Hund-atack,täcker försäkringen?

H

hästhandlarjävel

Om en oförsäkrad hund blir påflugen av en försäkrad hund och den oförsäkrade måste uppsöka veterinär, täcker den försäkrade hundens försäkring något?

Sv: Hund-atack,täcker försäkringen?

Inte hundförsäkring utan troligen blir det attackerande hundens ägare som via sin hemförsäkring får bekosta veterinären för den hund som blev attackerad.

Det har väl inget med den försäkrade hundens försäkring att göra. Såvitt jag förstår är det det strikta hundägaransvaret som gäller.

är nog hundägarens försäkring,
men är med på hur du tänker,
det är hundägarens ansvar, men tror inte det går på hundförsäkringen ... måst finnas att läsa nånstans

Nej, det finns ju ingen ansvarsförsäkring i den vanliga hundförsäkringen - som endast gäller för veterinärvård av den försäkrade hunden. Vet faktiskt inte om det går på ägarens vanliga hemförsäkring heller. Minns att någon som fått sin nya soffa söndertuggad av sin hund kontaktade försäkringsbolaget angående betalning för sådant som hunden ställer till med, den personen hade då fått svaret att försäkringen inte täckte detta då man "väl vet när man skaffar hund att de kan tugga sönder saker". Borde enligt den principen även gälla attacker på andras hundar... men jag vet inte. Det kanske finns något tillägg som går att teckna om inte annat?

Som flera redan har svarat!
Det går INTE på hundens försäkring!
Men väl på ägarens hem försäkring! Alla hem försäkringar har en ansvars bit, så det spelar ingen roll vilket bolag han/hon har i detta fallet.
Om ägaren inte har en hem försäkring, så har ägaren ändå skyldig enligt lag, att betala.
Om det nu är 100% klart att det är hans/hennes hunds "fel" förstås, inte helt säkert när det är två hundar inblandade....
Enklast brukar det vara att i sådana fall dela på kostnaden (enklare än att i det oändliga disk. vad det egentligen var som hände och vilkens hunds "fel" det var....)

När det gäller exemplet med hunden som bet i sönder soffan så är det lite annorlunda, där ägdes hunden och soffan av sama person, det går alltså INTE på ansvars försäkringen.
Däremot så kan det, åtminstonde på ett bolag, gå på en tillläggs försäkring i hem försäkringen (under förutsättning att man har en sådan) som täcker när man förstör EGNA saker, behöver inte vara hunden, kan vara att man sätter sig på sina glasögon, välter sin TV eller vad som helst!
Alla bolag har sådana tilläggs försäkringar, men så vitt jag vet så är det långt ifrån alla där även vad hunden biter sönder ingår!
Här gäller det att fråga sitt försäkrings bolag!

Förr täckte ju den attackerande hundens försäkring sådant, men vet inte hur det ligger till. Sen till det strikta ansvaret, så bör den attackerande hundens matte/husse stå för kostanden av den attackerade hundens (om det var en oprovocerad attack) skador. Alla har ansvar över sin hund, och över de skador den vållar. Skillnad om den attackerande hunden är kopplad och den andra lös, då ligger ansvaret på den lös-springande hunden. Det är en djungel av ansvar hit o dit o vem som står för vad, men den som vållar skadan bör ersätta den, så enkelt är det.

Lintu skrev:
Förr täckte ju den attackerande hundens försäkring sådant, men vet inte hur det ligger till. Sen till det strikta ansvaret, så bör den attackerande hundens matte/husse stå för kostanden av den attackerade hundens (om det var en oprovocerad attack) skador. Alla har ansvar över sin hund, och över de skador den vållar. Skillnad om den attackerande hunden är kopplad och den andra lös, då ligger ansvaret på den lös-springande hunden. et.
nej, det stämmer inte, Den hund som orsakar skadan är den som står för kostnaden som den orskat oavsett om den attackerad eller inte. om hunden är lös eller inte spelar ingen roll.
Blir båda hundrna skadade så kan bägge hundägarna kräva att kostnaden täcks av den andra.

escodobe skrev:
nej, det stämmer inte, Den hund som orsakar skadan är den som står för kostnaden som den orskat oavsett om den attackerad eller inte. om hunden är lös eller inte spelar ingen roll.
Blir båda hundrna skadade så kan bägge hundägarna kräva att kostnaden täcks av den andra.
Precis så är det..
*Q som kollat upp det..Som har en hund som ligger med bitskador*

I hemförsäkringen finns oftast ett ansvarsmoment och det är det som träder in.

Visst är det vansinne med lagen om strikt ägaransvar!? Visst, jag SKA se till att min hund inte springer lös och vare sig skrämmer eller skadar någon eller något, men galet är det när min koplade hund blir påflugen av en lös hund och biter denne så att den måste sys, då är det JAG som måste stå för vetrinärbesöket. Så alla som vill följa lagen och vara "duktiga" om ni möter en lös, agressiv hund så ska ni helt enkelt hålla hårt i halsbandet på er hund och låta den främmande hunden "tugga" sig nöjd, då helst på bakdelen av din hunds kropp så att den "stackars" anfallande hunden inte råkar komma till skada!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1:devil: :devil: :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 080
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 711
Senast: Tantan
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar