Sv: hullet?

Det första jag tänkte på när jag såg bilden var "dräktig?". :D Sen läser man beskrivningen och det låter inte otroligt att det skulle kunna vara så.
Lycka till på måndag!
Är det dräktighet är det dags att ösa på med mat! Protein!!! Lusern och nåt kraftfoder också. Lusern kan du introducera ganska snabbt då det räknas som grovfoder, har inte siffrorna i huvudet men 1 kg på en gång är helt okej. Brukar behövas mycket lusern! Blir stora mängder om du ger lusernstrå (tex ett krafft-mått är 0,25 kg).
Är hon inte dräktig är det också protein som behövs om jag ska gissa, dock inte lika mkt som vid ovanstående scenario. ;) Sån bukighet tyder ofta på näringsbrist, framför allt proteinbrist. Det syns dessutom i avsaknaden av muskler.

Mer mat. :bump:

Jag tycker nog att hon ser rätt dräktig ut. Men Om det nu är så så brukar fölisarna ha fått det de behöver. Men stoet kommer behöva massa BRA mat för att klara att föda både sig och en unge.
Lycka till.

Kanske kan vara bra om veterinären kollar tänderna på henne också så att det inte är problem där som gör att hon inte får i sig nog med mat?

tänder tror inte veterinären att hon har problem med, hon kollade henne i vår och studerade när hon åt, då var hon mager och jag trodde minst att hon hade lunginflammation och trasiga tänder, men vi kom fram till att hon blev undan körd vid maten (två i hagen var då vansinningt feta) och så var hon dålig i magen och kunde inte ta till sig den näring hon fick i sig + att det var ju en enorm massa snö och sånt väder så att hon hade antagligen behövt en hel del kraft foder med.

jag var själv ganska dålig den perioden och var inte ute hos henne ofta utan stallägarna fodrade dem, så det är mitt fel att hon gick ner sig då.

men det blev behandlat och nu lägger hon på sig, men det tar tid för henne att hämta sig från det, är hon då dessutom dräktig så är det ju inte konstigt om hon inte musklar på sig nu när hon mest får bete.
så protein brist tror jag absolut att hon har..

har börjat med ett kilo lusern mix strå iallafall ovh ökar sakta. och om hon är dräktig tänkte jag ge groov 125 (har jag för mig att det heter) men det kanske hon ska ha iallafall?

Bara lusern tål hon inte med magen, varken hackat strå eller pellets.. men mixen verkar gå fint!
groov vet jag att hon tålde med magen tidigare iaf..

är tacksam för alla tips och råd jag kan få iallafall :)

(tycker trådarna på detta forum är lite besvärliga, vet itne riktigt hur jags ka trycka för att svara på rätt, men det här var nog lite svar på allas :D)

Tänderna är alltid bra att kolla hur som helt. För det kan ändras snabbt.

Om hon går på bete nu, kanske du kan stöd fodra med något bra hö oxå.
Du kan även ge olja för att få extra fett i henne.

Fråga vet om cuchings syndrome, drabbar oftast lite äldre.

Tänkte på detta pga av svullnaden kring ögonen, avsaknad av muskler på överlinjen samt den stora buken.

Bara en tanke från llilla mig.
Lycka till

Lägger till . läste ej hela tråden, jo dräktig verkar ju vara bästa alternativ :-))

Senast ändrad av en moderator:

Fråga vet om cuchings syndrome, drabbar oftast lite äldre.

Tänkte på detta pga av svullnaden kring ögonen, avsaknad av muskler på överlinjen samt den stora buken.

Bara en tanke från llilla mig.
Lycka till

Lägger till . läste ej hela tråden, jo dräktig verkar ju vara bästa alternativ :-))
svullnaden runt ögoner har hon alltid haft, har samband med hennes synproblem och enorma solkänslighet. Men jag ska absolut föreslå det för vet

idag är stora undersökningsdagen!

hoppas verkligen på föl och inte cushings sjukdom eller likande :eek:

men vi får se vad veterinär säger och om dom hittar något så hoppas jag att det går att göra ngt åt.. vetten skulle komma vis 12-13 trodde hon,

fy vad jag har ont i magen och är nervös nu :cry:

Jag har gått och väntat på rapport från dig hela morgonen :) Jag får visst vänta lite till då... Tummarna hålls!

vi får vänta en vecka till :(

dumma hästen ville inte samarbeta så vetten kom inte åt att känna, hon ville inte ge henne lugnande, för om hon nu är dräktig så kan det framkalla att dom kastar sa hon.. så hon tog blodprov..

hästen fick "diagnosen" frisk iaf.. det var inte ett dugg fel på henne idag, och givetvis, ingen kantighet, inga bulor eller saker som rörde sig skumt i buken idag :mad: men i fredags.. ja herregud då var där buligheter minsann :eek:
*grr*

men vetten sa att vi får ju utreda vidare om dräktighetsprovet visar negativt..

men hon trodde inte att hästen har cushings iallafall, hon tyckte att hon såg alldeles för pigg och välmående ut för det :love:

veterinären tyckte att hullet var fint iaf :) men att hon var lite omusklad *s* LITE... nåja jag fick klartecken att skritta hästen iallafall, det tar hon inte skada av oavsett tyckte veterinären..

*s* fast jag är så nervös av mig så jag lär vara orolig iallafall :P men det är klart, lite mer kan man ju kanske slappna av, hästen tycks ju inte vara omedlebart döende åtminstonde ;)

Jag vet hur det är att oroa sig. Jag köpte min häst i januari, som konvalecens (jag kunde inte låta bli att köpa honom :love:) och kunde inte stå ut utan att min vanliga veterinär kom och kollade till så han såg välmående ut :P

fortfarande inget provsvar om där e föl eller ej :/ mask provet kom tillbaks med svaret: 0 EPG på både spolmask och blodmask.
så där verkar ju inte problemet ligga.. om jag inte helt missförstår det provsvaret förstås..

japp minst sagt... och provsvaren har inte kommit än!!! så de kommer nog nästa vecka, veterinären var förvånad, det brukar tydligen gå mkt fortare..

men idag var jag ute och red en 20 minuter iaf (veterinären sa att det var bra).. hon var jättepigg och känns iaf inte sjuk...

Nu har jag läst igenom tråden, och gissa om jag blev besviken när jag kom till slutet :D Är ju skitnyfiken nu ju!

japp minst sagt... och provsvaren har inte kommit än!!! så de kommer nog nästa vecka, veterinären var förvånad, det brukar tydligen gå mkt fortare..

men idag var jag ute och red en 20 minuter iaf (veterinären sa att det var bra).. hon var jättepigg och känns iaf inte sjuk...
Fölis eller ej så behöver hästen i alla fall mer protein. Så långt kan jag sträcka mig. Träckprov har du ju tagit så vi får väl se vad det visar också.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 270
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka