Sv: hullet?

TS skrev den 17e:
fortfarande inget provsvar om där e föl eller ej :/ mask provet kom tillbaks med svaret: 0 EPG på både spolmask och blodmask.
så där verkar ju inte problemet ligga.. om jag inte helt missförstår det provsvaret förstås..

idag har veterinären ringt! Inget föl tyvärr, jag hade faktiskt börjat hoppas på en liten lerch kopia... Veterinären tyckte att vi skulle avvakta

jag skulle prova att sätta igång hästen och se vad som händer, veterinären tyckte att lerch verkade så pigg och frisk nu iaf.

Trist att det inte var ett föl men det måste kännas bra att allt verkar ok från veterinärens sida. Lycka till med henne och hoppas att inget annat kommer till ytan när du sätter igång henne.

Orkar inte läsa igenom hela tråden men ger min bedömning av bilderna!

Jag tycker det ser ut som hästen får alldeles för lite proteiner och är väldigt omusklad. Både överlinje och bukmuskulatur är ganska obefintliga..
Hur är det med foderstaten? Har du analys på grovfodret?

Se till att få en analys på grovfodret och sen räknar du ut vad din häst ska ha och börjar träna upp honom/henne efter det!
Här på buke finns säkert många som är villiga att räkna ut vad som är en rimlig foderstat för din häst..
När du har den rätta balansen i fodret och du börjar träna upp överlinjen så kommer du nog få en häst som ser väldigt annorlunda ut i formen!
:)

just nu går hon på bete och får bara ett par kilo lusern mix som tillskott, tänkte ge henne krafft groov 125 eftersom hon tål groov bäst... hon motioneras inte mkt nu,är tacksam för alla träningstips! har börjat longera och promenera

lite ot kanske, men vad ful hon såg ut i hovarna, ursäkta ordvalet... kanske bara ser så ut på dessa kort.

lite ot kanske, men vad ful hon såg ut i hovarna, ursäkta ordvalet... kanske bara ser så ut på dessa kort.
*s* hon som har så bra hovar nu jämfört med första gång jag såg henne, då hade hon för trånga skor med sula, rutten stråle under och allmänt svampig med massa gammal sömm i hovarna.. Men ja, overkad är hon, väntar på upptagen hovis. Vad exakt ser hemskt ut så kanske jag kan svara på om det är bilden?

lång tå i fram, inte hela världen, men bak tycker jag hon ser ut att vara konstigt verkad eller något, för kort tå och alldeles för bred,

ok, det är nog bilden då el något.. *fundersam* de ser inte onormala ut irl, får se vad nya hovis säger när vi får hit en.

Jag gjorde som så i början att jag red 10 min från stallet och sen hoppade jag av och gick hem. Då kunde jag stilla mitt ridbehov samtidigt som hästens rygg inte blev så påfrestad.

och ta hästen i grimma och grimskaft och plocka svamp :p God mat efteråt och din häst får röra på sig över ojämn mark. Lycka till med din häst nu!

idag var jag ute och gick med henne nästan en timme, red den sista biten hem (5min) eftersom hon vart så pigg att jag fick svårt att hänga med gåendes *s* promenad blir bra för mig med, för jag behöver bantas ner (samtidigt som hon får lite muskler) lite innan jag kan börja rida henne på allvar.. plocka svamp med häst låter ju trevligt ;) men det blir en himla promenad för oss innan vi kommer till en skog (bor i österlen trakten *s* )

tänkte hitta en sele och börja tömköra.. och kanske hitta en rockard.. vet ej om hon är körd men hon är ju rätt orädd för nya saker så det är nog inga problem att köra in henne heller..

kanske att jag skulle starta en ny tråd för hennes träning, nu när hon är frisk och fölfri förklarad av vetten *s* så att ni får se henne hur hon ser ut efterhand :)

Ge henne proteinrikt foder o så lite försiktig motion i början. Finns tömkörningsgjordar att köpa för en billig peng, behövs ingen sele för att tömköra

Ge henne proteinrikt foder o så lite försiktig motion i början. Finns tömkörningsgjordar att köpa för en billig peng, behövs ingen sele för att tömköra

japp det är så vi redan börjat :)

ja att jag ville köpa sele direkt är för att jag är intresserad av körning och tänkt köra in henne iallafall, jag såg nu att det i texten ser ut som att jag vill ha en bara för att kunna tömköra henne :D

vad räknar ni som försiktig motion?

just nu har vi det såhär:
promenad ca 3-4 dgr i veckan mellan 30-60 minuter, jag sitter upp korta stunder på slutet eller i början.
ibland byts en av dagarna ut mot longering i korta pass.

detta verkar hon orka mer än väl, faktum är att hon är rätt sur för att hon inte får springa så mkt som hon vill, och detta är vanligtvis en rätt så lugn och sansad häst. men det märks att hon tycker att det är roligt att göra ngt :banana:

här är ett nytt foto, men nästa gång måste jag ha hjälp att hålla henne, tog länge att ens få en halvdan bild :) antingen så vrider hon huvudet mot mig och ser ut lite som en åsna eller så gör hon såhär:
47939_461137900972_691330972_6943293_7367571_n.jpg
vrider huvudet och vrider bakbenen så hon ser helt sne ut :eek:

Men nog har hon väl tagit sig i hullet nu? Ser ju klart bättre ut än första bilderna iaf!

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 270
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka