Han har alltså inte ont i tassen nu utan han hade trampat på en tistel eller liknande igår så akut är det inte men jag måste ju kunna hantera hans tassar utan att han blir ilsk.
Jag är rädd att han ska bita så utan munkorg vågar jag inte grabba tag ordentligt sas. Han blir liksom blockerad när det gäller framtassarna.
Men har han nån tagg kvar så måste den ju ut? Annars kan det bli fula infektioner. (Och självklart ska du använda munkorg om det finns minsta risk att hunden biter!)
Om du däremot inte måste nå ända fram till tassen nu, så tycker jag du börjar träna tasshantering genast (
inte om han har ont i den dock). Klarar han inte att du ens är i närheten av att röra hans tassar så tränar du på att flytta gränserna bara. Jag hade kört flera pass om dagen, men det beror lite på om träningen stressar honom.
På Monster funkar hanteringsträning bäst genom att han själv får vara den som rör sig (alltså att han ska lägga sin tass i min hand, inte hålla still medans jag tar hans tass i handen), och att han jobbar för synlig belöning. Just nu försöker jag vänja honom vid eltandborsten, då lägger jag tydligt fram en godbit framför honom och håller tandborsten lite åt sidan. Han får själv "välja" att gå till tandborsten och sätta munnen mot den, och hålla still där någon sekund tills han får ett "bra!", då får han ta köttbullen. Han gillar verkligen inte eltandborstning, men vid det här laget lägger han sig ner på sidan på golvet med huvudet i mitt knä och låter mig borsta några tänder mellan varje belöning, vi får dock fortfarande börja varje gång med att han "väljer" tandborsten, "väljer" att sätta sig, "väljer" att lägga sig, osv. Så vi är ju långt ifrån i mål, men det går framåt.
Om din hund är rädd för hantering så är det nog tyvärr inget annat att göra än att träna (det lär inte gå bort av sig själv även när han mår bättre, om han väl utvecklat ett försvar). Hur man går till väga är ju en bedömning man själv får göra, det finns säkert de som skulle rekommendera att du "bara gör det", alltså tvingar hunden stå ut tills han "inser" att det inte alls var så farligt... Jag tror det är fel väg att gå rent allmänt, och definitivt med en hund som är villig att försvara sig med aggression.