Hund med bara en kula..lite frågor

Alindra2000

Trådstartare
Satt och funderade lite på de här med hanhundar som bara har en kula. Om man köper en hund för fullpris och med tanke på avel längre fram. Men bara två dagar efter hemkomst så hittar vet bara en kula.. Borde inte den som köpt hunden få tillbaka del av pengarna då? För visst brukar de dra av viss % om man från början vet att den bara får ner en?

Kostar det väldigt mkt mer att kastrera en sådan hund? (tänkte eftersom man måste upp i buk och hämta den andra)

Kanske skall lägga till att vid vet bes som gjordes när valpen var 8v så kunde vet känna båda. Köparna köpte valpen när den va 10v och gjorde då en ny bes hos egen vet eftersom uppfödaren inte hann innan dem kom och hämtade valpen. Då vid 10v kunde alltså inte vet känna några. Nu har de gått ett tag och de har inte kommit ner än tyvärr så de är väl bara att inse att de förmodligen inte gör det.

Inte min hund och ägaren i sig klagar inte speciellt mkt över det. Mest jag som ville veta hur de ligger till med ersättning osv.

Sv: Hund med bara en kula..lite frågor

Med hunden ska det ju följa ett vet intyg som inte är äldre än 7 dagar. Fixade inte uppfödaren det så har ju denne gjort fel. Om de nu inte bestämde att besiktningen skulle utföras av köparen av olika omständigheter men då bode ju inte köpet vara genomfört förrns den var gjord, och då borde således köparen kunna välja om denne vill köpa en hund med bara en kula eller inte. Tror inte att uppfödaren är tvungen att sänka priset utan får väl sätta vilket pris den vill. Om jag vore köparen och säljaren krånglade skulle jag vända mig till skk för vägledning...

Sv: Hund med bara en kula..lite frågor

När jag fick hem min hanvalp var han 8 veckor och hade bara en kula nere. Den andra skulle förmodligen kommit ner, men i köpekontraktet stod, att om kulan INTE var nere vid 18 månaders ålder, fick jag 1 500:- tillbaka från uppfödaren.
Jag fick mina pengar redan när min hund var 13 månader, då vi kastrerade honom pga detta. Ibland ligger den saknade kulan bara en liten bit ovanför den andra, man kan känna den med handen - en del rekommenderar t.om. att man försiiiktigt drar lite i den med jämna mellanrum för att försöka få ner den. Hur klokt det är vet jag däremot inte. På min hanhund låg kulan långt uppe i buken, dom fick lägga 3 snitt för att hitta den! Priset för en sådan, mer komplicerad, kastrering, blir lite högre men priset tycks variera enormt från klinik till klinik. Vi betalade 2.800:- för operationen inklusive vaccinering, men jag har hört pris på uppemot 7 000:- !

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 585
Senast: Gunnar
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka