hund på halvtid?

Seabaz

Trådstartare
Jag känner att det börjar bli mycket just nu...

Heltidsjobb (dock skift), häst, hund, träffa vänner, hitta på saker bla bla...

Jag känner att hunden hamnar i kläm ibland.. Att han inte får all den uppmärksamhet han förtjänar, att han bara är...

Men å andra sidan, jag köpte inte hunden för att ha honom bara sålänge det är "kul"... Han är en familjemedlem...

Jag vet inte om jag skulle klara av att sälja honom.. Jag vill ju inte göra mig av med honom...

Mina funderingar är om man kan skaffa en halvfodervärdfamilj och på något sätt "dela" hunden med? Typ varannan vecka.. Eller låter det helt sjukt?

Jag vet att jag inte ska vara självisk i sånt här men det är svårt att inte vara det... Har haft hunden sen han var valp och i januari blir han 3 år gammal...

Hur tänker ni?

Sv: hund på halvtid?

Jag vet inte, men jag tyvker varannan vecka låter lite mycket.

jag skulle nog inte klara det...

Men en dagmatte då? Som har hand om hunden och aktiverar den några timmar per dag ?

Jag förstår hur du tänker, men det funkar ju inte som det gör med hästar.
Dagmatte är ju ett alternativ, hade jag förr till när jag bara hade en och enbart jobbade dag.

Nu TAR jag mig tid till hundarna, har två, dessutom två hästar plus en dotter på 1. Tufft men det går om man vill.

Har man skaffat en hund får man helt enkelt stå sitt kast, prioritera den (och hästen såklart), eller omplacera.

Jag tycker absolut du ska prova om du hittar en person som du tror det skulle funka med och som är intresserad.

Funkar det för dig och hunden så tycker iallafall inte jag att det finns någon anledning att omplacera eller sälja.

Känns det rätt för er så är det rätt! Sedan att det kanske kan vara svårt att hitta någon, det är ju en annan fråga.

Har man skaffat en hund får man helt enkelt stå sitt kast, prioritera den (och hästen såklart), eller omplacera.

Jag tycker inte livet är så svart eller vitt. Jag hade svårt att hinna med alla mina jobb, häst, pojkvän mm som jag hade ett tag. Då skaffade jag medryttare. Skulle det vara så fel? Är det att själv ge allt, eller omplacera, de enda alternativen?? Då skulle många få göra sig av med sina djur..

Jag säger som ngn ovan: varför inte pröva med dagmatte? Eller nån som inte har tid/råd ha hund på heltid men som vill aktivera & pyssla? Släng ut en annons, prata med folk.. Jag har ingen vovve just nu här då lejoner är med familjen, men ska vara stand in åt en tjejs två hundar just eftersom hon inte hinner med dem alltid & vill att de ska få nåns hela uppmärksamhet ibland.

Hoppas du hittar nån lösning!

Hej du

Vet inte om dt är så praktiskt att dela hund med någon varannan vecka. Kan nog bli mycket tjafs och hunden känner kanske att den inte hör hemma riktigt nån stans.

Mitt tips är att du försöker skaffa en medryttare några dagar per vecka och en dagmatte när du jobbar, gärna då en som gillar att gå ut på långpromenader m.m. Och att du försöker att få liet struktur över ditt liv. Träffa vänner och hitta på saker behöver väl inte nödvändigtvis utesluta hunden? Ta med några goda vänner, hunden och en ryggsäck med god mat och ta en långpromenad på något trevligt ställe?

Hoppas du får ordning på allt!

Jag tycker inte livet är så svart eller vitt. Jag hade svårt att hinna med alla mina jobb, häst, pojkvän mm som jag hade ett tag. Då skaffade jag medryttare. Skulle det vara så fel? Är det att själv ge allt, eller omplacera, de enda alternativen?? Då skulle många få göra sig av med sina djur..

Det är väl LITE skillnad på häst och hund? Vi är hundens flock. Hästens fock är andra hästar, riden kan den oftast bli av vem som helst.

Detta är min åsikt, andra behöver inte hålla med. Har man tagit sig an uppgiften att vara en hunds flock så får man proritera den, hur surt det än känns att inte kunna umgås med sina kompisar eller festa så mycket man vill.

När jag träffar vänner tar jag med mig min hund eller så får de komma hit. En hundpromenad är ett trevligt sätt att umgås :) Mina kompisar vet att mina djur kommer i först hand och det får de (och jag) acceptera.

Jag tycker det är en jättebra idé att dela på hunden! Då är ju du på både bättre humör och har mer ork till den när det är din vecka/helg/dag. Hunden uppskattar förmodligen lite omväxling, och flocken blir ju större om du har fler som tar hand om den. Ha inga skuldkänslor för att du försöker ordna en bra situation åt din hund! :bow:

oj. dig skulle jag vilja vara sambo med om du kan förutspå 10 år framåt

Gör det som du tror skulle fungera bäst för både dig och hunden, tror du han skulle klara av att "byta hem" varannan vecka utan att bli förvirrad så kör på det, annars så finns ju alternativet att kanske ha en dag/extramatte medans du jobbar, kanske även en som kan ställa upp då du känner att du inte har tid på kvällar/helger/andra tillfällen också?
Själv skulle jag inte kunna skicka iväg min hund, hon är mitt allt och jag kör efter den filosofin att "hunden kommer före allt annat", hon har inte valt att bo hos mig - det är jag som har valt att ha henne och då känns det orättvist att hon ska komma i kläm för mina andra aktiviteter. Jag hoppar över festandet, tar med henne till mina vänner (de vet att antingen kommer jag och hunden - eller så ingen av oss), och när jag var i stallet så hängde hon med dit. Stallet och hästarna har jag nu slutat med av den enledningen att det känns som jag inte riktigt har tid att ägna hunden all den uppmärksamhet hon behöver...det var ju ett rätt enkelt val eftersom jag inte själv är hästägare, förstår att det är lite "knivigare" för dig...

Jag har blivit halvtidsmatte åt en tik där ägarna inte kunde hitta dagmatte på rimligt avstånd. Hon kommer oftast på söndagskvällarna och åker hem tors-fre. Emellanåt är hon hemma någon hel vecka då de själva kan lösa hundpassningen i familjen.

Min fördel i det hela är att jag får trevligt leksällskap till min vovve, han älskar när tiken kommer. Tränar mer seriöst gör vi de dagar då hon är hos sin familj, för all träning av tiken sköter ägarna.

Vi har hållit på några månader och det funkar över förväntan. Jag var lite skeptisk till att tiken skulle må så bra av att åka fram och tillbaka men det märks verkligen hur hon trivs här och hennes ägare säger att hon har blivit både lugnare och mer harmonisk hemma.
Den dag hon visar stresstecken får vi överväga om vi ska avbryta vår uppgörelse, men peppar, peppar - hittills har vi fortfarande "smekmånad"... :D

Så, visst kan det fungera med lite tur!

oj. dig skulle jag vilja vara sambo med om du kan förutspå 10 år framåt

förutspå kan jag inte, men planera. Sen att det dyker upp saker som gör att det tryter är ju ingen nyhet alla gånger, Men efter din beskrivning tycker inte jag att du har anledning nog att göra dig av med jycken.

Men efter din beskrivning tycker inte jag att du har anledning nog att göra dig av med jycken.

Men hon vill ju inte göra sig av med den, utan ge den en bättre tillvaro och samtidigt ha den kvar. :D

det har jag aldrig påstått att jag ska heller, jag ska försöka hitta någon som vill hjälpa mig med honom :)

låter som en dålig ide att skicka iväg hunden varanna vecka....

kan du inte ha den på hunddagis eller hitta någon som kan passa den några timmar varje dag istället?

Vad är det för typ av hund? Är det en social och öppen hund brukar delat boende inte vara några större problem. Jag har i perioder haft en av min uppfödares tikar boende här då jag tränat den och av lathets skäl inte idas åka och hämta när jag vill träna.

Den tiken har då inga problem med att "bo" på två ställen. Är det en mer ängslig och osocial hund med stark flockkänsla kan det ju bli svårare.

viktigast är nog då att hitta någon person som man SJÄLV trivs med och som tänker ungefär likadant kring hundhanteringen.

Tycker det är bra att man faktiskt tänker till att nu är det inte okej för min hund hur kan jag göra det bättre - man behöver inte sälja för att tiden denna period inte är tillräcklig det kan finnas andra lösningar och det verkar ju du öppen för.

Dagmatte som aktivierar och är med hunden kan vara ett annat alternativ.

javan

Har ingen egen erfarenhet av att "dela" hund med någon men däremot gjorde en nära vän till mig det. Hon och hennes dåvarande sambo skaffade hund men är hunden var ca 2 år separerade de. De hade hunden varannan vecka var. Inte någon bra idé med den hunden!! Den blev sönderstressad, kunde aldrig slappna av, hängde dem i hasorna hela tiden för den trodde att de skulle lämna den. Det slutade med att han var så stressad så han blev aggressiv, bet en kvinna och fick avlivas... Bara för att dessa två personer var så själviska (enligt min mening) att båda ville ha hund men ingen ville ha olägligheten att alltid vara låst.

Nu finns det ju säkert hundar som klarar av att pendla men det skulle aldrig vara ett alternativ för mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 264
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 115
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka