Hund eller varg ?

urkella

Trådstartare
Här om dagen när jag var ute med mina hundar såg jag en större grå (hund?) i skogen. Men efter tanke så vet jag inte om det var varg eller hund. Den var ganska stor säkert en 10-15 cm över knähöjd på mig (jag är 176 cm lång), men tanig. Det som gjorde mig mest fundersam var att jag inte kommer på någon större grå hundras som har sloksvans eller vad man ska säga. Vad jag kunde se hade den inget halsband och ingen människa syntes till. Mina hundar som alltid brukar skälla vid syn av annan hund sa inte ett knysst fast den först sprang framför oss sedan vände den och sprang förbi igen en bit inne i skogen. Har inte haft den i tankarna förens jag läste i tidningen att vi kan få varg i länet då en hona bosatt sig några mil norr om där jag bor.
Vad tror ni jag stötte på ? Var det en varg var det tur att den inte kom när jag försökte kalla på den för att se om den hade halsband XD

Sv: Hund eller varg ?

Det borde ju gå att ta reda på. :) Den vargtik som har rört sig i Blekinge under sommaren har sändarhalsband. Vem man ska fråga om tikens färdväg vet jag inte. Men i och för sig kanske de ändå inte lämnar ut informationen med tanke på eventuella varghatare.

Det är ju inte omöjligt att det var vargen du såg. Häftigt i så fall! Jag har aldrig sett varg, men min moster och mina kusiner har stuga i ett mycket vargtätt område i Finland och de har sett varg ett flertal gånger.

den var för ljus för att ha varit en grå schäfer och för inte så lång päls som en tervueren :p
Såg ut som den som står för sig själv på bilden, så blandras eller varg borde det ju varit då :D

072fb1d06824926d

Du skrev att den hade sloksvans. Hur långt ner nådde den? Hur rörde sig hunden (vargen)? Vargar har en mycket lätt trav.

Vet inte hur lång svansen var då den sprang sprang bland träden i högt gräs. Den hade en svävande gång nästan, hörde den inte när den sprang i skogen brevid iaf.

Om det nu var en varg så kan du vara lycklig. Jag skulle gärna vilja möta varg i skogen men det är inte många som får göra det. :love:

På beskrivningen skulle det kunna vara varg, helt omöjligt är det inte.
Börjar komma varg häromkring, en hund tagen på en gårdsplan bara 1,5 mil härifrån så det är lite läskigt...

Med tanke på att en jämthane kan bli minst 65 cm hög (och vara inom standard) och att de om de är trötta släpper ner svansen och rör sig i ett för rasen karakteristiskt sk vargspår så röstar jag för att du träffat en jämthund som något pucko "rastar"..

Ingen i byn har en jämthund. Kan ha varit turist men känns att det är lite fel ställe för sådana där jag mötte denna. Men man kan aldrig veta :p Lär nog heller aldrig få veta vad jag mötte.... men kanske lika tur det :D

Varför? Hoppas du inte har din hund med dig, det kan sluta illa

Du vet väl om att en jämte som fått upp älg lätt kan förfölja det spåret i x antal mil utan att tröttna?

Senast ändrad:

Jag har PM kontaktuppgifter till dig till en person som tar emot sändaruppgifter från vargen ifråga och som kanske kan och vill svara på din fråga! :)

kl

Jämthundar är väl mindre och "tjockare" liksom. De ser inte ut som den på bilden iaf... Hoppas det var en varg du såg TS! :D

Som sagt.. En hane kan bli mer än 65 + (64 inom standarden) och inte vet jag... Är detta en tjock hundtyp?

dotw-asele-11.jpg

Vuxen hane, vuxen man, hunden lägre än maxhöjden för hane

090203-molly-1.jpg

090203-molly-9.jpg

090203-molly-10.jpg

Vuxen tik, inom maxhöjd för tik

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 297
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 612
Senast: Miks
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 380
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka