Humbug eller inte? Vad tror ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare helenat73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 503
H

helenat73

Jag har sett ett företag på internet och jag blev mycket nyfiken om hur detta fungerar? Vad tror ni? Är det humbug:eek: eller är det ett alternativ:idea: att tänka på vid ex. hälta? http://www.clajm.se/
Någon som vet eller som har en åsikt?

Sv: Humbug eller inte? Vad tror ni?

Vad jag har läst så fungerar det ju att avläsa hästens temperatur på olika delar av kroppen med termografi, men det är inte helt lätt att tolka. T ex så får man olika temperatur om pälsen är olika tjock.
Det finns flera som sysslar med det, se t ex http://www.l-diti.com/
Ibland kan termografi hjälpa till att hitta problem, men inte alltid, vad jag har läst. Om det fanns någon nära mig så skulle jag dock gärna provat, priset verkar överkomligt.
Det finns ett examens arbete hos SLU se http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000074/, så termografi i sig är inte humbug, men resultatet beror nog mycket på vem som utför det.

Vad gäller laserbehandling så finns det ju då vetenskapliga undersökningar som visar att laser är verkningslöst på häst, den når helt enkelt inte tillräckligt djupt.

Termografi.... tja, den skulle väl möjligen kunna användas som ett instrument för att hitta inflammationer.

Men som sagt var... laserbehandlingen är bara ännu ett sätt att tjäna pengar på missledda hästägare som egentligen bara vill det bästa för hästen men där det brister kunskapsmässigt :mad:

Hej!

Diverse studier på människa visar samma sak. Den laser man använder för att behandla muskler mm är verkningslös, eftersom laser är ett ljus och ljuset bryts på hudytan och därför inte kan ta sig ner djupare under huden. Däremot kan det "bildas" värme av lasern och värme kan verka lindrande.. Men bara ytligt..

/ Lavinia

Jag har sett ett företag på internet och jag blev mycket nyfiken om hur detta fungerar? Vad tror ni? Är det humbug:eek: eller är det ett alternativ:idea: att tänka på vid ex. hälta? http://www.clajm.se/
Någon som vet eller som har en åsikt?
Det fungerar...
Det kan låta konstigt men jag vet att det fungerar.
Har själv blivit behandlad med laser i flera år och det ger en härlig behaglig värme som riktigt går ner på djupet. Med vanlig massage är det ofta ytligt som man märker skillnaden först. Här har du en djup verkande behandling.
Jag har blivit avläst med termografi för att hitta mina smärtzoner och det var rätt häftigt att se vilken temperatur skillnad det är på smärt områden i kroppen.

Vad jag lärt mig kan man genom att se värmeskillnader använda det som diagnosmedel, MEN att metoden har stora felkällor tex om det är minsta dragit i rummet blir resultatet felaktigt. Jag tror inte att det är en behandlingsmetod.

Hej!

Diverse studier på människa visar samma sak. Den laser man använder för att behandla muskler mm är verkningslös, eftersom laser är ett ljus och ljuset bryts på hudytan och därför inte kan ta sig ner djupare under huden. Däremot kan det "bildas" värme av lasern och värme kan verka lindrande.. Men bara ytligt..

/ Lavinia

Enligt studien som var med i Ridsport för ett tag sedan så var det påvisat att laser var verkningslöst inne i leder. Så långt når inte lasern. Däremot så tolkade jag den rapporten som om laser dock verkade bra på muskler? Men det var inte den huvudskaliga forskningen.

Jag har själv använt laserterapeut till mina hästar och märkt stor förändring. Lasern har hjälpt att släppa mycket spänning även i mina egna axlar. Så, jo, jag tror att det fungerar ytligt och muskulärt.

Vad jag lärt mig kan man genom att se värmeskillnader använda det som diagnosmedel, MEN att metoden har stora felkällor tex om det är minsta dragit i rummet blir resultatet felaktigt. Jag tror inte att det är en behandlingsmetod.

det är klart att det INTE är en behandlingsmetod!!!
Det är ett sätt att HITTA problem områden för att sedan ge adekvat behandling!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka