Hund nr 2 - val av ras

Dobby

Trådstartare
Ja, här kommer en hundrasvalstråd till :). Vi har sedan tidigare en welsh corgi pembroke som snart blir 2 år. Han har opererat en höft och vi ska såklart vänta med nästa hund tills hand är helt återställt, men någon gång under 2016 blir det. Eftersom pojken alltså har en opererad höft så blir det inget av med den agilityträning som vi hade tänkt oss, jag tänker nog satsa på att träna lite spår med honom istället.

Den tilltänkta hunden då? Dottern vill gärna ha en hund att pröva agility med. Den får inte vara för stor, Dobby måste kunna leka med den utan att vi ska behöva oroa oss för att höften ska få sig en alltför hård törn. En hund som är lite mer intresserad av att vara till lags än vår corgi vore trevligt :p. Så lite jakt som möjligt bör den ha, här finns mängder av rådjur, hjort, vildsvin m.m. En glad och pigg hund som gillar att hänga med på vad vi än hittar på och som vi då även kan testa lite agility och kanske rallylydnad med.

Vi har funderat på shetland sheepdog och mellanpudel, men jag är säker på att vi missat mängder av trevliga och lämpliga hundraser.

Idéer!?

Är i ungefär samma sits som er, snart 3-årig corgi med dåliga höfter. Jag fastnade för Lancashire Heeler, kolla upp den! :up: Många likheter med corgin men med bättre hälsa inom rasen.

Jag läste på lite om DSG, bland annat att de är bra råttjägare. Tror ni stallkatterna går under kategorin "råtta" också, eller har de koll på vad som är tamt och vilt?
Har schnauzer som också är råttfångare och han ser katterna som bästa vänner. De är störtsköna ihop.

Ja, här kommer en hundrasvalstråd till :). Vi har sedan tidigare en welsh corgi pembroke som snart blir 2 år. Han har opererat en höft och vi ska såklart vänta med nästa hund tills hand är helt återställt, men någon gång under 2016 blir det. Eftersom pojken alltså har en opererad höft så blir det inget av med den agilityträning som vi hade tänkt oss, jag tänker nog satsa på att träna lite spår med honom istället.

Den tilltänkta hunden då? Dottern vill gärna ha en hund att pröva agility med. Den får inte vara för stor, Dobby måste kunna leka med den utan att vi ska behöva oroa oss för att höften ska få sig en alltför hård törn. En hund som är lite mer intresserad av att vara till lags än vår corgi vore trevligt :p. Så lite jakt som möjligt bör den ha, här finns mängder av rådjur, hjort, vildsvin m.m. En glad och pigg hund som gillar att hänga med på vad vi än hittar på och som vi då även kan testa lite agility och kanske rallylydnad med.

Vi har funderat på shetland sheepdog och mellanpudel, men jag är säker på att vi missat mängder av trevliga och lämpliga hundraser.

Idéer!?
Bichon frise är en lättlärd, intelligent och mysig hund som vill vara sin ägare till lags.De är tåliga och hänger med på det mesta. Pälsvård är kanske en nackdel, om man inte gillar det. Andra förslag är japansk spets eller mittelspitz, som är en av de tyska spetsarna. Keeshond är en mellanstor tysk spets.

Bichon frise är en lättlärd, intelligent och mysig hund som vill vara sin ägare till lags.De är tåliga och hänger med på det mesta. Pälsvård är kanske en nackdel, om man inte gillar det. Andra förslag är japansk spets eller mittelspitz, som är en av de tyska spetsarna. Keeshond är en mellanstor tysk spets.

Det var väl det jag visste, här får man förslag på hundraser man inte tänkt på :). Ska kolla upp de du föreslår och även SDG. Jag tror pumi går bort pga höftproblemen. En hund med höftledsdysplasi är mer än nog.

Idéer!?
Jag gillar ju både mellanpudel och sheltie och båda raserna lämpar sig ju mycket väl för agility och de flesta andra typer av hundträning. Det som skiljer dem åt är väl att sheltien i regel är snabbare, vilket faktiskt är en svårighet i träningen ibland (åtminstone i agility).

Jag läste på lite om DSG, bland annat att de är bra råttjägare. Tror ni stallkatterna går under kategorin "råtta" också, eller har de koll på vad som är tamt och vilt?

Nä det tror jag inte. Min fattar att katter inte går att äta iallafall, sen att hon vill tvångsgosa med dom och får däng ibland är en annan femma :angel:

Men DSG kan ha viss jaktlust så är det en ras som intresserar så leta efter föräldrar som inte jagar. Min går att ha lös och uppfödaren kan ha alla sina lösa utom en som sticker.

Idéer!?

Papillon?
Lättlärda, will-to-please, intelligenta och aktiva. Rasen är ju frisk också.

Min DSG är bundis med stallkatterna, de skulle antagligen inte ens springa om hon så försökte jaga dem. Jag tycker inte att hon har nån direkt jaktlust, de få gånger hon har dragit efter vilt så har hon kommit tillbaka fort.

Papillon?
Lättlärda, will-to-please, intelligenta och aktiva. Rasen är ju frisk också.

Jag är väldigt förtjust i papillons, men är lite osäker på om de inte är lite för små. Vår corgi väger runt 13 kg och kanske skulle kunna krossa en liten papillontik.

Jag är väldigt förtjust i papillons, men är lite osäker på om de inte är lite för små. Vår corgi väger runt 13 kg och kanske skulle kunna krossa en liten papillontik.

Jag tror inte du behöver vara orolig för det. Pappisar är så mycket rörligare och snabbare än Corgis. Så de hinner undan. Och de brukar vara rätt bra på att tala om när nog är nog alt dra sig undan.
Min sambos dotter har en Corgi. Min råtta som är extremt liten för att vara pappi är chefen där.
13 kg klarar de utan att skadas. Spec när de 13 är så lågt ner.

Jag tror inte du behöver vara orolig för det. Pappisar är så mycket rörligare och snabbare än Corgis. Så de hinner undan. Och de brukar vara rätt bra på att tala om när nog är nog alt dra sig undan.
Min sambos dotter har en Corgi. Min råtta som är extremt liten för att vara pappi är chefen där.
13 kg klarar de utan att skadas. Spec när de 13 är så lågt ner.
Fast det beror helt och hållet på hur dom leker. Min 8 kilospansarheeler kan inte leka med hundar i den storleken, för hon får dom att tappa luften helt med sina stenhårda tacklingar :cautious:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 782
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 865
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024