eller hög volym.

Däremot tog jag med min 14v valp plus en hund till till ett stort event idag i syfte att miljöträna. Men här är ytan så otroligt stor, mycket natur osv så det blir ingen stress eller tramprisk på det viset.
Det var heller inte varmt.
Hon fick se en massa nya, för henne konstiga saker och höra ljud som för henne var onormala. Hade jag upplevt att hon kände obehag så hade vi åkt hem. Nu la hon sig till rätta vid mina fötter och passade på att vila då vi såg på olika uppvisningar.
Mycket lyckad träning över lag :)
Vi tar dit några av våra hundar varje år för att just miljöträna dem. Vi behöver miljöstarka hundar för deras syftes skull.

Ja till vår marknad i Norrköpings city tar jag inte ner någon hund - där är alldeles för trångt. Jag får ju själv armbåga mig fram :cautious: Däremot tar jag alltid med mina hundar till tivolit när det kommer hit, för dit har jag även gångavstånd och är dessutom våra kända lekmarker :D Aldrig trångt dagtid/tidig kväll, men väl mycket musik, snurrande karuseller osv :)

Vi tar dit några av våra hundar varje år för att just miljöträna dem. Vi behöver miljöstarka hundar för deras syftes skull.
Sånt kan jag förstå men här pratar vi om en välbesökt svensk marknad längs en mindre stads gator. Man får verkligen tränga sig fram för att komma dit man vill.

Nej. Det är samma på en stor marknad här i trakten, där arrangörerna till och med uppmanar hundägare att lämna sina hundar hemma eftersom det varje år sker minst någon incident i trängseln. Ändå ser man alltid flera hundar i vimlet, vissa precis innan man är på väg att trampa på dem. :crazy:

Brukar ta med hundarna när det är jakt mässa på Elmia, kan bli riktigt folk men har aldrig upplevt att våra hundar har ont av det, när det blir riktigt tjockt med folk går hundarna bakom oss.

Varför, vi har en Hedehund som inte är vanlig och vi brukar ha Småland oxå som tillhör dom mindre till antal av stövar raserna, så helt enkelhet lite reklam och det brukar komma fram många och fråga om Heden.

Andra ställen jag brukar vara på som det är mycket folk brukar inte hundar vara välkomna.

Förstår inte riktigt heller, ska mycket till för att jag ska ha med hunden på ngt sånt. Har själv bara haft med hunden på ett par större häst tävlingar, och då ska det vara att man inte går och sniglar sig fram i vimlet utan är där för att göra ngt vettigt så som gatekeeping eller hindervakt hela dagen och inte kunnat lämna hunden hemma.

Marknad har alla våra hundar varit med på, men då som säljare och ligger under bordet/ i husbilen eller flörtar med kunder för att de inte fått ngn uppmärksamhet på jääätte länge ;). Och det har bara varit bil marknader, dvs inte lika tätt som vissa marknader där man knappt kan röra sig själv. Och hunden är inte mitt i vimlet utan har sin plats och kan iaktta allt på avstånd.

Att hasa runt längst trånga gator med en hund som är varm, stressad och som blir trampad/knuffad stup i kvarten ser jag ingen mening med. Miljöträning för en vuxen hund är ju en sak men att bära runt på en skräckslagen valp eller mini hund hela dagen eller dra med sig 3 små hundar efter sig i koppel och bli fälld varje gång man möter en annan hund är bara dumt.

Brukar ta med hundarna när det är jakt mässa på Elmia, kan bli riktigt folk men har aldrig upplevt att våra hundar har ont av det, när det blir riktigt tjockt med folk går hundarna bakom oss.

Varför, vi har en Hedehund som inte är vanlig och vi brukar ha Småland oxå som tillhör dom mindre till antal av stövar raserna, så helt enkelhet lite reklam och det brukar komma fram många och fråga om Heden.

Andra ställen jag brukar vara på som det är mycket folk brukar inte hundar vara välkomna.
Nyfiken fråga, men vad är en Hedehund för ras? Jag hittar ingenting när jag googlar, får bara upp förslag på herdehundar. :confused:

Folk vallfärdar hit när det är marken
Går som packade sillar och det är så jäkla drygt, skulle aldrig drömma om att ta med hund under dagen.
Däremot på kvällen eller eftermiddag dag två brukar det vara lite folk så då kan vi gå en vända som lite miljöträning.

Jag har också otroligt svårt att se vad hundarna skulle ha ut av att gå på marknad. Det är ju inte ett nolltillstånd där det inte spelar dem någon roll, det är ju bara ett långt lidande av en massa ben, folk som trampar på svansen, puffar, buffar och stressar. Kan inte vara jättekul att vara i den höjden i trängdel.

Nyfiken fråga, men vad är en Hedehund för ras? Jag hittar ingenting när jag googlar, får bara upp förslag på herdehundar. :confused:
Det är en svensk älgspets, det som gjorde att min pappa ville testa heden var att den inte är så stor och den är lätt i kroppen, vi är total fast i rasen.

Den är inte godkänd i skk men i våras började samarbetet mellan skk och uppfödare att få hedehunden intagen i skk så minst 2 år kvar innan det blir tummen upp eller ner.

Jag har med mina för miljöträning och för att de ska få komma ut och se lite annat. Dock så åker jag någon timme innan det stänger. Jag har reflexväst på hundarna så de syns ordentligt. Där det blir såna "proppar, så går vi åt sidan och väntar ut det hela. Den lilla hunden lyfter jag på de värsta ställena. Marknaden vi går på är trång i början, i ingången, sen kan hundarna lugnt gå och strosa i resten av gångarna. De har fått lite hundgodis av försäljarna och nog tyckt det har varit ganska trevligt.

Ena nuvarande hunden skulle jag inte ta med. Han är osäker på människor och skulle ju stressas ihjäl.

Jag förstår inte heller varför man tar med hundarna när det är som mest folk, på trånga gator. Hundarna får inte utrymme att lukta, de vistas bara i ett vimmel av ben, blir påkörda av barnvagnar osv.

Min ens hund älskar att följa med på marknad.
Beror på hund till hund om de får ut något av att vara med.
Trött på alla gnällspikar istället , de kan stanna hemma.

Min ens hund älskar att följa med på marknad.
Beror på hund till hund om de får ut något av att vara med.
Trött på alla gnällspikar istället , de kan stanna hemma.
Är det mig du syftar på som gnällspik?
Det är äl jättebra om din hund gillar marknader men ingen av de jag sett på den marknaden har mått bra. Svansen mellan benen, hopkrupna, stressat stirrande i alla riktningar och förtvivlade försök att ta sig därifrån är de beteenden jag ser. På andra marknader där trängseln är mindre ser jag ibland hundar som tar det hela med en klackspark.

Det beror på vilken typ av marknad. Tänker som @Voff - är det skittrångt, fullt ös på musiken, och skållhett ute så nä. Varför utsätta hundstackarn liksom. Hon blir bara trött, varm, och runtskuffad, i värsta fall trampad på - även om hon har fyra stadiga tassar på jorden så blir det ingen positiv upplevelse. Småttishundar kan ju dessutom råka illa ut när folk trängs och inte ser att det finns 4 kilos vavva i ankelhöjd...

Är det däremot mer öppet mellan stånden, inte så mycket folk, lite mer promenadvänlig och kanske sitta-och-fika-vänligt så kan hon följa med. Då tycker ju hon att det är trevligt. Få känna lukterna, snika åt sig en extraklapp, vara med matte, etc.

Är det mig du syftar på som gnällspik?
Det är äl jättebra om din hund gillar marknader men ingen av de jag sett på den marknaden har mått bra. Svansen mellan benen, hopkrupna, stressat stirrande i alla riktningar och förtvivlade försök att ta sig därifrån är de beteenden jag ser. På andra marknader där trängseln är mindre ser jag ibland hundar som tar det hela med en klackspark.
Ja dig och de som gnäller, vad stör det egentligen dig , varför bryr du dig ens ?
Låt folk ha med sina hundar om de vill, de flesta kan avgöra om hunden tycker det är kul eller inte.
Min älskar att följa med på marknad.

Det beror på vilken typ av marknad. Tänker som @Voff - är det skittrångt, fullt ös på musiken, och skållhett ute så nä. Varför utsätta hundstackarn liksom. Hon blir bara trött, varm, och runtskuffad, i värsta fall trampad på - även om hon har fyra stadiga tassar på jorden så blir det ingen positiv upplevelse. Småttishundar kan ju dessutom råka illa ut när folk trängs och inte ser att det finns 4 kilos vavva i ankelhöjd...

Är det däremot mer öppet mellan stånden, inte så mycket folk, lite mer promenadvänlig och kanske sitta-och-fika-vänligt så kan hon följa med. Då tycker ju hon att det är trevligt. Få känna lukterna, snika åt sig en extraklapp, vara med matte, etc.
De småhundsraser jAg sett har blivit burna i famnen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 465
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 236
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar