Hund bet barn...

KungTulle

Trådstartare
Hm..vet inte om detta borde vara på hund men...

I går blev en av mina bekantas barn biten i fingret av en hund. Det var inget illa bett men barnet skrek och var jätte rädd i ca en halvtimme. Hunden var en mellanstor hund som sprungit lös och utan uppsikt av sin ägare på området i en timme eller så. Pappan trodde att det hela hänt för att pojken gått fram till hunden och velat klappa. ( Grabben är väl i 4 eller 6 års åldern), men vad jag vet så såg ingen just när det hela hände.

Vad jag reagerade litet på var att pappan inte gick till hundens ägare och berättade att barnet blivit biten. Han tyckte det var onödigt då som han sade "fingret satt ju kvar". Men är det inte av intresse för en hundägare att veta att hans hund har bitit någon? Även om det nu inte blev illa men om hunden gör det igen eller det händer ofta ???

Nu menar jag inte att pappan skulle kräva att hunden blev avlivad, vilket i mitt tycke är overkill i det här fallet, men hundägaren borde ju fått sig en åthutning för att han låter en hund gå omkring helt obevakad i ett område där folk befinner sig som dessutom är nära skog och mark och därmed att det finns åtminstone småvilt i området.

Vad tycker ni?

/Kung Tulle

Sv: Hund bet barn...

Förresten, det var INTE någon sk kamphund utan en obestämbar hund som såg lite ut som en australisk cattle dog eller ngt liknande.

/KT

Jag skulle nog som hundägare gillat att få reda på vad som hänt, men jag skulle aldrig haft hunden lös på det sättet heller om det inte berott på att jycken var på rymmen.
Däremot tycker jag att det är sällan som det är hundens fel att den tar till tänderna mot ett barn ofta är det kommunikationsfel mellan jycke och barn.

Håller med dig mimmipigg, det beror nästan alltid i kommunikationsproblem. Troligen har hunden bara sagt "ifrån". Men det är litet trist när hundägare (och andra djurägare) låter djuren bara driva omkring vind för våg sådär.

/KT

Det är självklart att man hade velat veta.
Jag har spenderat en helg med stora tjocka släkten, min kusin har skaffat en vuxen BC som har sprungit runt som en tätting hela helgen för att valla ihop alla springande barn, skitkul *stackars hund*. Jag bara väntar jag på att hon ska bli frustrerad nog för att bita nån i benet ... då ska jag stå med armarna i kors "Vad var det jag sa".

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30