Hund äter stora mängder snö, dricker inte

MissourisTopsanna

Trådstartare
Min hund har dragit på sig en väldigt jobbig grej. Sen han börjat dra (skidor) så har han börjat gnaga snö från backen, äter snöklumpar osv. Han har slutat dricka vatten eftersom han äter så mycket snö. Äter isklumpar, snöklumpar, lössnö, gnager från backen osv. Jag ser det som ett stressbeteende från skidspåret då han är oerhört taggad, och att det sitter kvar som vana på vanliga promenader?

Otroligt störande tycker jag. Svårt att hinna avleda, banna osv. Har ni tips?

Sv: Hund äter stora mängder snö, dricker inte

Min gamle 12 åring äter också snö. Inga stora mängder dock. Och dricker vatten hemma gör han som vanligt. Det är mest om vi står stilla av olika orsaker som han äter snö, skulle vilja säga att det är av okynne. Men jag tycker inte det kan vara nyttigt. Vi vet ju inte vad som finns i snön. Får man en flinga på tungan smakar det surt och konstigt.

Gillar din hund att dricka rinnande vatten så kan du ha med en plastflaska (en sån man bara trycker på flaskan så kommer vattnet/sportdrycken). Gör lite buljong genom att koka lite kött/köttfärs utan salt så smakar det bättre än vatten. Kanske kan det dra bort hans uppmärksamhet från snön. Men flaskan måste fram snabbt så snart ni stannar.

Eller ett annat alternativ. Klickerträning så att du lär honom sitta och titta på dig tills du har plockat fram hans skål och vatten eller buljong som ovan så snart ni stannar.

Sådana tillfällen är inga problem. Han är väldigt uppmärksam och duktig på att sitta/ligga och vänta. Det är när han är lös under promenad. Han är ju en fjantpelle, skuttar runt i djupsnön som en hare, hämtar pinnar (stockar) och rusar runt med, där emellan äter han snö i farten. Aldrig då jag ber om hans uppmärksamhet. Och jag vill inte vara på honom hela tiden under vanliga promenader, vill att han ska kunna busa runt och göra sitt. Då vi gör mycket arbete mellan det. Men vill att det "stressiga" gnagandet i backen, isklumparna och då han äter lössnö som en häst ska försvinna, men då måste jag vara på han samma sekund jag släpper honom :/

http://www.youtube.com/watch?v=yNTvJ82fO88&feature=youtu.be Lägger in en film där man ser när han tar snöklumpar, och när han skyfflar i sig lössnö.

Vanliga fall avleder jag snöklumparna och gnagandet i backen, men nu höll jag i mobilen så det blev "aAaaA" istället, vilket gör honom lite osäker på vad jag menar och han söker då kontakt istället och undrar om han får gå iväg.... När han skyfflar i sig lössnön (som han gör på filmen efter han kissat) så hinner jag inte med honom oftast, utan han gör det i farten, och skulle aldrig förstå vad jag menade om jag försöker avleda eller stoppa honom. På filmen gick han igång när han hörde att jag gick på isen, och började då försöka plocka upp snöklumpar. Allt detta har kommit efter att han börjat med drag, jag upplever det som stress/exalterad som har gått över till vana på vanliga promenader med? För innan drag är han väldigt uppe i varv och gnager i backen. Och nu även på promenad.

Alla mina här hemma (5 st i varierande ålder, två olika raser) gör likadant. Varje vinter, och dom har aldrig kunnat associera det med drag/annat heller. Dom gillar helt enkelt snön! Dricker mycket mindre vatten, men äter snö varje tillfälle som dom vistas ute.. Men det verkat inte ha påverkat dom alls än så länge i alla fall.

Vad är problemet?

Hundar äter snö för att få i sig vätska. Snarare något positivt!

Vad är problemet?

Hundar äter snö för att få i sig vätska. Snarare något positivt!

Problemet är gnagandet i backen och snöklumparna. Då jag uppfattar det som stress eller liknande eftersom han gör det då han blir exalterad oftast. Och han har slutat dricka vatten helt, inte tagit en klunk på 3 dagar. Vilket gör mig orolig, så det STORA problemet, är orolig matte :)

Det enda som hade oroat mig är risken för magomvridning. Vet en rottis som fick det efter att ha käkat mängder med snö och sedan skuttade och lekte som en galning.

Han skuttar ju runt som en tok, ser ut som en hare när han far omkring i snön som en kanonkula (finns inget bättre än snö som yr runt en tycker han).. Jag försöker få honom att dricka inomhus men helt omöjligt..

Han har dock hållit på så här ett bra tag nu utan att få magomvridning.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 337
Senast: Liran
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 925
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 024
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka