Hund i lägenhet? (vill ha svar snabbt!)

A

akktern

Har man skyldighet att säga till att man har hund när man anmäler intresse för en lägenhet? måste man berätta att man har hund när man flyttar in eller är det bara attflytta in den?
jag ska flytta, har andraandskontrakt nu, men ingen vill ha mej som hyresgäst när de får reda på att jag har hund :(
De väljer hellre nåon utan hund och det är redan svårt att få lägenhet utan att man har vovve, vi måste ju få nånstans attbo! :/
tacksam för svar :)

Sv: Hund i lägenhet? (vill ha svar snabbt!)

Jag har aldrig sagt till om att jag har hund. I hus där pälsdjur inte är tillåtna brukar det meddelas redan då lägenheten annonseras ut.

Det kan vara annorlunda hos mindre, privata värdar men om det handlar om att få bostad eller ej så skulle jag hålla truten.

Jag har för mig att man inte behöver upplysa om att man har husdjur, såvida det inte föreligger något särskilt djurförbud.
Är inte 100% på det, men är ganska säker på att det är så.

Däremot har jag alltid uppgivit det självmant. Mest för att undvika eventuella problem eller besvikelse om det skulle visa sig vara förbjudet.

En rolig grej var när jag skulle flytta i lägenhet (ett ganska stort hyresbolag) med min unghund. Sa som det var, att jag var hundägare, och hyresvärden undrade vad det var för ras. Jag sa "blandras..." och då pustade han ut och sa: "åh vad bra att du inte hade en schäfer!":D

Jag har aldrig sagt till att jag har husdjur.

Nej där har du fel !

När det gäller en hyreslägenhet behöver man inte meddela att man har hund, faktum är att "husägaren" inte kan neka dig att ha hund om den sköter sig och inte förstör/stör!

När du hyr i andrahand måste du göra som den du hyr av vill. Vill den du hyr av inte ha husdjur så får du INTE ha husdjur. Detta gäller andrahand. Om du hyr i första hand behöver du ej meddela att du har djur, om hyresvärden säger att du inte får ha djur så gäller inte detta för det får man ha ändå.

Men som sagt, i andrahand måste du foga dig efter vad den rätta hyresgästen vill eftersom du enbart hyr i andrahand. Som andrahandhyresgäst blir kontraktsinnehavaren din hyresvärd.

Jag har aldrig sagt till och det har aldrig varit några problem...

Calazirya skrev:
Nej där har du fel !

När det gäller en hyreslägenhet behöver man inte meddela att man har hund, faktum är att "husägaren" inte kan neka dig att ha hund om den sköter sig och inte förstör/stör!

Fel i vad??

Mitt svar var att
man BÖR nog meddela att man har en hund Ja
....
Jag har inte någonstans skrivit att h*n Måste tala om det.

Det är alltså Min personliga uppfattning om vad som är moraliskt riktig/korrekt beteendet i frågan alltså :smirk:

jag har frågat om det är ok med husdjur. det låter mindre skrämmande än två stora hundar. är det andrahandskontrakt måste du nog sägatill om att det är en hund du har.

Jag talar alltid om att jag har djur när jag söker lägenhet, tycker att det hör till principerna, kan ju finnas någon som är allergisk i trappuppgången.

So what?
Vill de slippa husdjur hos grannarna får de väl flytta till hus där husdjur inte är tillåtna. I flerfamiljshus får man räkna med att ens grannar kan ha både katt, hund eller orm.

Jag uppfattade ditt svar som om du visste vad du pratade om, my mistake!

Varför denna gubbe :smirk: ?

/M

tack allihopa för era svar! :bow: jag ska ringa hyresgästföreningen och fråga imorgon tror jag. Det är förstahandskontrakt förresten.

Varför sk du ringa Hyresgästföreningen när du redan fått korrekt svar ? Du får ha husdjur i en lägenhet oavsett vad hyresvärden säger...OM lägenheterna är speciellt gjorda för allergiker så får du av naturliga skäl inte ha djur där. Hyr du i andrahand så MÅSTE du rätta dig efter vad den som står på kontraktet vill.

ja ja okej :) ville bara vara på den säkra sidan, men då så :)

*knapplån*

Vad gäller för flera hundar då? Jag känner till en som ska flytta in i lägenhet med 6 hundar + 3 osålda drygt 3 mån valpar av stor ras.

Lupin skrev:
*knapplån*

Vad gäller för flera hundar då? Jag känner till en som ska flytta in i lägenhet med 6 hundar + 3 osålda drygt 3 mån valpar av stor ras.

Så länge de inte stör eller förstör möter det inget hinder. Man kan väl kanske ha sina farhågor om att det är svårt att ha så många hundar utan att de gör det, men tills motsatsen är bevisad är det OK.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 867
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama