Hund och tält

Silver Girl

Trådstartare
Jag planerar att köpa ett tält som främst kommer användas till utflykter och tävlingar med hunden. Planen är ett campingtält och vi kommer till största delen bo på campingar.

Något speciellt jag ska tänka på med tanke på hunden? Antingen vad gäller själva tältet, smarta tillbehör eller något annat? Andra tips?

Jag tältar en del med mina hundar. Förra året köpte vi ett nytt tält samtidigt som vi köpte valp. Det var inte så smart, vårt ena "myggnät" är inte så myggsäkert längre...

I övrigt uppskattar jag absid när jag har med hunden i tältet, gärna en absid som det går att stänga om hunden är så blöt att den får torka lite innan det kommer in. Men jag är inte så mycket på campingar utan mer i slogen/fjällen och vandrar även lite med vårt tält även om det är i tyngsta laget för det.

Jag har alltid med ett liggunderlag och täcke till hundarna när vi är ute 😊 är det kallt brukar dock lillhunden krypa in i min sovsäck och i slutändan sover alla ändå huller om buller... (2 hundar, 2 barn och 2 vuxna)

Bifogade filer

• DSC_4698.webp
    DSC_4698.webp
    304,6 KB · Visningar: 41
Jag tältar en del med mina hundar. Förra året köpte vi ett nytt tält samtidigt som vi köpte valp. Det var inte så smart, vårt ena "myggnät" är inte så myggsäkert längre...

I övrigt uppskattar jag absid när jag har med hunden i tältet, gärna en absid som det går att stänga om hunden är så blöt att den får torka lite innan det kommer in. Men jag är inte så mycket på campingar utan mer i slogen/fjällen och vandrar även lite med vårt tält även om det är i tyngsta laget för det.

Jag har alltid med ett liggunderlag och täcke till hundarna när vi är ute 😊 är det kallt brukar dock lillhunden krypa in i min sovsäck och i slutändan sover alla ändå huller om buller... (2 hundar, 2 barn och 2 vuxna)
Absid och myggnätsdörr finns på listan. Och ett riktigt brett uppblåsbart liggunderlag som vi båda får plats på.
Är du ute året om? Vid vilken nattemperatur skulle du ha täcke på hunden (golden)? Jag planerar använda tältet ungefär mellan mitten av maj till mitten av september.

Absid och myggnätsdörr finns på listan. Och ett riktigt brett uppblåsbart liggunderlag som vi båda får plats på.
Är du ute året om? Vid vilken nattemperatur skulle du ha täcke på hunden (golden)? Jag planerar använda tältet ungefär mellan mitten av maj till mitten av september.
Tänk på att hundens klor kan ha sönder ett uppblåsbart liggunderlag, en del har strumpor på tassarna i tältet.

Tror du att du behöver täcke alls? Jag har oftast bara en tunn ylle "pyjamas" på min klippta tibbe under kalla nätter på fjället dvs 10 grader eller så, då är han ofta trött, kall och våt vid "läggdags" och kan behöva värme och då kan kan bli för varm på morgonen . Han sover på våra sovsäckar.

Vid minusgrader sätter jag på ett täcke över ylleoverallen. Overallen är sydd av ett tunnare ylletröja.

Nää vi är ute på våren/sommaren/hösten enbart. Bor i Norrland och har inte rätt sovsäckar för att vara ute på vintern. Kanske om några år när barnen är större.

Min bedlis vill gärna ha täcke en del nätter även på sommaren på fjället men riesen har endast ett regntäcke med sig för att inte bli så blöt. Men det används rätt sällan 😁

Vi har 4 Uppblåsbara liggunderlag och ett vanligt och än så länge har vi inte fått någon punka men vi har alltid lagningskit med oss. Inga tossor på hundarna i tältet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Fetaost
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 215
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025