Sandra78

Trådstartare
Vi har en tik som blir 7 år till våren. Nu har vi fått erbjudande om att ta en valp på foder. Själva valpen och erbjudandet är mycket intressant, men har vi tid?
Ni som har en vuxen hund "igång" och sen en valp, hur mycket mer jobb blir det? Hur har eran vuxna hund tagit det? Helt enkelt, hur är det att gå från en hund till två?

Senast ändrad:
Sv: Hund nr 2

I somras utökade vi med en till hund, vår gamling var då 9 år och den nya hunden 2 så han var ju inte valp.
Men det har gått smidigt och fungerat bra sen dag 1 även om vår gamling funderade i början om den där nya alltid ska vara här?
Han var/är ju lite busig och härjig medan gamlingen är van vid att ha det lugnt och skönt :)
Jag tror att de uppskattar varandra och verkar tycka om varann.
Tycker det bara tar marginellt mer tid att ha två hundar än en.

För några veckor sen blev vi lite oförhappandes med en tredje hund på obestämd tid.
Nu är det visserligen en riesen som har ett större aktivitetsbehov än vad mina småpojkar har.
Men tre är iaf för oss en för mycket och det är med den tredje som vi märker att det krävs mer av oss.

I framtiden kommer vi nog att försöka ha 2 hundar då jag tror att hundarna trivs bättre med att ha en hundkompis i familjen också.

Jag har 2 hundar och har haft det en gång tidigare. Båda gångerna har det varit far o son, och den yngste var båda gångerna valp på cirka 10 veckor. Det har gått alldeles utmärkt. Det är mer bus med det paret jag har nu än med det första. Jag har aldrig haft någon osämja. Får de t ex vars en tuggis så tuggar de på sin egen tills den tar slut, sen ligger man bara o kollar om den andre äter upp sin. Ibland har jag även en tredje hane och även det funkar jättebra.

Om det blir merjobb? Det beror på vad man gör det till skulle jag vilja säga. Det beror på vad man vill hitta på med sina hundar. Rastningar görs ju oftast tillsammans. Sen är det om man vill gå kurser o träna, tävla eller ställa ut. Om man håller sig till samma sport med båda så tar det inte så mycket mer tid än med en hund.

Mina hundar är nu drygt 13 år och 4½ år, den extra hanen är 2½ år.

Jag kan skriva under på detta, jag tycker att steget från 1 till 2, inte var så stort faktiskt. Däremot var steget från 2 till 3 gigantiskt, och ingenting som jag skulle trivas med att ha permanent.

Just nu har vi 1, så småningom kanske det blir 2 igen.

Jag vet ju inte vad du gör med dina hundar, men för mig skulle åldersskillnaden vara perfekt.
7-åringen behöver mest underhållsträning så det blir tid över till valpen som sedan kan ta över när 7-åringen pensioneras.
2 hundar - helt OK
3 hundar - har jag haft, men det var 1 för mycket.

Jag tycker inte det var jobbigt att gå från en hund till två. Under den första valptiden är det ju lite bökigt att få till ordentlig motion med den äldre hunden samtidigt som valpen inte ska motionera för mycket, men sen brukar det nog rulla på sålänge hundarna funkar med varandra.

Jag bryr mig inte så mycket om antalet hundar, har som mest haft 4. Men min sambo tycker två är lagom (hehe, det kommer inte vara två i alla evighet :angel: ) då de har utbyte av varandra, man får plats med dem enkelt i bilen och det går bra att hålla koll på båda vid promenader. Dessutom brukar det inte vara så stora problem att få hjälp vid passning när man har två, när vi hade 4 så var det tvunget att dela upp dem.

Tiken är i första hand försvarsmaktshund, vilket även är tanken med eventuell valp. Det är sambons bit. Sen ställer jag ut, håller på med rallylydnad och tänkte faktiskt ge brukset en chans framöver då lydnaden har lossnat tack vare rallyn.

Fördelen är att vi alltså tränar båda två så vi kan förhoppningsvis träna en hel del tillsammans med varsin hund, åtminstone om vi har barnvakt ;-)

Dock inser vi ju att det uppstår vissa praktiska problem, hur sjutton får man plats med två vuxna, två barn, en barnvagn och två rottweilers i en bil?! Känns som att det är läge att byta bil...

Jag gick ju från liten sällskapshund till brukshund, så det blev ju skillnad. Men skulle inte säga att det tar så mycket mer tid egentligen. De tränas i samma grenar och kör man lydnad med ena så får den andra ligga plats/träna passivitet, vilket är ett plus :)

Har även haft tre hundar kortare perioder (några veckor och ett par månader) och jag tycker inte heller det är särskilt jobbigt. Nackdelen är väl dock om det finns problembeteenden som kan smitta av sig och som blir mer svårhanterligt om de är fler. Skulle även kunna tänka mig att hundvakt blir lite krångligare.

Promenader går vi tillsammans förutom enstaka tillfällen.

Takbox, check!
Större bil blir nog nästa steg. Eller hundtrailer - dock är ju nackdelen att man får hålla sig i max 80 då, lagom kul om man ska ner till uppfödarna 60 mil bort...

Hundvakt är inget större problem, svärmor har redan 2 hundar, så om hon har 3 eller 4 för några dagar gör ingen skillnad. (Eller 5 ifall svägerskan också ska bort, haha!)

På de snart 7 år vi har haft vår hund har vi haft hundvakt 3 gånger, när barnen föddes samt nu i somras när vi för första och sista gången åkte på semester ihop med en annan familj. Annars har de flesta av våra resor varit till utställningar/MH/MT :D Så det är inget jätteproblem.

Visst låter det som om vi ska ha en hund till ;)

Ett par kompisar med 2 småbarn som kräver barnvagnar, 2 Berner Sennenhundar och 2 vuxna har en Chrysler Grand Voyager som passar deras behov om utrymme väldigt bra :)
Dem kompletterar med takbox för långa resor som kräver mkt packning.

Så något i den stilen kanske passar er? Praktiskt också att det finns så många säten att tillgå om man vill kunna åka flera än bara familjen.

Vi har haft två hundar de senaste 8 åren och ibland tre. Jag blev förvånad över att det var så lite merarbete att ta in hund nr 2 i familjen. Mycket gör man ju med båda hundarna samtidigt och de blir socialt stimulerade av varandra så jag har upplevt det väldigt smidigt. Jag kommer alltid ha två hundar åtminstone fram till jag går i pension. Sen får vi se.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 688
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka