Hund i bilen

Welsh

Trådstartare
Vet att det varit en liknande tråd uppe förrut men den här skiljer sig lite ändå.
Är det LAGLIGT att ha sin hund i bilen varje dag man arbetar?

*Kupevärmare på
*Går ut på promenader några ggr/dag
*Har mat och vatten hela tiden.
*Ligger i bur (om jag inte missminner mig)

Bortsett från att jag tycker att det är fel så undrar jag om det verkligen är lagligt att göra så?

Sv: Hund i bilen

Ingen aning, men jag skulle då inte kunna göra så mot en hund, en gång kanske, om det var riktig nödsit om bara för 2-4 timmar men INTE mer... Stackars hund...

Nej det är det INTE! Minns inte hur länge man får ha hund i bil. 1-2 eller nått sånt.

Det var en kvinna med servicehund som fick dispans. Tror att hon får ha hunden i bilen 2+2 timmar med en rejäl rastning emellan. Och det är alltså dispens...

Frågan jag ställer mig då.

Det är inte lagligt = NEJ, men många hundar skulle nog föredra att få sova i bilen och få ordentliga rastningar med jämna mellanrum än att ligga ensam 8 timmar + hela dagar ..

Varför stackars hund?

Är det bättre för hunden att ligga helt ensam hemma i mer än kanske 8 timmar dagligen utan rastning alls ?

Håller med. Men folk blir hysteriska om de ser hundar i bil, men skiter tydligen i att de får ligga ensamma hemma.

Men jag skulle aldrig ha bilen som permanent lösning. Kanske 1-2 veckor medans jag väntade på dagisplats/dagmatte. (Skulle inte lämna de ensamma hela dagar)

Jag kör det som nödlösning vissa dagar. T.ex. när jag var nyseparerad och nyinflyttad i ny lägenhet. Då ville jag inte lämna min 9 mån hund ensam hemma så de fick vara med 3 h i bilen med en rastning. Tror att de kan ha varit nån heldag också. 3+3 h. På lunchen åkte jag till en skog och fikade och hade hundarna lösa en timma, sen var det snabbrastning mitt i 3 h passen också.

Det funkade bra, men inget jag skule fortsätta med.

Är det någon som vet vart i lagtexten det står att den inte får vara i bilen under de ovanstående premisserna? Vill ha mer på fötterna innan jag går på hundägaren :crazy:

Kolla jordbruksverkets hemsida. Där finns det garanterat!!

Jag vet inte huruvida det är lagligt eller ej, men jag tycker inte att det är fel.

Jag ser hundar många hundar som får ligga i bilen på det sättet när husse/matte jobbar och tycker som Calazirya att hellre att de ligger i bilen under de förutsättningarna än ligga ensam hemma...

Tänk på polis- och väktarhundarna om ibland sitter i bilen i ett helt arbetspass som kan vara upp till 12 timmar. Jag kan inte påstå att mina kollegors hundar mår dåligt av att vara i bilen så mycket. Vissa jobbar dessutom upp till 12 timmar per pass. Hundföraren sitter ju inte hela tiden i bilen, dessutom för inte hunden vara med på alla jobb...

Tycker man varken ska ha hunden liggandes i bilen ELLER ensam hemma. På er låter det som om det bara finns dessa två alternativ :crazy:. Då kanske det är bättre att avstå från hundägande till dess det finns plats för hund i ens liv. T ex när man blir pensionär...

(detta är inte bara svar till dig, Druvan)

En liten fundering som dök upp; Idag sov min hund i bilen en timme när jag åt lunch med en vän, istället för att ligga hemma i lägenheten där han inte känner sig lika trygg. För mig fanns det idag endast dessa två alternativ.

Jag har en hund av en ras som sover mycket, även som fullvuxen. Vad skulle ett annat alternativ vara utöver bilen eller ensam hemma? Hunddagis är inte ett alternativ, jag tror inte min hund skulle trivas med det. Han vill ha lugn och ro, inte stök och stoj (obs! jag påstår inte att det är stökigt på alla hunddagis!! faktum är att flera dagis jag ringt till avråder mig från dagis eftersom jag har en ridgeback!!). Han kan vara hemma hos mina föräldrar där det är lugnt och stillsamt, och det är han också när jag ska vara borta länge. Men han trivs så himla bra i bilen. När jag jobbade i stallet två veckor innan jul sov han tre timmar i bilen (!!!). Jag erbjöd honom att ta sig ut vid tre tillfällen men han ville hellre ligga kvar och jäsa. Han ligger på förarsätet och myser, jag har vatten framme och ett duntäcke (!!!!) som han kan mojsa in sig i.

Förresten; hur många har sina hundar instängda i bur hemma när de är ensamna hemma? Är det likställt med att vara instängd i bilen?

Jag vill påstå att det är individuellt om det är okej att ha en hund i bilen enligt de förutsättningar som står i ursprungsinlägget.

Är det LAGLIGT att ha sin hund i bilen varje dag man arbetar?

Nej, det är inte lagligt att förvara sin hund i bilen. Det är mkt kort tid som hunden får förvaras i bil och det får inte ske ofta eller regelbundet.

Vet en kvinna som fick dispans att hålla sin hund i bilen 2h/dag 3 dagar i veckan.

Kan inte förstå varför det skulle vara så fruktansvärt att lämna hunden i bilen att par timmar förutsatt att temperaturen är behaglig och tillgång till vatten finns! Min hund ligger lugnt på hatthyllan och spanar (verkar stortrivas med det).

MoonFlight skrev:
Ingen aning, men jag skulle då inte kunna göra så mot en hund, en gång kanske, om det var riktig nödsit om bara för 2-4 timmar men INTE mer... Stackars hund...

Min hund kan inte hålla med dig där! Hon tycker inte synd om sig själv om hon måste ligga i bilen. Hon älskar sin bil! Sitter man och pratar kan man säga "åka bilen" så står hunden vid dörren.

Ska man åka tex och handla eller upp till stallet spänner hon sina äkligt fjäskiga labrador ögon i en och när man då säger varsegod (vem kan motstå sådana ögon?) springer hon som en idiot ner till bilen och väntar på att någon ska öppna åt henne! Är det synd om henne då? När hon själv väljer det?

Håller med! Så länge hunden gillar att vara i bilen och blir rastad så ser jag inga problem med det. På mitt förra jobb var vi flera som hade hundarna med så det var ett riktigt hundliv på rasterna! Min hund har, till storleken sett, lika mkt utrymme i bilen som vad min häst har i sin box. Ja jag vet. Det kanske är en knäpp jämförelse, men jag tycker att det tål att tänka på... :smirk:

Enligt lagen får du bara förvara hund i bil tillfälligt. Vet ej exakt tid och utrymmeskrav.

Jag tycker inte att det är okej med att regelbundet ha hunden i bilen hela arbetsdagar, fem dagar i veckan. Men ett par timmar då och då tycker jag inte är så farligt om hunden trivs där.

Min hund älskar bilen, och har gott om plats (lastbilsreggad bil) därbak där han kan röra sig obehindrat och sträcka ut kroppen i full längd. Jag kommer att skaffa bur så småningen, och då kommer det inte att kännas lika okej eftersom ytan blir mycket mindre.

Men ett par timmar när man tex är på kurs eller inte kan ta med hunden ut av någon anledning är acceptabelt enligt mig. Sunt förnuft gäller som i allt annat...

Nej, men ibland har man dessa alternativ att välja ibland ( nödsituation )

Och jag vet vad mina hundar väljer helt klart, den ena ligger hemma och den andra i bilen..
¨
Allt är inte svart eller vitt, en hund lever länge och det hinner hända massor under den tiden ..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix