Hund man inte kan gå ut med

Sv: Hund man inte kan gå ut med

Nu skall jag vara motvalls då.

Personligen tycker jag inte detta är en fråga om ledarskap eller om att vara en god ledare. Folk är verkligen fast i detta snack och ingen vet vad det är. Fråga folk vad en god ledare är så får du olika svar hela tiden. Folk tror dessutom att de är goda ledare så fort hunden gör som de vill fast själva poängen troligen är att de faktiskt är mer konsekventa inom ett område och därför har hunden på ett eller annat sätt lärt sig vad man får och inte får göra. Men är man en god ledare bara för det?

Som jag ser det då är det enbart en fråga om att lära din hund vad han får och inte får göra. Bakom inlärning finns det fyra principer:
Negativt straff, positivt straff, negativ förstärkare och positiv förstärkare. This is what you have to work with, nothing less , nothing more! Jobbar du konsekvent med någon av de fyra ovanstående så kan jag lova dig att din hund kommer att sluta vara rabiat ut på promenaderna oavsett om du är en god ledare eller ej.

Visst du kan kastrera din hund och det är inget fel i det. Men det är inte alls säkert att han slutar snusa för det. Att lukta på olika saker/spår är kanske ett av hans största intressen. Med en kastrering kommer du endast ta bort intresset för löptiksfläckar men inte mer än så....eller rättare sagt han kommer säkerligen vilja lukta på löptiksfläckar men han slutar tugga fradga osv.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

peter_lundin skrev:
Knapplån.
Lite angående kastration,.
Även om en hund inte svarar på hormonsprutor kan en riktig kastration hjälpa, sprutorna ger intelika stark effekt.
Kastration kan mkt väl vara en del när det gäller att komma tillrätta med ett ledarskapsproblem hos en hormonstinn hanhund.
PL
veterinären sa att om det inte hjälper med sprutan,så är det ingen iden att kastrera.Men då är det alltså inte helt rätt?
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Där har jag en annan uppfattning o erfarenhet o tycker inte att ett sånt påstående är helt rätt.
PL
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

peter_lundin skrev:
Där har jag en annan uppfattning o erfarenhet o tycker inte att ett sånt påstående är helt rätt.
PL

Nu vet jag att det är svårt att avgöra såhär eftersom ingen har sett hur just min hund beter sig.Men som jag beskrivit hur min är,och sprutan inte skulle hjälpa.Skulle ni ge er på en kastrering ialla fall.

Det är ganska många som jag hört ifrån att man är emot en kastrering på hund.Varför då egentligen??

En kompis till mig ringde vet.och frågade vad det skulle kosta.Hon undrade varför hon skulle kastrera överhuvudtaget.Just för att hon har två tikar och när dem löper(eller andra)så blir han helt till sig,rymmer till grannhundarna när dem löper.Är det inte bättre då att kastrera så han inte mår dålig med all stress han har inom sig.

Vet.sa med ganska så otrevlig ton,om man har en hanhund så får man räkna med att det kan bli såhär.Annars ska man inte ha en hanhund.Det är också dyrt att kastrera för att man just ska undvika att kastrera.Varför är många emot det?
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Heter din hund också Hugo? Det gör min med, Hugo Boss, han är nykasterad och jag tränat uppmärksamhet mot mig mycket. Har faktiskt funkat mycket bättre!!! Jag var emot kastrering först men jag hörde mig för och kastrerade sen min, har gjort underverk! Hittills....
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Jag förstår inte heller varför så många är emot kastrering av hundar, hästar kastreras ju till höger och vänster! Jag tycker också att om man har en hane som blir helt stirrig och rymningsbenägen när det är löptikar i närheten borde må bättre av kastration. Den stressen, och även ibland matvägran på det, kan ju inte vara så nyttigt för hunden? Jag funderar själv starkt på att kastrera min hund pga av lite olika anledningar. En av dom är att slippa ha honom helt uppsnurrad när det är löptikar i området. Nu är han precis 1 år och har inte riktigt förstått tjusningen med löptikar men jag vill inte att han ska förstå det heller. Eller bry sig. Sen är han inte heller registrerad så han kommer inte avlas på heller. Nä, jag tycker det ska vara upp till var och en om man vill kastrera eller inte.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Jag är inte alls emot det, jag har snarare blivit mer o mer positiv efterhand som jag fått större erfarenhet av egna o andras hundar.
PÅ vissa håll verkar en negativ inställning dröjt sig kvar sen tiden det var förbjudet.
Vi sätter absolut inte priset för att avskräcka folk.
PL
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Jag kasterade min hund för att han rymde till en gård och satt och ylade utanför deras dörr, lite pinsamt... Men även för att hans energi gick åt till att hela tiden hålla koll på människor och hundar (Bearded Collie- älskar allt och alla....) och uppmärksamheten på mig tyckte jag brast oftast.
Vid en kastration tycker jag att träning med uppmärksamhet och regler ska komma direkt. Hankastrat försöker oftast inte klättra lika mycket på rangskalan er emellan och därför kan er kommunikation bli bättre. Tänk på att vid ett Nej måste det följas av något bättre till att börja med, för att motivera ögonkontakt och dina regler. Jag använder korv när jag tränar för att verkligen motivera att vara med mig, men gillar de leksaker så använd en sån för att belöna ett lyssnande på nej. När han kan reglerna räcker det med att berömma honom och sen efter ett tag vet han att han gör rätt i att undvika det som är förbjudet, beröm gärna ändå!!

en hund som har fått göra något eller gjort det ändå måste verkligen ha ett roligt varför de inte får göra det. Annars lönar det sig mer att skita i dig, för lukta verkar han ju tycka va roligt!

Lycka till, jag håller tummarna och tror att en kastrering faktiskt hade hjälpt.:smirk:
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Jag kastrerade min nyss och han är 11 månader, blev rymningsbenägen, satt och ylade vid min och hennes dörr och matvägrade när löptikar var i "närheten", och stressad var han när vi gick ut, ska jag ändå inte använda honom i avel är det ingen mening med att de ska vara stressade och stirriga, de är så onödigt. Han har lugnat sig nu redan (och då har de ändå en kennel precis över gatan med 7 tikar som löper...) och jag ångrar inte att jag kastrerade honom!
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Loranga skrev:
Heter din hund också Hugo? Det gör min med, Hugo Boss, han är nykasterad och jag tränat uppmärksamhet mot mig mycket. Har faktiskt funkat mycket bättre!!! Jag var emot kastrering först men jag hörde mig för och kastrerade sen min, har gjort underverk! Hittills....

Min hund heter också Hugo Boss.Men säger ju bara Hugo.Hur tränar du uppmärksamhet?Det har jag också försökt.En del hundar man sett är bara uppmärksam mot ägaren,tittar upp hela tiden.Så vill man ha det.Om jag tränar på fot t.e.x,visst han går någorlunda fot,men är inte uppmärksam mot mig.Men han stannar när jag stannar och sätter sig,men inte riktigt uppmärksam.

Har funderat mycket på kastrering,och det lutar åt det,men är så himla dyrt.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

det där stämmer -om man har en hund av fjäskig natur. jag har under två, snart tre års tid tränat enligt de principerna, både vid tävlings- och allmänlydnad. och visst har vi kommit en bra bit på vägen! men det räcker inte riktigt för labben. han är en bulldozer och saknar nästan helt impulskontroll. får han en impuls så följer han den, även om det inte ger honom något. han frågar aldrig, tänker aldrig efter före och lever ibland lite i sin egen värld. trots detta har jag inga uppenbara ledarskapsproblem och får ofta beröm för att jag har en så lydig hund. HA! säger jag bara. allt är inte som det ser ut att vara. jag har verkligen fått ransaka mig själv och kommit fram till att det är ledarskapet som brister. och efter att ha börjat åtgärda en del av dessa brister och vår relation har faktiskt förbättrats. han har bättre koll på mig och lyder inte för att han eventuellt kan tjäna på det, utan för att jag har bett honom (hårfin skillnad, men den märks!).

med schäfern har jag inte haft dessa problem. hon vill så gärna vara till lags utan att jag behöver anstränga mig. säger jag ligg så lägger hon sig. labben står (eller stod) kvar och frågar -varför det?
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

cillamuffins skrev:
det där stämmer -om man har en hund av fjäskig natur. jag har under två, snart tre års tid tränat enligt de principerna, både vid tävlings- och allmänlydnad. och visst har vi kommit en bra bit på vägen! men det räcker inte riktigt för labben. han är en bulldozer och saknar nästan helt impulskontroll. får han en impuls så följer han den, även om det inte ger honom något. han frågar aldrig, tänker aldrig efter före och lever ibland lite i sin egen värld. trots detta har jag inga uppenbara ledarskapsproblem och får ofta beröm för att jag har en så lydig hund. HA! säger jag bara. allt är inte som det ser ut att vara. jag har verkligen fått ransaka mig själv och kommit fram till att det är ledarskapet som brister. och efter att ha börjat åtgärda en del av dessa brister och vår relation har faktiskt förbättrats. han har bättre koll på mig och lyder inte för att han eventuellt kan tjäna på det, utan för att jag har bett honom (hårfin skillnad, men den märks!).

med schäfern har jag inte haft dessa problem. hon vill så gärna vara till lags utan att jag behöver anstränga mig. säger jag ligg så lägger hon sig. labben står (eller stod) kvar och frågar -varför det?

Ehh, det finns inget mer än de fyra principerna i inlärning. Det är bara vid positiv förstärkning hunden 'tjänar' på det. Ledarsakp anser jag 'a load of bullshit' eftersom det egentligen enbart är en fråga om att lära hunden om vad den får inte får göra och då bör man helst träna efter en av ovanstående principer. Impulskontroll är egentligen bara frågan om att han går tillbaka till det som är klassiskt betingat, Pavlov sitter alltid på dina axlar...;) Inget ledarskap rubbar Pavlov vilket fall inte bättre än något annat. Enligt mig är det bara en fråga om att få inlärningen tillräckligt generaliserad. Det har inget att göra med om hunden är fjäskig av sig i naturen eller ej. Alla djur jobbar efter samma fyra principer. It's pure science...Om de kan få jäkla späckhuggare att slå knut på sig själv så vore det väl fasiken om vi inte skall kunna träna hundar enligt samma principer...
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

För impulskontroll så kör man bara Stockholmssvingen och sen så sitter hunden där utan att dra iväg.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

karbens skrev:
Tack för era svar.Jag har funderat mycket på en kastrering.Men man vet ju aldrig om det funkar.
Jag skulle nog också rekommendera en kastrering, det är väldigt jobbigt för hunden att vara sådan och även för dig. Tror inte du har något att förlora på att kastrera honom.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

vilket sammanträffande.... Jag tränade uppmärksamhet med något riktigt gott godis, typ korv eller vad han tycker om. Sätt honom ner och bara stå still. Säg inte ord förrän han tittar på dig, då ger du honom korven och berömmer honom jättemycket (överdriv gärna), fortsätt så ett par gånger och gå sen vidare (som du märker behöver du kanske gott om tid...) sätt honom igen eller bara stanna, när han tittar på dig gör du likadant igen. Han ska älska att titta på dig för gör han det får han dels godis och också gå vidare på promenaden. när han reagerar nästan direkt när du stannar kan du fortsätta gå, först raskt och sen långsamt. Förhoppningsvis kommer han att titta efter vad du gör när du drar ner på tempot och titta på dig. Beröm honom då om han tittar på dig. nu har han kanske lärt sig att det lönar sig att titta på dig och om/när han då gör det under den vanliga promenaden ska du ge godis och berömma honom MYCKET! Dra sedan ner på godiset ibland och ge bara ett starkt bra eller duktig eller vad du brukar säga. För mig har detta fungerat bra på min envisa hund men alla är ju olika.:crazy:
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Jag har inte läst hela tråden, och vet inte vilken storlek din hund är.

Men med lilla A brukar jag ta sele, flexi, sen går jag, utan att stanna. Han ahr så pass mkt tid på sig då kopplet rullar, att det ska räcka. Han brukar komma självmant innan det rycker till.

Bajsar han stannar jag såklart, sen får han stanna tills jag plockat och knutit.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

cillamuffins skrev:
det där stämmer -om man har en hund av fjäskig natur. jag har under två, snart tre års tid tränat enligt de principerna, både vid tävlings- och allmänlydnad. och visst har vi kommit en bra bit på vägen! men det räcker inte riktigt för labben. han är en bulldozer och saknar nästan helt impulskontroll. får han en impuls så följer han den, även om det inte ger honom något. han frågar aldrig, tänker aldrig efter före och lever ibland lite i sin egen värld. trots detta har jag inga uppenbara ledarskapsproblem och får ofta beröm för att jag har en så lydig hund. HA! säger jag bara. allt är inte som det ser ut att vara. jag har verkligen fått ransaka mig själv och kommit fram till att det är ledarskapet som brister. och efter att ha börjat åtgärda en del av dessa brister och vår relation har faktiskt förbättrats. han har bättre koll på mig och lyder inte för att han eventuellt kan tjäna på det, utan för att jag har bett honom (hårfin skillnad, men den märks!).

med schäfern har jag inte haft dessa problem. hon vill så gärna vara till lags utan att jag behöver anstränga mig. säger jag ligg så lägger hon sig. labben står (eller stod) kvar och frågar -varför det?

Min hund,han som tråden handlar om,är en Labbe.Och jag tror att om man skulle lägga ner mer träning,istället för att småträna varje gång man går ut på promenader så skulle han nog bli mycket bättre.När jag väl tränar honom (gå fot,stanna honom och jag fortsätter,kallar in honom och vad allt nu heter),då är han jätteduktig.Var och tränade honom en gång,och fick då beröm av ett par som kom förbi.Men direkt när man går ut på promenader så är han i sin egen värld.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Loranga skrev:
vilket sammanträffande.... Jag tränade uppmärksamhet med något riktigt gott godis, typ korv eller vad han tycker om. Sätt honom ner och bara stå still. Säg inte ord förrän han tittar på dig, då ger du honom korven och berömmer honom jättemycket (överdriv gärna), fortsätt så ett par gånger och gå sen vidare (som du märker behöver du kanske gott om tid...) sätt honom igen eller bara stanna, när han tittar på dig gör du likadant igen. Han ska älska att titta på dig för gör han det får han dels godis och också gå vidare på promenaden. när han reagerar nästan direkt när du stannar kan du fortsätta gå, först raskt och sen långsamt. Förhoppningsvis kommer han att titta efter vad du gör när du drar ner på tempot och titta på dig. Beröm honom då om han tittar på dig. nu har han kanske lärt sig att det lönar sig att titta på dig och om/när han då gör det under den vanliga promenaden ska du ge godis och berömma honom MYCKET! Dra sedan ner på godiset ibland och ge bara ett starkt bra eller duktig eller vad du brukar säga. För mig har detta fungerat bra på min envisa hund men alla är ju olika.:crazy:

Jag brukar faktiskt träna så som du beskrivit.Och det fungerar bra.Han tittar på mig,bara om han vet att jag har godis,stannar när jag stannar.Och om han inte sitter bredvid mig så säger jag bättre,och han ändrar position till bredvid min vänstra sida.Jag brukar ge honom godisbit på ett speciellt ställe varje gång vi är ute.Och om jag råkat glömt att ge honom så tittar han upp och glor verkligen på mig tills jag kommit på att jag ska ge honom.Han är ju ganska smart och lättlärd.Lärde honom att sitta fint och rulla runt på bara några minuter.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

karbens skrev:
Alltså när vi är ute och går,så har jag honom på lös koppel.Självklart har han nosen tätt mot marken.Och när han fått upp något gott,så stannar han och luktar ett par sekunder,antingen kissar han bara på det,eller så slickar han på det för att sen kissa.Ikväll när vi var ute så sa jag NEJ varje gång jag såg tungan sticka ut.Och det funkade ganska så bra.Efter han kissat så går vi vidare,nosen ner mot marken,och får upp något gott i näsan,och samma visa igen.

Ska jag alltså gå vidare om han stannar för ofta,och inte låta honom lukta och kissa?Om jag håller honom i kort koppel så att han inte kan lukta hela tiden,så gör han ju inte sina behov.Det största problemet för mig är egentligen att han slickar på det.Sen luktar han ju väldigt mycket i och för sig.

Om vi möter en hund som han inte får hälsa på,utan vi bara går förbi varandra,direkt efter jag släppt honom på löst koppel så springer han i extas i sick sack för att få upp doften.

Det är väldigt svårt att förklara detaljvis när man skriver,men försökt så gott det går.Bättre att se framför sig för att kunna kommentera det.

Som jag skrev tidigare så måste du vara konsekvent och inte låta honom lukta. Han ska klara att gå i långt koppel utan att "spåra", du får helt enkelt jobba jobba jobba på det tills han förstår. Fya honom varje gång nosen åker ner i backen, låt honom absolut inte slicka på kissfläckar och lär honom sen att när du säger varsegod så kan han få nosa en stund.
Var med om en cocker som gjorde såhär en gång, hade han väl börjat nosa så slutade han inte. Om man däremot fick upp huvudet på honom från marken och försökte få upp intresset för föraren, då blev han mkt lugnare.

Det är bara att träna på, det är mkt bättre att du går en kortare promenad och lägger energin på att få honom att göra rätt än att envisas med att gå långt.

Lycka till!
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

giowanna skrev:
Jag har inte läst hela tråden, och vet inte vilken storlek din hund är.

Men med lilla A brukar jag ta sele, flexi, sen går jag, utan att stanna. Han ahr så pass mkt tid på sig då kopplet rullar, att det ska räcka. Han brukar komma självmant innan det rycker till.

Bajsar han stannar jag såklart, sen får han stanna tills jag plockat och knutit.

Min hund är en Labrador på ca 36 kg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 562
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 169
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp